Cumartesi Üreticiden tüketiciye zeytinyağı

Üreticiden tüketiciye zeytinyağı

03.12.2017 - 01:30 | Son Güncellenme:

Dünya Zeytin Günü kapsamında Akhisar Ticaret Borsası öncülüğünde Akhisar’da “Üreticiden Tüketiciye Zeytinyağı” konulu bir panel düzenlendi. Panelde zeytin sektörünün geleceğine dair görüşler paylaşıldı

Üreticiden tüketiciye zeytinyağı

Binlerce yıldır bereketin simgesi olarak görülen zeytin, Türkiye’nin en önemli zenginliklerinden biri. Zeytin denince akla öncelikle Edremit, Ayvalık gibi bölgeler gelse de Ege’nin dört bir yanında ciddi bir zeytin üretimi var. Akhisar da bu konuda oldukça iddialı. Öyle ki geçtiğimiz hafta Akhisar Ticaret Borsası’nın davetlisi olarak Akhisar’a gittiğimizde ilçedeki zeytin ağacı sayısının 14 milyonu bulduğunu öğrendik. Bu değere sahip çıkmak adına Dünya Zeytin Günü kapsamında Akhisar Ticaret Borsası’nın öncülüğünde “Üreticiden Tüketiciye Zeytinyağı” konulu bir panel düzenlendi. Panelde Akhisar örneği üzerinden zeytin sektörünün aldığı yol ve bundan sonra dikkat edilmesi gereken noktalar tartışıldı.

Haberin Devamı

“Raf fiyatı yüksek”

Panelin açılışını yapan Akhisar Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Alper Alhat, zeytin ekonomisinin büyüdüğüne ancak zeytinyağı tüketiminde istenilen noktaya gelinemediğine dikkat çekerek “Bu noktada değişime imza atmak istiyoruz” dedi. Zeytinyağındaki düşük tüketimin nedenini ise raf fiyatlarının yüksek olmasıyla açıkladı. Ancak Alhat’a göre bunun suçlusu üretici değil; nitekim zeytinyağın fiyatı tüketiciye ulaşıncaya kadar oldukça artıyor: “Raflarda gördüğümüz fahiş fiyatlar tüketicileri rahatsız ettiği kadar üreticileri de üzüyor. Çiftçiden 14, 15 liraya alınan bir yağın 20 liranın üzerinde satılmasının, tüketimin azalmasına ve kontrolsüz satışların artmasına neden olduğunu düşünüyoruz.”

Haberin Devamı

Moderatörlüğü üstlenen Cem Seymen de Türkiye’nin zeytinin anavatanı olduğunu söyleyerek “Dünyanın en kaliteli zeytinini üretmek zeytine sahip çıkmak zorundayız” dedi ve panelistlere “Yurtiçi tüketimi artırmak için zeytinin katma değerli bir ürüne nasıl dönüştüreceğiz?” sorusunu yöneltti. Panelistlerden Abdurrahman Yıldırım, “Zeytinyağının 20 liraya satılabileceğini burada öğrendim” diyerek fiyatların bu denli yüksek olmasının iki ana nedeni olduğunu belirtti: Türk lirasının değer kaybetmesi ve süpermarketleşme.

Markalaşma yolunda

Bilgi Üniversitesi Öğretim Üyesi Fatoş Karahasan ise Akhisar zeytinin markalaşması için öncelikle bir öyküye sahip olmasına ve bunun da var olduğuna dikkat çekerek “Algı istiyorsak insanların gönlüne dokunmamız gerekiyor” dedi. Söz sırası Ayhan Sicimoğlu’na geldiğinde ise Sicimoğlu “Kendi potansiyelimizi bilmemiz, kendimizi tanımamız gerek” şeklinde konuştu.

Panele boyunca konuşmaları dinleyen Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakan Yardımcısı Mehmet Daniş de söz aldı ve Türkiye’deki tüm yapısal sorunlara karşın zeytin ağaçları sayısını son 10 yılda ülke genelinde yüzde 70 oranında artırarak 190 milyona ulaştırdıklarını söyledi. Ağaç sayısına karşın sektör lideri İspanya’daki verimi henüz elde edemediklerini belirten Daniş, “Çünkü bölünmüş arazilerde üretim yapıyoruz. Bunları mülkiyet olarak veya yönetim bazında birleştirme üzerinde
hâlâ çalışıyoruz” dedi.