18 Temmuz 2002 Perşembe


BİZE ULAŞIN



HABER İNDEKSİ



ARŞiV



YARDIM



KÜNYE



·  SON DAKİKA  
·  ANA SAYFA  
·  GÜNCEL  
·  SİYASET  
·  EKONOMİ  
·  YAZARLAR  
·  SPOR  
·  DÜNYA  
·  YAŞAM  
·  MAGAZİN  
·  SAĞLIK  
·  KADIN & MODA  
·  ASTROLOJİ  
·  OTOMOBİL  
·  ÇİZERLER  
·  BİLİM & TEKNİK  
·  TV'DE BUGÜN  
·  İŞ YAŞAMI  
·  OMBUDSMAN  
·  HAVA DURUMU  
·  CUMARTESİ  
·  PAZAR  
·  KÜLTÜR & SANAT  
·  SERİ İLAN  

 




Beden tipini belirle Ayurveda ile rahatla

Vücudu tanıyarak güzel ve sağlıklı bir yaşam sürmeyi amaç edinen tedavi yöntemi Ayurveda’ya göre, üç temel vücut tipi ve her birinin ayrı rejimi var

     ÇİĞ BESİN DİYETİ - 3
ŞÜKRAN PAKKAN


     Bedensel arınma programlarından biri de ‘Ayurveda’... ‘Vücudu tanıyarak sağlığı yaratmayı’ amaçlayan bir yöntem olarak tanımlanan Ayurveda, yaşam süresini uzatıp hastalıkları vücuttan uzaklaştırıyor. Toksinleri vücuttan atarak, dolaşım sistemini rahatlatmayı amaçlayan sistemin en önemli yanı sağlık için özel önlemler yaratması. Ayurveda’ye göre, doğada üç temel tip sözkonusu: Vatta, pita ve kapha. İşte beden tipleri ve önerilen beslenme şekilleri:
     
     Veta
     Hareketli, heyecanlı, uykusuz
     Genelde ince yapılı ve uzun boylu olan bu grup, hareketli bir yaşantıya sahip. Sindirim sistemleri düzensiz ve kolay yorulabilen bir yapıya sahipler. Uykuları oldukça hafif, kolayca bölünebiliyor ve yeniden uyumakta güçlük çekiyorlar. Kolaylıkla heyecanlanabiliyorlar, üzüntü ve tasalanmaya da eğilimliler. Olaylar karşısında dirençlerini kolay kaybedebiliyorlar. Genellikle sıcak, hafif yiyecek ve içeceklerden hoşlanıyor, soğuktan hiç hoşlanmıyorlar.
     ‘Vata’lar için, kısa yoldan kilo vermek amacıyla az öğün ve az yemekle yapılan rejimler faydalı değil. Öneriler şunlar:
•   Soğuk ve çok tatlı yiyeceklerden uzak durmalı.
•   Yürüyüş ve egzersiz şart ama yorucu olmamasına dikkat edilmeli.
•   Gerginlik anında yağlı ve şekerli yiyeceklerden uzak durulmalı.
•   Bolca ılık su ve bitki çayları içmeliler.
•   Susam yağıyla masaj onlar için çok yararlı.     
     
     Pitta
     Sabırsız, obur, orta karar...
     Orta beden tipinde, sabırsız ve beklemeye tahammülleri olmayan bu grup beden tipi, öğün atlamaya dayanamıyor. Çok iştahlılar; çabuk acıkırlar. Sindirim sistemleri güçlü. Öğrenmeleri gibi unutmaları da kolay. Güneşli ve sıcak havalardan hoşlanmadıkları gibi, sıcak yemek ve içecekleri de sevmiyorlar. Uykuları ise düzgün. Ateşli hastalıklar, cilt alerjileri, mide rahatsızlıkları (ülser gibi) ve iltihabik rahatsızlıklar açısından risk grubundalar. Öneriler:
•   Az ve sık yemeli.
•   Tatlıyı azaltmalı, ekşimsi tatlılar tercih etmeli.
•   Yemek yerken, dikkatini yemeğe vermeli, kendilerini kontrol altında tutmalılar.      
     
     Kapha
     Güçlü, enerjik, sabırlı
     Sağlam yapılı, kilo almaya uygun, tıknaz, güçlü ve dayanıklılar. Yavaş hareket ediyorlar ama enerjileri neredeyse hiç bitmiyor. Açlığa dayanıklı ve sabırlı olan ‘kapha’ların uzun ve ağır uykuları var. Kuru yiyecekten hoşlanıyor, nemli ve serin havadan rahatsızlık duyuyorlar. Öneriler:
•   Bol hareket, spor ve düzenli egzersiz yapmalı.
•   Yeşil yapraklı sebzelere ağırlık vermeli.
•   Mümkünse sabah kahvaltıları ve akşam yemekleri az olmalı.
•   Ilık su, (tercihen balla tatlandırılmış ve limonla ekşitilmiş şekilde) elma armut gibi meyveleri tercih etmeliler.
•   Çikolata, peynir, yumurta gibi besinleri azaltmalılar.     
     
İşte Ayurveda’nın temel ilkeleri
     Son yıllarda hızla yaygınlaşan Ayurveda (yaşam bilgisi) sistemini Türkiye’yle tanıştıran Dr. Ender Saraç, evde uygulanabilecek özel bir diyet programını Milliyet okurları için hazırladı. Beden tipini saptayıp, ruh ve zihin yapısına göre giyinip beslenmeyi öneren ayuverdanın yararlarını vurgulayan Saraç, evde uygulanabilecek kısa süreli temizleme programını şöyle anlattı:
•   Kendinize zaman ayırın, diyet için en uygun dönemi seçin. Diyet çok yorulmayacağınız bir dönemde yapılmalı.
•   Diyete bağırsakları çalıştırmakla başlayın. Hint yağı, mürdüm eriği, kayısı kompostosu ya da keten tohumu gibi bağırsakları çalıştıran besinler tüketin.
•   Öğle ve akşam sebze yiyin.
•   Kesinlikle et, balık, tavuk yemeyin.
•   Fazla yoğurt ve peynir tüketmeyin. Çok sulu ayran veya ballı su içebilirsiniz.
•   Eğer çok enerji harcayacağınız bir dönemdeyseniz lor, çökelek gibi peynirlerden çok az yiyebilirsiniz. Ama hiçbir hayvani ürün almayın.
•   Bol miktarda ılık su, sıcak su, yeşil çay, bitki çayları, zencefil kürleri uygulayın. Zencefilin içine bir miktar kaya tuzu, esmer şeker ve limonu karıştırarak yemeklerden önce bir çay kaşığı kadar yutmak yararlı.
•   Yazsa ılık, kışsa sıcak su içme alışkanlığına sahip olun.
•   Az miktarda yağsız makarna ya da pirinç yiyebilirsiniz.
•   Sabahları vücudunuza 10 dakika kadar susam yağı ile masaj yapın.
•   Toksin atıcı tablet alın.
•   Sadece sebze ya da meyve kürleri uygulayarak sonuca ulaşamazsınız, yoga ya da meditasyon gibi yöntemlerle ruhsal enerjinizi yükseltmeniz gerekiyor.
•   Sauna ve deri fırçalama yöntemleri faydalı olur.
•   Uykunuza dikkat edin.
•   Diyet bitince, A ve E vitamini, soya hapları, özel macunlar kullanarak, antioksidanların atılmasını sağlayın.     
     
Hangi iş ne kadar kalori yakıyor?
Yapılan iş (1 saatte) Harcanan Kalori
Oturma, dinlenme, uzanma 60
Ayakta durma, konuşma 72
Televizyon seyretme 100
Çamaşır asma 180
Elde çamaşır yıkama 252
Ütü yapma 252
Duş yapma 216
Yer silme 168
Bulaşık yıkama 110
Toz alma 160
Otomobil kullanma 216
Bahçeyle uğraşmak 336
Koşma 350
Futbol oynama 350
Yüzme (yavaş) 300
Tenis oynama 426
     
     
Bedeninizi güçlendirin
     10 günlük diyete başlamadan aşağıdaki egzersizleri yapmakta fayda var...
     1- 10 basamak inin veya çıkın.
     2 - Bacaklarınızı omuzlar genişliğinde açarak sol el ve sol bacağı yukarı kaldırıp sol tarafa doğru açın. Aynı işlemi sağ el ve sağ bacakla da 10 kez tekrarlayın.
     3 - Bacaklarınızı açıp ayakta dikilerek kollar kıvrık bir biçimde elleri burun önünde birleştirin. Bir yandan öbür yana bükülün. Gerginliği sırtınızda hissedince haraketi durdurun.
     4 - Dizlerinizi kalça seviyesine çekerek 5 dakika yürüyün.
     5 - Ayak parmaklarınızın ucunda 5 dakika yürüyün. Sadece topukları aşağı yukarı haraket ettirip kalçanızı bolca oynatın.
     6 - Yüzünüzü ileri doğru uzatıp, sağ ve sol omuzlarınızın üzerine bakarak kafanızı bir sağa bir sola haraket ettirin.
     7 - Bacaklarınızı omuz genişliğinde açıp ayakta durarak dizler yerle doksan derece açı yapana dek vücudunuzu yavaşça aşağı doğru indirin. Beşe kadar sayın ve sonra kendinizi yavaşça yukarı doğru kaldırın. 15 kez yapın.
     8 - Ellerinizi omuzlarınız genişliğinde açıp yere doğru uzanarak diz çökün. Vücut ağırlığınızı ellere yükleyip dizleri denge unsuru gibi kullanarak ellerinizin üzerinde yürüyün.
     
     YARIN
•   Diyet başlıyor
•   Gün gün mucize diyet programı
•   Özel meyve kürü
•   Derinizi fırçalayın
•   Vitamin destekli diyet programı     
     



 YAŞAM


Rahim kanserine Aspirin tedavisi
Öz yeğenlerini ‘diri diri’ yaktı!
Beden tipini belirle Ayurveda ile rahatla
Harry Potter’ın ayakkabısı bizden
Pilav üstü Tokyo KRİZİ
Sapık alarmı
‘Şişman çocuk’ yıktı, geçti!
Bush’un yeğeni hapiste
Striptizi göremedi dava açtı
Şarkıcı papağan plak çıkardı
Hazar Gölü’nde Hıristiyan kampı
Akli dengesiz kıza tecavüz
Banşi görücüye çıktı
Ölüdeniz, paraşütçü turistleri bekliyor


 SAYFA BAŞI 






© 2002 Milliyet