Sık Kullanılanlara Ekle  Açılış Sayfası Yap  Sitene Ekle  İletişim    Kurumsal 19 Aralık 2006 / Salı  
   Milliyet Online    Blog    Emlak    Arabam    İnsan Kaynakları    Cumartesi    Pazar    Ege    Seri İlanlar    Mobil 
   
 » Detaylı Arama

  SON DAKİKA
  ANA SAYFA
  YAZARLAR
  SİYASET
  EKONOMİ
  FİNANS
  DÜNYA
  SPOR
  GÜNCEL
  YAŞAM
  MAGAZİN
  ASTROLOJİ
  HAVA DURUMU
  OMBUDSMAN
  ÇİZERLER
  Bilim ve Teknoloji
  Kültür ve Sanat
  Eğitim
  TV Rehberi
  Tatil
  Otomobil

Haber İndeksi Arşiv Haberci Üyelik Bülten
İstanbul'un trafik sorunu nasıl çözülecek?


İstanbul dünyanın en büyük metropollerinden. Trafik de büyük bir sorun. Fakat bu sorunu kısa vadede kökten çözmek elbette mümkün değil. Büyümeye devam eden kentlerde durmaksızın yatırım yapmak gerekiyor. Ancak bulunduğumuz noktada bile trafiği rahatlatabilecek birkaç yol bulunuyor.
Bunlardan ilki hızla otopark alanları yaratmak. Çünkü arabalar yol üstlerine park edildiğinden trafik dar kanallardan akmaya zorlanıyor ve tıkanıyor. New York'ta trafiğin tıkanmamasının nedeni de her adım başında bir park yerinin olmasıdır. Oysa orada kişi başına çok daha fazla araç düşer. Tabii trafik kurallarına uymak da akışı kolaylaştırıyor. Yol üstünde sallanmak, gereksiz şerit değiştirmek, ya da gereksiz dur-kalklar yapmak, kazalar ya da araç bozulmaları trafiği tıkıyor.
İngiltere'deki öğrencilik yıllarımda akşam evimin önüne geldiğimde bir yol inşaatının başladığını gördüm. Ev kentin sakin bir noktasındaydı. Sabah uyandığımda yolun üstünün asfaltla kaplandığını görünce şoke olmuştum. Her şey bitmişti bile! Bugünkü evimin bulunduğu mahallede ise tam üç aydır bir boru inşaatı sürüyor. Biteceği de yok. Ve her sabah trafik tıkanıyor.

Metro temel çözüm
Trafiğe uzun vadeli bir çözüm kentlerin içine geniş park alanları yaparak yerleşim alanlarını yaymak. Yoğunluk azalınca trafik de azalacaktır. Oysa biz sürekli kentin belli bölgelerini geliştiriyoruz.
İstanbul ile birçok gelişmiş metropoldeki araç sayısı karşılaştırılıyor. Fakat bir aracın yolda olduğu süre önemli. Çünkü İstanbul'da hareket halinde olan araç sayısı çok fazla. Asıl trafiği de bu felç ediyor. Havanın güzel olduğu bir Pazar gününü düşünün. Başta Boğaz olmak üzere İstanbul'un birçok noktasında trafik tıkanıp kilitlenmiyor mu? Oysa Batı'nın hiçbir kentinde pazar günleri trafiğin tıkandığını görülemez.
Gelelim raylı ulaşım sistemlerine. İstanbul'un ana hatlarda metroya kavuşmasının yatırım maliyetinin 20 milyar dolar olduğu ifade ediliyor. Bu rakamı tek başına İstanbul Belediyesi'nin bütçeden karşılaması mümkün olmayabilir. Ancak bugün İstanbul'un yatırım bütçesinin 4.3 milyar YTL'ye ulaştığını, bunun 2.3 milyar YTL'sinin ulaşım ayrıldığını göz ardı etmeyelim.

Borçlanmadan olmaz mı?
Ancak sorunun çabuk halli için ek kaynağa olan ihtiyaç ortada. SHP Genel Başkan Yardımcısı İlhan Göğüş yurtdışı piyasalardan tahville borçlanmayı öneriyor. Tıpkı Genel Başkanı Karayalçın'ın Ankara belediye başkanlığı döneminde yaptığı gibi.
Ancak ülkemizde bu borçlar nihayetinde Hazine'nin sırtına biniyor. Şu anda da bu yük 6 milyar dolara ulaşmış durumda. Öte yandan, İstanbul Belediyesi elindeki birçok gayrimenkulünü elden çıkarabilir.
Bir başka strateji de yatırımcının kendi kaynağını bulmasıdır. Yahut da yap-işlet-devret modeli kullanılabilir. Yatırımcı işletir veya kiraya verir ve bununla koyduğu parayı çıkarır. Ulaşım ücretleri aşırı düzeylere gelirse belediye bunu sübvanse edebilir.
Türkiye'de tarım dışı nüfusun belki de üçte biri İstanbul'da çalışıyor. Trafik sadece verimli zamanın kaybına yol açmıyor, aynı zamanda çalışırken verimliliğin düşmesine neden oluyor. Yani metronun sadece doğrudan bilet geliri değil, kayıpların da azaltılması düşünüldüğünde 20 milyar dolar çok daha kısa bir sürede çıkarılabilir.

hgunes@milliyet.com.tr








Taha AKYOL
Büyük tarihçiye saygı
BÜYÜK tarihçi Stanford Shaw'u kaybettik. Bütü...
Melih AŞIK
AB ile yolculuk
Konya'da tesettürlü iki kadın doktor testisle...
Fikret BİLA
Baykal: TÜSİAD önce seçim istemeli
CHP, Nisan 2007'de genel seçim, Mayıs 2007'de...
Hasan CEMAL
Tezgâh ve oyun!
Siyasetçilerin bir söyledikleri vardır, bir d...
Güneri CIVAOĞLU
Dubai notları
Dubai Şeyhi Maktum, plakasında "1" yazan beya...
Can Dündar
Alevilerle sohbet
Hafta sonu Strasbourg'da Alevilerle buluştuk....
Abbas GÜÇLÜ
Dava ehliyeti olmayan TÜBİTAK
TÜBİTAK yönetiminin yasal yollardan atanmadığ...
Hurşit GÜNEŞ
İstanbul'un trafik sorunu nasıl çözülecek?
İstanbul dünyanın en büyük metropollerinden. ...
Sami KOHEN
Oy sandığı her şeyi halletmiyor
Filistin Cumhurbaşkanı Mahmud Abbas, Gazze'de...
Metin MÜNİR
Hangi bacak?
Başbakanların cumhurbaşkanı olma merakının bi...
Derya SAZAK
Kuraklık
Küresel ısınmanın sonuçlarını bu yıl daha faz...
Meral TAMER
Bir belediye başkanı arıyorum
Evet, bugünden itibaren bisikleti kendi bölge...
Güngör URAS
Fındık, günün konusuydu, çabuk unutuldu
Bizde bazı konular günün konusu haline geliyo...
Serpil YILMAZ
Ahmet Özal'ın Kanal 6'sı Estee Lauder ile görüşüyor
Türkiye'nin ilk özel radyo ve TV kurucusu ve ...
M. Ali BİRAND
Çocuk pornosu ayıbından kurtulmalıyız
İlk duyduğumda inanamamıştım.

© 2006 Milliyet