Sina Koloğlu

Sina Koloğlu

s.kologlu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Fransa’da özel bir kuruluşun yönetici yetiştiren okulundaki eğitmenleri
ve yöneticileri, bir araya gelerek ‘Profesyonel iş hayatıyla ilgili dizilerden neler öğrenebiliriz?’ üzerine bir kitap yazmışlar. Kitabın adı, ‘Mac Gyver’den ‘Mad Man’e
diziler bize yöneticilikte yol göstermeye başladığında’ (De MacGyver a Mad Men, Quand les series TV nous enseignent le management.)

‘Sopranolar’ ve inkar etme kültürü

‘Sopranolar’ incelenen dizilerden biri. “Hepsi birbirinin ayağını kaydırmak üzerine kurulu bir sistemde işlerini yapıyor.

Haberin Devamı

Paranın aklanmasında bu kayda değer bir gereklilik oluyor. Aşağıdan yukarı inkar etme kültürü yerleşmiş.” Özetle söylenen bu. Çok ses getiren ‘Genç Papa’ dizisi (The Young Pope) yöneticilik adına nasıl mesajlar veriyor? ‘İşletmeci papa’ kısa yorum.

‘Yanında ve karşısında olanları ayırt edebiliyor.’ ‘Başkalarına ganimet vermeme adına bilgiyi yönetebiliyor.’ ‘Borgen’ dizisi var. ‘Siyaset, yöneticilerin reflekslerinde yardımcı olabilir’ diye düşünülerek incelenmiş. ‘Dizinin özel hayatla iş hayatı ayrımı yalan’ vurgusu yaptığı belirtiliyor. Aslolan, hem kendini hem de karşısındakini yönetebilmektir.

Bizde dizi yöneticileri nasıl?

Sektörün duayen senaristlerin Ahmet Yurdakul, senaryolarında “Meslek-karakter ilişkisini becerebildiğim ölçüde önemseyen bir yazar olmaya çalıştım” diyor ve örnek veriyor: “’Sıcak Saatler’de Mehmet Aslantuğ (Sedat Yalçın) haberciydi. Ali Kırca, Savaş Ay, Tayfun Talipoğlu ve Coşkun Aral, gerçek kimlikleriyle yer yer bu dizinin konuk oyuncuları olurdu. Doğal olarak da kimse mesleki gerçeklik açısından projenin bu yönündeki gerçekliğini sorgulamazdı.”

‘Kiralık Aşk’ın iş konusu sevildi

‘Kiralık Aşk‘, iş yaşamına dair sahneleri dikkat çeken dizilerden oldu. Senaristi
Meriç Acemi, “Seyirciyi sıkacağına dair bir genel kanı var. Çalışan hakkı, yaratıcılığa değer verme, iyi olan kazansın çalışan kazansın konularının üzerine çok gittim.
Seyirci ilgilendiği için, dizide genel bir pozitif duygu yarattı” dedi.

İzleyici, meşgul insan istiyor!

Haberin Devamı

Türkiye’de bazı üniversitelerde yapılan araştırmalardan da söz etti Acemi: “Seyirci iş olaylarını ciddiye alıyor, ailesel drama kadar iş problemleriyle de ilgileniyor. Dahası, meşgul ve önemli insanlar bizim seyircimize hitap ediyor. Orada olmak, o iş yerinde
çalışmak, bir şeylere müdahale edebilmek gibi fantaziler kurduruyor.”