Cumartesi Eğlenceye giriş bileti beş yaşında

Eğlenceye giriş bileti beş yaşında

04.06.2005 - 00:00 | Son Güncellenme:

Türkiye'nin ilk online bilet satış sitesi Biletix beş yaşına girdi. Sitede beş yılda yaklaşık 15 milyon bilet satıldı

Eğlenceye giriş bileti beş yaşında

eberkoz@milliyet.com.tr Sloganı "eğlenceye giriş biletiniz" olan Biletix.com Türkiye'nin ilk online bilet satış ve rezervasyon sitesi. Biletix geçen hafta beşinci yaşına girdi. Sitenin kurucuları İran asıllı Kanada vatandaşı Ali Abhary ve Dave Dorner. İkili Amerika'da bir danışmanlık şirketinde çalışırken İstanbul'daki bir projeyle ilgili aldıkları teklif üzerine Türkiye'ye geliyorlar. Türkiye'de Amerika'da olduğu gibi bir bilet satış sistemi olmadığını fark edince Ali Koç'la görüşüyorlar. Koç grubundan destek alınca da Biletix'i kuruyorlar ve beş yılın sonunda, bir senede 6 binden fazla bilet satan bir şirket haline geliyorlar. 2005'teki etkinlik sayısı ise şimdiden 7 bini buldu. Şirketin genel müdürü Ali Abhary ile Maslak'taki merkez ofisinde konuştuk. Evet. "Biletix gibi bir iş A ve B grubuna yani zengin müşterilere hitap eder" dendi. Oysa şu an en büyük müşteri kitlemiz sosyoekonomik durum ve eğitim açısından düşük seviyedeki kişiler. Biletix'i kurmadan önce bindiğim taksi şoförlerine "Maç biletleri için saatlerce kuyrukta beklemek yerine bir-iki milyon daha fazla vererek sıraya girmeden bilet almak istemez misin?" diye sordum. Cevapları "Sıraya girmektense daha fazla para vermeyi tercih ederim" oldu. Bu da beni Biletix'i kurmak için ikna eden cümlelerden biriydi. Şirketi kurma aşamasındayken "Bu iş Türkiye'de tutmaz, vazgeç" diyenler oldu mu? "Futbol izleyicisi gişelerden caz ve rock konserleri dinleyicisi internetten bilet satın alıyor" Ankara'daki etkinlikler devletin düzenledikleri. Bu yüzden burada daha çok klasik etkinlikler var. Üniversitelerden dolayı da Ankara'nın rock potansiyeli oldukça fazla. Bodrum'da Türkçe müzik konserleri, Çeşme'de hem Türk hem de elektronik müzik etkinlikleri tercih ediliyor. İstanbul'da her etkinliğin seyircisi var. Ankara, İstanbul, İzmir, Trabzon, Konya, Çeşme ve Bodrum'daki etkinlikler için hizmet veriyorsunuz. Etkinlik seçimleri şehirlere göre değişiklik gösteriyor mu? Yarı yarıya aslında. Ancak Türkiye'de futbolda bir fanatiklik söz konusu. Fenerbahçe-Galatasaray derbisinde yaşanan binlerce kişilik yoğunluk sanat ve müzik konusunda asla yaşanmayacak. Mesela geçen yıl İngiltere'de Rock'n Coke tarzı bir konserin 120 bin bileti bir saat içinde satıldı. Hem de tanesi 250 dolara. Amerika'daki gençler konser biletleri için üç gün kuyrukta bekliyor ve bunu güzel bir anı olarak anlatıyorlar. Böyle bir müzik fanatikliği yok Türkiye'de. En çok maçlara mı yoksa konserlere mi ilgi var? Açıkçası bu, etkinliğe göre de farklılık gösteriyor. Daha önce en çok gişelerden satış yapıyorduk. Ama son zamanlarda internet sitesi diğerlerinin önünde gidiyor. Genellikle futbol izleyicisi gişelerden bilet satın alırken, caz etkinlikleri ve rock konserleri dinleyicisi internet üzerinden alışverişi tercih ediyor. Gişeler, internet sitesi, çağrı merkezi... Biletler en çok hangisi üzerinden satılıyor? "UEFA Şampiyonlar Ligi Finali organizasyonunun görünmeyen tarafıydık. 80 bin bilet sattık" UEFA Şampiyonlar Ligi finali. Bizim şu ana kadar yaptığımız en zor, en komplike, en gurur duyduğumuz etkinlikti. 80 bin kişilik stadın biletlerini 80 ülkeye UEFA'nın kurallarına göre sattık. Biletler Türkiye Futbol Federasyonu ve UEFA'nın internet sitesinden satışı sunuldu. Ancak bilet satış organizasyonunun görünmeyen tarafını biz üstlendik. Beş yıl içinde en çok bilet satılan etkinlik hangisiydi? En çok bilet sattığımız etkinlikler Fenerbahçe-Galatasaray maçları oluyor. Özellikle Şükrü Saracoğlu Stadı'nda olanları. Olimpiyat Stadı'ndaki Olympiakos-Galatasaray maçı da en çok bilet satılan organizasyonlar listesinde. Final maçından başka? Biletix bilet ve İngilizcede biletin kısaltılmış hali olan tix'in birleşimiyle ortaya çıkan bir ad. 27 Mayıs 2000'de satılan ilk Biletix bileti İstanbul Müzik Fesitvali'ne aitti. Biletix ilk açıldığında sadece beş çalışanı vardı. Bu sayı şu an yaklaşık 100 kişi. Beş yıl içinde yaklaşık 15 milyon bilet satıldı. Bu biletler arasında davetiyeler de var. Biletleri en hızlı tükenen etkinlik bir futbol maçı. 2001'deki Fenerbahçe-Bursaspor maçının 30 bin kişilik biletleri üç saat içinde bitti. Yine aynı yıl Açıkhava'da gerçekleştirilen 4 bin kişilik Sting konserinin biletleri ise bir saat içinde tükendi. Önceleri biletleri alanlar erkeklerken şu an kadınlar önde. Özellikle konser, tiyatro gibi etkinlikler için kocaları ve sevgilileri için de bilet alıyorlar. İnternette satılan biletler en çok hafta içi 10.00-12.00 ve 13.00-16.00 saatleri arasında satılıyor. Hafta sonu neredeyse hiç satış yapılmıyor. 2005'te 2004 yılına göre bilet satışları yüzde 40 arttı. "Sting konserinin biletleri bir saatte satılmıştı" "Maçlara kaçak girişler sayemizde azaldı" Biletix sonuçta bir dağıtım kanalı ve bu kanal bilet satışını artırdı. Bir de tüm biletlerimizde barkod sistemi olduğu için giriş yaparken okutmanız gerekiyor. Futbol maçlarındaki ödemesiz, kaçak girişlerin sayısı azaldı. Bizimle çalışan kulüpler daha zengin oluyor. Giren her kişinin ödediği para kulübün kasasına giriyor çünkü. Biletix gibi bir sistemin getirisi ne oldu?