Ekonomi 48 yılda 5 milyonu aştı

48 yılda 5 milyonu aştı

11.07.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Temelleri 1968’de atılan Tofaş, geçtiğimiz günlerde 5 milyonuncu aracını Bursa’da banttan indirdi. Üretilen 5 milyonuncu araç ise, 1 milyar dolardan fazla yatırımla hayata geçirilen Egea ailesinin hatchback üyesi oldu

48 yılda 5 milyonu aştı

Merhum Vehbi Koç tarafından, Türkiye otomotiv sanayisinin gelişmesi hedefi ve “Türkiye’de insanları otomobil sahibi yapma” vizyonuyla 1968’de temelleri atılan Tofaş Türk Otomobil Fabrikası, 5 milyonuncu aracını, geçtiğimiz günlerde üreterek bantlardan indirdi. 5 milyonuncu otomobil, Tofaş’ın büyük ölçüde kendi geliştirdiği Egea ailesinin Hatchback versiyonu oldu.

Haberin Devamı

Yan sanayi firmalarıyla birlikte dolaylı olarak 40 bin kişiye istihdam sağlayan dev bir fabrika haline geldiklerini ifade eden Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, “Murat 124 ile başlayan, 5 milyonuncu araca uzanan yolculuğumuzda Bursa fabrikamızdan 23 farklı modeli yollara çıkarmanın gururunu yaşadık” dedi. Bu süreçte edindikleri bilgi birikimini, üretimde eriştikleri rakamlar kadar değerli bulduklarını kaydeden Eroldu, “Bu bilgi birikimi, bizi bugün otomotiv sektöründe iyi bir üretici olmanın ötesinde, iyi bir ürün geliştirici haline getiriyor, küresel rekabet gücü sağlıyor. Sadece kendimiz için değil, sektör için de teknoloji üretir hale gelmenin gururunu yaşıyoruz” ifadesini kullandı.

Eroldu, Türkiye otomotiv sanayisinin toplam üretim ve ihracatının yüzde 25’e yakınını tek başına gerçekleştirdiklerine de vurgu yaparken, 5 milyonuncu aracın, Tofaş’ın geçirdiği tüm evrelerin bir sonucu olduğuna dikkat çekti.

Haberin Devamı

Dev tesise dönüştü

Tofaş’ın ürettiği 5 milyonuncu araç, 1 milyar dolarlık yatırımla hayata geçirilen Egea ailesinin üyesi Egea Hatchback oldu. Kurulduğu yıl 20 bin adetlik üretim kapasitesi ve 600’e yakın çalışanıyla mütevazı bir fabrika olan Tofaş, günümüzde 400 bin adetlik üretim kapasitesi, 10 bini aşan çalışanıyla 7 markaya aynı anda ürün geliştirip, üretim yapan bir “dev” oldu.

Koç Holding ve Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ortaklığında faaliyetlerini sürdüren Tofaş’ın, 1990’ların ortasına kadar ağırlıklı montaj üretimi yaptığına değinen Eroldu, ilk büyük ihracat hamlesini 1995’te Tempra’yle başlattıklarını, 1994’de başlanan Ar-Ge çalışmalarının ise yeni bir dönemin başlangıcı olduğunu vurguladı. 1996’da Gümrük Birliği sonrası bir yandan Ar-Ge çalışmalarına başlayıp, diğer yandan da Doblo’nun Avrupa’daki tek üssü hal.ine geldiklerini hatırlatan Eroldu, şöyle devam etti:

“Bir sonraki evreyse 2000 yılından sonraki 15 yıllık dönemdir. Ar-Ge, tasarım ve teknoloji yönetiminde becerilerimizi dünya pazarları için ürün geliştirebilecek düzeye getirdik. Doblo, Minicargo projeleri bu dönemin getirileri. Geldiğimiz noktada daha da ileri bir seviyedeyiz. Farklı pazarlar için hem ürün kavramı hem de ürün geliştiriyoruz. Böylelikle, küresel ürün yönetimi yapabilecek yetkinliğe ulaştık. Proje fikrini burada oluşturup, Egea’da olduğu gibi, geliştirilmesini üstlenir duruma geldik. Türkiye otomotiv sektöründe ‘küresel ürün yönetimini’ bir model ailesi ile yapan tek şirketiz.”

Haberin Devamı

Maaşı Başkan Toyoda’dan fazla!

Toyota Motor şirketinin başkanı ve aileden gelen biri olmasına rağmen Akio Toyoda, Toyota’nın en çok maaş alan yöneticisi değil. Çünkü bu “şeref”, Başkan Yardımcısı Didier Leroy’a ait. Nitekim Leroy, 31 Mart’ta sona eren mali yılda 6.2 milyon dolar almış. Toyota Avrupa Başkanı da olan Leroy’un maaş ve ikramiye toplamı, sadece Toyoda’yı sollamakla kalmıyor... Zira Akio Toyoda ile Yönetim Kurulu Başkanı Takeshi Uchiyamada’nın maaş ve ikramiye toplamı, Leroy’a ancak ulaşabiliyor. Toyoda geçen yıl toplam 3.1 milyon dolar, Uchiyamada ise 1.8 milyon dolar kazanmış.

Tucson’a ekstra seçenek ve garanti

Hyundai’nin SUV sınıfındaki modeli Tucson, ypeni Elantra’dan sonra 7 yıl/80 bin km garanti seçeneğiyle satılmaya başlandı. Tucson’un bir diğer yeniliğiyse, 4x2 çekiş (sadece önden çekişli) sisteminin T-GDI DCT versiyonda da sunulması. Tucson 4x2 T-GDI DCT, 97 bin 50 TL’den başlayan fiyatlarla satılıyor.

Şık tasarımı, zengin donanımları ve 177 beygirlik turbo benzinli motoruyla dikkat çeken Tucson, şimdi de 7 yıl/80 bin km garantinin yanı sıra 4x2 önden çekişli versiyonla da satılmaya başlandı. Hyundai Assan Genel Müdürü Önder Göker, Tucson 4x2 DCT versiyonun, önemli kozları arasında yer alacağını vurgularken, “Ayrıca Tucson’da sunmaya başladığımız 7 yıl/80 bin km garanti de, ürünlerimize olan güvenimizin kanıtı” dedi.