Geri Dön

Genç Korelilerin sanat çıkarması

Portakal Sanat ve Kültür Evi “(E)merging Korean Artists 1” isimli sergisiyle genç Koreli sanatçıları Türkiye’deki sanatseverlerle buluşturuyor

Genç Korelilerin sanat çıkarması

Portakal Sanat ve Kültür Evi bugünlerde çok uzaklardan gelen sanatçıları ağırlıyor. Koreli üç genç sanatçının çalışmalarını bir araya getiren “(E)merging Korean Artists 1” sergisi vasıtasıyla Maya Portakal ile bir araya geliyoruz. Çin sanatında yaşanan patlamanın bir benzerinin Koreli sanatçılar için de beklendiğini söylüyor. Bu yüzden bu gelecek vadeden sanatçıları Türkiye’deki sanatseverlerle buluşturmak istemişler. Devamını da getirmeyi düşündükleri bir dizinin ilki olarak gerçekleşen sergi boyunca işlerinden bahsetmek üzere orada olacak sanatçılardan Dorothy Miyeon Yoon ile kısa bir sohbet gerçekleştiriyoruz. Sohbetimiz son günlerin internet fenomeni Koreli popçu Psy’a kadar uzanıyor.

11 Ekim’e kadar devam edecek sergide çalışmaların satışı da yapılacak, ayrıca 2 Ekim Salı günü serginin danışmanı Jay Im Kore sanatı üzerine bir konferans verecek. Dolayısıyla bu sergi olası patlama yaşanmadan önce genç Koreli sanatçılarla tanışmak ve onların çalışmalarından birine sahip olmak için biçilmiş kaftan.

Maya Portakal: “Kore sanatı iyi bir yatırım olabilir”

Nasıl karar verdiniz böyle bir sergi yapmaya?

Bu Koreli sanatçılar tesadüf eseri İstanbul’da değiller elbette. Bu sanatçıların ortak özellikleri henüz mesleklerinin başında olmaları. Yolculuklarının çok başındalar henüz ama gelecek vadediyorlar. Başka bir ortak özellikleri de her birinin alanında özgün sanatçılar olmaları. Geleneksel Kore ve Asya sanatını unutmadan ama muhakkak üzerine bir tuğla koyup çağdaş sanatın önemli mihenk taşları olma yolunda ilerleyecek gibi duran sanatçılar. Biz Portakal olarak bu sanatçıları seçtik ama Koreli ve Avrupalı koleksiyonerlere danışmanlık yapan Jay Im ile beraber seçtik. Bu isimlere güvendik, işlerine inandık. Dünya sanat piyasası Kore’yi takibe aldı. Biz de bu daha da yol almadan muhakkak Türkiye’ye uğrasın ve buradaki sanatseverlerle buluşsun istedik. Merve Akar’ın da katkılarıyla bu sergiyi hayata geçirmiş olduk.

Dünyada Kore sanatına olan eğilimi neye bağlıyorsunuz?

Çin’in bu derece yükselmesi Kore’ye başları döndürdü. Son 30 senedir Kore’nin ekonomisinde ciddi bir yükseliş var. Dolayısıyla sanat dünyası da hareketlendi ama bu hareketlenme kendi içinde kalıyordu. 2007’den itibaren Dünya müzayede şirketlerinin özellikle Sotheby’s ve Christie’s’in Kore’ye bir sektör ayırmasıyla gözler Kore’ye çevrildi. Çin sanatının yaşadığı bu patlamadan sonra fiyatları inanılmaz arttı. Aynı rafinasyona sahip, özgün eserler üreten Korelilerde neden böyle bir şey olmasın diyerek dünya sanat piyasası Kore’yi takibe aldı.

Eserler hali hazırda var olan şeyler mi yoksa bu sergiye özel yapılmış olanlar var mı?

Açıkçası birkaç tanesi bir gün inşallah biz bunu İstanbul’a getiririz diye düşünüp yapılanlar var. Bu tabii ki dün doğmuş bir proje değil. Bir-iki senesi var en azından. Dolayısıyla sergilenen eserler arasında İstanbul’u düşünüp yapılmış olanlar var.

Kore ve Türkiye’deki sanat piyasalarını karşılaştırınca nasıl bir tablo çıkıyor ortaya?

Türkiye çok kuvvetleniyor, inşallah sağlam adımlarla kuvvetlenmeye devam edecek. Dünyada ciddi ve yeri kolay kolay sarsılmayacak bir pozisyon kazanacak. Kore ise 2000’den itibaren dünyada yankı uyandırmaya başladı. Koreli sanatçı deyince akla ilk gelen Nam Jun Paik bütün dünyada video art dendiğinde Viola’dan sonra gelen ikinci isim. Hem fiyat olarak hem de bilinirlik olarak artık markalaşmış bir isim. Kore de Asya sanat piyasasındaki dört dragondan bir tanesi. Birçok sanat fuarı gerçekleşiyor Asya ile ilgili. Hong Kong birçok müzayede ve sanat fuarına ev sahipliği yapıyor. Kore sanatının yukarı doğru çıktığını görüyoruz. Tate Modern, Kore sanatının bir müdavimi denebilir.

Sergi esnasında bu çalışmaların satışı da gerçekleşecek...

9-20 bin avro arasında satılacak. Adı üstünde “emerging” sanatçılar bunlar. Daha ulaşılabilir rakamalara sahipler henüz. İleride bu fiyatların artacağını düşünüyoruz. Bunun yakın bir örneği Çin sanatında yaşandı. Bütün dünyada yankı uyandıran muazzam bir artış oldu fiyatlarda. Bir benzeri Koreli sanatçılar için de bekleniyor dünyada. Bunu önemli sanat kritikleri dile getiriyor. Charles Saatchi bu işin başlıca takipçilerinden biri.

Bu sergiden satın alınacak bir çalışmanın gelecek için iyi bir yatırım olacağını söyleyebilir miyiz o zaman?

Evet, kesin bir şey söylemek mümkün değil elbette ama biz buna inanıyoruz. Hissetiğimiz, aldığımız koku bu.

Dorothy Miyeon Yoon: “Bu şehrin batı ile doğu arasında kalmışlığı benim sanat anlayışımla çok örtüşüyor”

Sergideki işlerinizden bahseder misiniz?

Pembe rengi ve kızlar çalışmalarımın en önemli unsurları. Bu iki unsurda tezatlıkları ve karmaşıklıkları nedeniyle beni çeken bir şeyler var; beyaz ile kırmızı arasında, kadın ile kız arasında, gerçeklik ile fantezi arasında, batı ve doğu kültürü arasında bir şeyler... Ayrıca bu faktörler benim ta küçük bir kızken sarı saçlı, mavi gözle, pembe ayakkabılı Barbie bebeklerimle oynadığım zamanlardan beri hayalini kurduğum ve arzuladığım güzellik arzumu da yansıtıyor.

Türkiye’den bir sanat galerisinin çalışmalarınızla ilgilendiğini duyduğunuzda şaşırdınız mı?

Her zaman İstanbul’a gelmek istemişimdir. Bu şehrin batı ile doğu arasında kalmışlığı benim sanat anlayışımla çok örtüşüyor. İşlerimin burada sergileneceğini duyduğumda çok mutlu oldum.

Türk kültürü ile Kore kültürünün benzerlikleri olduğunu düşünüyor musunuz?

Kore ve Türk kültürünün birbirine ne kadar benzediğini duyarım hep. Koreliler “Türkler bizim kardeşimizdir” der. Savaşta bize yardım ettiğinizi hiçbir zaman unutmadık. 2002’de dünya şampiyonasında kaybettiğimizde üzülmemiştik, çünkü Türkiye üçüncü olmuştu. Seul’deki Contemporary İstanbul’a gidememiştim ama giden arkadaşlarımdan güzel şeyler duydum.

Son zamanlarda dünyadaki Kore sanatına karşı olan ilgiyi neye bağlıyorsunuz?

K-pop’la (Kore pop müziği) ilgilidir belki. Psy’ın Gangam Style şarkısı çok cool (gülüyor). Şaka bir yana batılıların eski şeylere olan ilgisinden olabilir. Çin çağdaş sanatının bu kadar güçlenmesiyle insanlar Kore sanatını da keşfetmeye başladı.

17 Ocak 2020 Magazin Haberleri Bülteniİşte magazin dünyasındaki günün gelişmeleri...

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber