16.05.2024 - 06:59 | Son Güncellenme:
MELİSA VARDAL - İngiltere Kralı Charles’ın resmi yağlı boya portresi tanıtıldı. Kıpkırmızı portrede Kral Charles, Galler muhafızları askeri birliğin üniformasını giymiş ve omuzunda bir kelebek yer alıyor. Arka fon ve üniformanın renklerinin iç içe geçmiş olması, renk seçimleri sanat dünyasında farklı yorumlara yol açtı. Bazıları kırmızı rengin kanı temsil ettiğini ve İngiltere’nin sömürdüğü yerleri hatırlatmak istediğini söylerken bazıları ise kırmızı renk ile ressamın asaleti işaret ettiğini düşünüyor.
Eleştirmen Fırat Arapoğlu
‘Kırmızı renk asalete referans’
“Tuval üzerine yağlıboya tekniğiyle yapılan bu büyük eser, Galler Muhafızları üniforması içindeki Kral Charles’ı temsil ediyor. Çalışma kraliyet portrelerinde rastlanılan askeri kıyafet ve kılıç gibi detayları içerirken, kelebek de dönüşümü ve yaşam döngüsünü sembolize ediyor. Baskın olan kırmızı rengin de asalete olan referansını unutmamak gerekiyor.”
Ressam Bedri Baykam
‘Kelebek resmi biraz rahatlatıyor’
“Jonathan Yeo zaten portreleriyle tanınan bir sanatçı. Daha önce de kraliyet portreleri yapmıştı. Boya stilinin rahatlığı, özgüveni ve akışkanlığı bana önceki Giacometti portrelerini hatırlattı. Ama kralı benzetme stresi, resmin surat kısmının daha farklı bir akademizme kaymasına neden olmuş. Bu gerginlik ellere de yansımış, biraz nasırlı işçi ellerine benzemiş. Allah’tan kelebek, resmi biraz rahatlatıyor! Kral, kraliçe ve herkes memnun olduğuna göre sorun yok.”
Eleştirmen Ayşegül Sönmez
‘Muhalif olmak ne kadar mümkün?’
“Bizim okurlar o kırmızılığı kanlar içerisinde, soyluların kana buladığı kolonyalist topraklar üzerinden okudu. Kırmızıyı herkes kanla bağdaştırdı. Demek ki bir kral ya da bir monarşik imparatorluğun bir üyesi resmedileceği zaman izleyicinin bir beklentisi oluyor; bu beklenti de muhalif olması. Ama ben de muhalefetin ne kadar mümkün olduğunu soruyorum, Diego Velazquez olmak ne kadar mümkün?”