Dünya Gelibolu’nun anısını marka yapmak istiyor

Gelibolu’nun anısını marka yapmak istiyor

09.01.2012 - 02:30 | Son Güncellenme:

Avustralya Başbakanı Gillard, Gelibolu savaşının 100. yılı kutlamalarının nasıl pazarlanacağını ölçmek için 100 bin dolarlık araştırma yaptırmış

Gelibolu’nun anısını marka yapmak istiyor

1915’te Gelibolu’da 8 bin askerini kaybeden Avustralya’da Başbakan Julie Gillard hükümetinin savaşın 100. yılını markalaştırmak istediğinin ortaya çıkması tartışma yarattı. Avustralya hükümeti, Gelibolu’da Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı ordusuna karşı savaşan Avustralya ve Yeni Zelandalı askerlerden oluşan ve “Anzak” diye adlandırılan birlik ile bu savaşta hayatını kaybedenler anısına, savaşın 100. yılı 2015’te Anzak Günü’nü ulusal bir markaya dönüştürmek için çalışma başlattı.

Askerler küpe bindi
Çalışmalar kapsamında önce bir komisyon kuruldu. İki yıl boyunca kutlamalarla ilgili fikirler geliştiren komisyon sonunda 100. yıla marka değeri katılmasının şart olduğuna karar verdi. Bunun üzerine 103 bin 275 dolar ödeyerek odak grupları oluşturuldu ve 24 Nisan’ı 25 Nisan’a bağlayan gece kutlanan Anzak Günü’nün 2015’te nasıl pazarlanabileceği soruldu.
Anketin ortaya çıkmasının ardından emekli askerler ve halk ayaklandı. Ankete getirilen en büyük eleştirilerin başında harcanan paranın miktarı ile emekli askerler ve savaşta hayatını kaybedenlerin ailelerine fikir danışılmaması yer aldı. İkinci Dünya Savaşı gazilerinden Harold Little fikrin “ucuz bir reklam” olduğunu belirterek, “Böyle bir işe para harcanması gerektiğini düşünmüyorum. Hepimiz Anzak Günü’nü biliyoruz ve bu yeterli” diye konuştu. Gaziler Birliği’nden Ray Brown ise “En iyi odak grup emekli askerler ve aileleridir” eleştirisinde bulundu.

Ayıcık da satacak mısınız?
Ülkenin önde gelen gazeteleri de hükümetin çalışmasını eleştirerek “Anzak Günü, Noel’le birlikte bu ülkenin en kutsal iki gününden biridir. Gençlerimiz yıllardır atalarını anıyor. Markaya gerek yok. Anzak Günü, Anzak Günü’dür” yazdı. Sunday Mail köşe yazarı Lainie Anderson, “İsterseniz koca göbekli ayıcıklar üretip üzerine ‘Anzie, Anzie, Anzie’ yazın” diyerek hükümetin 100. yılı markalaştırma çalışmalarıyla dalga geçti.

‘Ulusal bir marka olsun istedik’
Ülkenin önde gelen gazetelerinden Herald Sun’ın yaptığı ankete katılanlardan 6 bin 500 kişi Anzak Günü’ne zaten gerekli değerin verildiğini, böyle bir çalışmaya gerek olmadığını söylerken hükümetin çalışmalarını onaylayanların sayısı sadece 300’de kaldı. Komisyon sözcüsü ise gelen eleştriler üzerine yaptığı açıklamada, amaçlarının “ulusal bir marka ya da motif” yaratarak 2015’in önemini görünür kılmak olduğunu söyledi.