24 Ekim 2002 Perşembe


BİZE ULAŞIN



HABER İNDEKSİ



ARŞiV



YARDIM



KÜNYE



·  SON DAKİKA  
·  ANA SAYFA  
·  GÜNCEL  
·  SİYASET  
·  EKONOMİ  
·  YAZARLAR  
·  SPOR  
·  DÜNYA  
·  YAŞAM  
·  MAGAZİN  
·  SAĞLIK  
·  KADIN & MODA  
·  ASTROLOJİ  
·  OTOMOBİL  
·  ÇİZERLER  
·  BİLİM & TEKNİK  
·  TV'DE BUGÜN  
·  İŞ YAŞAMI  
·  OMBUDSMAN  
·  HAVA DURUMU  
·  CUMARTESİ  
·  PAZAR  
·  KÜLTÜR & SANAT  
·  SERİ İLAN  

 



Dört altın yıl

Hürriyet’in 1965 - 1968 yılları arasında düzenlediği Altın Mikrofon Yarışması’nda derece almış grup ve şarkıcıların parçaları üç albüm halinde piyasaya sürüldü. Albümün içinde yarışmanın tarihini anlatan bir de kitapçık yer alıyor.

     Türk popunun gidişatının kötü olduğunu düşünebilirsiniz. Şarkıların çoğunda Türkçe’nin deforme edilmesinden şikayetçi olabilirsiniz, çok haklısınız. Ama 60’lı yıllarda yapılan pop müziğinde yabancı dil kullanımı furyası hatırlandığında iyi bir durumda olduğumuz söylenebilir. Yani bir tür "En kötü barış, savaştan iyidir" halindeyiz.
     Hürriyet tarafından düzenlenen Altın Mikrofon Yarışması’nın yabancı dilde pop söyleme furyasını sona erdirmedeki etkisi, yadsınamayacak kadar büyük. 1965, 1966, 1967 ve 1968 yıllarında düzenlenen Altın Mikrofon Yarışmaları’nda derece alan şarkıcıların ve grupların parçalarını artık toplu halde bulmak mümkün. DMC ve Dost Müzik işbirliğiyle hazırlanan üç CD’lik sete, özenli bir çalışmayla hazırlanan kitapçık eşlik ediyor. Bu önemli kaynakta, yarışmanın tarihçesinden grup ve şarkıcılar hakkında ayrıntılı bilgiye ve organizasyon için yapılan yazışmalara kadar uzanan bilgiler bulmak mümkün.
     Naim Dilmener ve Ufuk İlman’ın titiz arşiv çalışmalarının ışığında, önce, yarışma için zemin hazırlayan koşulları öğreniyoruz.
     Fecri Ebcioğlu’nun 1961 yılının bitmesine yakın "Bak Bir Varmış Bir Yokmuş"u yazıp İlham Gencer’e söyletmesi ‘Türkçe’ şarkı söyleme konusunda pek teşvik edici olmaz ve İspanyolca, İtalyanca, vb. dillerde şarkı söyleme modası bir dönem daha devam eder. Bir - iki yıl sonra düzenlenen Balkan Melodileri Festivali, Tülay German ve Erol Büyükburç’u birdenbire süperstar konumuna getirince ve bu festivalde söylenmiş "Burçak Tarlası" popüler olunca, herkes birden kendi dilinde şarkı söylemeye talip olur. Önlerinde üç seçenek vardır: Yabancı şarkılara söz yazmak, halk müziğinden parçaları aranje etmek ya da yeni besteler yapmak. Üç yol da denenir. Ama "1964 yılını bitirmek üzereyken devreye giren ‘Altın Mikrofon Armağanı Yarışması’ bu dengeyi tamamen bozar". Hürriyet’in önderliğinde düzenlenen bu yarışmada ‘bizden olan’ önemsenir ve öne çıkarılmaya çalışılır. Hürriyet’in sunduğu bu olanaktan yararlanmak isteyenlerin sayısı katlanarak artar ve ortalık ana baba gününe döner. M. Nurettin Selçuk, Nadir Nadi, Selmi Andak ve Safiye Ayla’nın da yer aldığı ilk jüri oluşturulur ve ilk elemelerin 5 Ocak 1965 Salı günü, Beyoğlu İstiklâl Caddesi’ndeki Yeni Tiyatro’da yapılacağı duyurulur.
     Hürriyet Gazetesi’nin "Batı müziğinin zengin teknik ve şekillerinden faydalanılarak yine Batı müziği aletleriyle çalınmak suretiyle Türk musikisine yeni bir yön vermek için" hazırladığı yarışmaya toplam 78 kişi katılır. Gazetenin dereceye girenlerin plaklarını basacak olması, katılımın yüksek oluşunda önemli bir etkendir. O dönem Sovyet karşıtı gösterilere sahne olan Türkiye karışık bir durumdadır ve Türkiye İşçi Partisi tepki almaktadır. Bu karışık ortamda yapılan ilk elemelere katılım çeşitli nedenlerden ötürü 78’den 41’e; jüri sayısı ise 119’dan 80’e düşer. Yarışmanın sonucu ise son derece şaşırtıcı olur. Geriye kalan 10 finalist arasında Türk Popu’nun Erol Evgin, Ferdi Özbeğen gibi ünlü isimleri ilk üçe giremezken, yarışmayı ‘1985 reyle’ Yıldırım Gürses kazanır. Gürses’i "1407 reyle’ Mavi Işıklar, ‘1188 reyle’ Silüetler takip eder. Söz verildiği gibi 10 finalistin 45’likleri basılır ve piyasa büyük ölçüde hareketlenir.
     Sonraki yıllarda düzenlenmeye devam edilen yarışmanın 1965 ve sonrasındaki finalistleri şöyle sıralanır: Erkin Koray, Cem Karaca - Apaşlar, Moğollar, Mavi Çocuklar, Haramiler, Ali Atasagun, Sonya Dores, Kent Yedilisi, Ferdi Özbeğen, Yabancılar, Sis Beşlisi - Turgut Oksay, İlham Gencer, Kanat Gür, Metin Alkanlı, T.P.A.O. Batman Orkestrası, Rana Alagöz, Selçuk Alagöz ve Cahit Oben. Toplam 56 parçanın bir araya getirildiği CD’lerde, dört yıla damgasını vuran ve genç yeteneklerin ilk çıkışlarını yapmalarını sağlayan yarışmanın bugüne dek uzanan etkilerini görebilirsiniz.
     
     "Altın Mikrofon Müzikte Değişim Yılları Ansiklopedisi, 56 Unutulmaz Eser 1965 - 1966 - 1967 - 1968"
     DMC - Dost Müzik
     







 KÜLTÜR & SANAT


Aşk bazen de vazgeçmektir
Çok dinlenenler
Haberiniz olsun
Çok izlenenler
Çok okunanlar
"Her yazar önce bir dil işçisi"
Şeytanın gör dediği...
"Budala" ile yeniden Dostoyevski
Deliler, şairler ve devrim
Taşınabilir sözlük
İki kutuluk külliyat girişimi
Akbank’a taze kan
İstanbul’dan Tuileries Bahçeleri’ne
Zamansız bir sergi
Necmi Zekâ ve diğer tanıklar
Sokakta plastik obje edası
"Aile gailedir!"
"Politik bir şey yapardım ama..."
Genç âşıkların zaferi
Tiyatroda sanat - demokrasi ilişkisi
Adrenalin fıskiyesi
Yılın en iyisi
Aya İrini’de Mozart ve Holst
Dört altın yıl
"İbrahim Tatlıses öldüğü an bitecek"
Rastlantılar ve mucizeler
Samatya ve Semaver Kumpanya
Hayat atölyesi
"Aldatma"nın bilimsel açıklaması
Yeni yayınlar


 SAYFA BAŞI 





© 2002 Milliyet