Cumartesi Titreyin parkurlar!

Titreyin parkurlar!

06.01.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

BMW Rider Academy'de aldığım "Hatırlatma Eğitimi" sayesinde artık büyük hacimli, ağır motosikletler kullanmaya hazırım. Titreyin parkurlar, tozunuzu atmaya geliyorum

Titreyin parkurlar

mozel@milliyet.com.tr Refleksle, "Ne eğitimi, ben zaten biliyorum"a benzeyen cümleler geçti aklımdan; durumu sorgularken, Lizbon'dan Dakar'a doğru bugün yola çıkan Jim Beam Türkiye Takımı'ndan Kutlu Torunlar'ın iki hafta önce bu köşede yer alan açıklamasını hatırladım: 38 yaşındaki Torunlar, motosikletle sekiz yıl önce ilgilenmeye başladığını, çok sayıda eğitim aldığını, arkadaşlarıyla Belgrad Ormanı'nda "eğlene çalışa", yarışır hale geldiğini söylemişti. Aslında Torunlar bu açıklamayı yaptığı andan itibaren içimde bir enduro, bir de yarışçı ruhu peydahlandı. Bir günlük program sayesinde hem eğitimlerimin sayısını üçe çıkartacak hem de enduro parkurlarına bir adım daha yaklaşacaktım: Titreyin parkurlar, tozunuzu atmaya hazırlanıyorum. Kelimelerim ve vurgularımdan "doğuştan motorcu" olmadığım anlaşılmış ki BMW Rider Academy'den (Binici Akademisi-RA) aradılar; İstinye'deki tesislerinde bana motosiklet eğitimi vermek istiyorlarmış. Şansıma randevulaştığımız 2006'nın son güneşli günlerinden birinde, 125'liğime atlayıp, sahilden İstinye'ye, Borusan Oto tesislerinde 2004'te açılan RA'ya doğru yola çıktım. Hedefe ulaştığımda dersliğin bulunduğu tek katlı binaya girmeden önce eğitim alanında beni bekleyen F 650 GS'lere dikkatle baktım. "Klişelere aldanmayın", itiraf ediyorum; motosiklet tecrübem 100 ve 125, 250 cc'lik motosikletlerden ibaret. İstanbulPark'ta titreyerek denediğim 1000'lik Honda'ları tecrübe hanesine yazmak gereksiz. Bu yüzden, çok sayıda dereceyle Dakar Rallisi'nin ikonlarından biri haline gelen F 650 GS'ler üzerinde geçireceğim birkaç saati "motosiklet kariyerimde" bir aşama olarak görüyordum.Yedi yıldır motosiklet eğitmeni olan Nural Meriçtan bizi kapıda bekliyordu. "Hatırlatma" adındaki program, yayın hayatına birkaç ay önce başlayan Boys Toys dergisinden Yurttekin Karagül, Levent Coşkun ve benim için hazırlanmıştı. Dersliğe geçtik; kahvelerimizi yudumlarken Nural hoca bize, motosiklete binmeden önce gerekli olan mental hazırlık, doğru bilinen yanlışlar, frenleme, viraj alma tekniklerini, minimum risk için yapılması gerekenleri hatırlattı. Ve beklenen an geldi; yemeği aradan çıkarmamızın ardından tam korumalı giysilerimizi üzerimize geçirip, pratik eğitim alanına geçtik. 17,3 litrelik yakıt deposuna sahip arazi ve yol canavarı F 650 GS, tank tam doluyken 192 kilo geliyor. Ağırlığı gözünüzü korkutmasın; F 650 GS dünyanın en dengeli motosikletlerinden biri. Dengesini daha motosiklete binmeden anladık. Tek elimizle ayna, sele, elçik gibi noktalarından tutarak, F 650 GS'nin çevresinde saat yönünde ve tersinde birer tur atarak motoru devirmeme testi yaptık. Evet; çok dengeli... Standart ABS fren sistemi, motosikletin gözümdeki değerini artıran bir etmendi. Kısa mesafelerde hızlanıp aniden frenlere asıldık, ABS'li ve ABS'siz. Her ikisinde de duruş mükemmel. 100 km'de yaklaşık 3,5 litre yakıt tüketiyor, benim 125'liğin bile 2,5 litre yaktığını düşünürsek, F 650 GS'nin oldukça ekonomik bir makine olduğunu söyleyebiliriz. Dakar ikonu: F 650 GS Dışarıdan bakan, motosiklete ilgisiz birinin "Akrobatlar sirkte gösteriye mi hazırlanıyor?" diye yorumlayabileceği pratik eğitim sonunda kendime güvenim daha da arttı. Neler mi yaptık: Ayakta, tek ayak üzerinde motosiklet kullandık, bu pozisyonlarda keskin viraj dönüşleri yaptık, selenin üzerine dizlerimizin üzerinde kurulup, yolumuzu aldık. Tek başıma olsam, denemeye cesaret edemeyebileceğim birçok figürü Nural hocanın liderliğinde gerçekleştirdik. Akşam 5'te, eğitimin sonunda, motosiklet üzerinde yapabileceklerimin sınırlarını genişletmiştim. Tanrı insanı tek ayak üzerinde viraj dönmek zorunda bırakmasın ama çok kolaymış.Hatırlatma başlığı altındaki eğitimin bir amacı da bu zaten: Binicilere motosikletin sınırlarını ve yapılabilecekleri daha iyi kavratmak. Bilen, bilmeyen herkes için bir programı olan RA'da eğitimler; başlangıç, hatırlatma, güvenli sürüş, üç seviyede enduro başlıkları altında veriliyor. Ayrıca motosiklet gezileri ve çalıştaylar düzenleyen RA'nın etkinliklerini www.bmwrideracademy.com adresinden takip edebilirsiniz. Dizlerimin üzerinde Moto Aktüel motosiklete gönül veren insanların hiçbir maddi çıkar beklemeden hazırladığı, internet üzerinden yayın yapan bir dergi. Format olarak Türkiye'de tek diyebilirim. Blog mantığıyla hazırlanan Moto Aktüel, içerik ve sunumuyla övgüyü hak ediyor. Şimdilik bazı küçük teknik eksiklikleri olan dergiye www.motoaktuel.com adresinden erişebilirsiniz. Ocak sayısının ilginç konu başlıklarından bazıları: Husqvarna SM610, grup gezileri, Stratonikiea, Triumph Tiger, dünyanın en tehlikeli yolları, Motomax, kuryeler, Akören örenyeri, motorumuzu tanıyalım, sis farı montajı... Bedava motosiklet dergisi Moto Aktüel Motosikletçilerin, trafikte kendilerini yolun tek hakimi sanan düşüncesiz otomobil sürücülerine karşı sık kullandıkları bir deyiştir "Benim kaportam vücudum" cümlesi. Ama aslında kaporta, vücuda geçirilen motosiklet giysileriyle, tam korumalı donanımdır. Testleri ekstrem koşullarda yapılan kaliteli kıyafetler sayesinde motosikletçi, kazalarda yaralanma riskini ciddi ölçede azaltıp olası kırıklardan, asfalt yanıklarından korunabilir.Ben de kaportamın artık eskidiğini fark ederek, daha önce bütün "parçalarımı" aldığım Kuruçeşme Daytona'ya bir göz atayım dedim. Sağolsun Bülent Mamay ve eşi Kadriye hanım çok yardımcı oldu; tavsiyeleriyle çoğu Spidi marka montlar, tulumlar ve botlar denedim. Bülent bey kışın konforlu ve sıcak bir sürüş için termal içlik, boyunluk ve balaklavanın şart olduğunu söyledi. Bu malzemelerin sağladığı avantajlar kişisel tecrübemle de sabit.Beğendiğim tüm malzemeleri tek tek fiyatlandırmayacağım; ancak şunu söyleyeyim, trafikte dikkat çekici, binicinin kendine güven katsayısını artırabilecek kaliteli iyi bir kaportaya, sahip olmanın maliyeti ortalama 2 bin YTL'yi buluyor.Bu arada medyada haberlere de konu olan hava yastıklı montu da inceledim. Yaklaşık 1000 avroluk bir etiketi olan montun bir ucundaki kablo, binici motosikletin üzerindeyken seleye bağlanıyor. Bir kaza anında, binici motosikletten düştüğü anda içindeki gaz tüpleri sayesinde açılan hava yastığı, biniciye yumuşak iniş imkanı sağlıyor. Boşalan tüpler ise sonra değiştirilebiliyor. İyi kaportanın maliyeti

Yazarlar