Ege 2 PROJE 2 İTİRAZ

2 PROJE 2 İTİRAZ

20.01.2012 - 02:30 | Son Güncellenme:

Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın (ÖİB) İzmir Kruvaziyer Liman Planı’nda yeralan ticaret alanları ve özellikle alışveriş merkezi tartışma yarattı.

2 PROJE 2 İTİRAZ

Büyükşehir ve Konak Belediyesi’nde askıya çıkacak plan ve projesinde yeralan alışveriş merkezine, Alsancak gibi kentin merkezi iş alanının kıyısında bulunması nedeniyle, bölge esnafını olumsuz etkileyeceği gerekçesiyle tepki gösterildi.
Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK) tarafından onaylanan İzmir Kruvaziyer Limanı’nın 1/25 bin ve 1/5 bin ölçekli planları İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne, 1/1000 ölçekli plan ise Konak Belediyesi’ne askıya çıkartılmak üzere gönderildi. Daha önce taslak planlarla ilgili başta yoğunluk arttırıcı olması, tramvay projesine etkisi gibi nedenlerle olumsuz görüşlerini bildiren Büyükşehir ve Konak belediyeleri, eleştirdikleri konularda herhangi bir değişiklik yapılmamış olmasına karşın planları yeniden inceledikten sonra askıya çıkartacak. İtirazlarını Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na bildirecek.
Kruvaziyer Liman Planı’nda, gerçek işlevi olan iskelelerin artması, terminal alanı yolcu bekleme salonu gibi üniteler başta olmak üzere projeyle ilgili herkesin olumlu görüşü olmasına karşın, özellikle liman içine yapılacak alışveriş merkezi ve çevresinde yeralan yollardaki trafik akışına yapacağı olumsuzluklar ilgili eleştireler arttı. Planlama ilkeleri ve tekniği açısından meslek odaları, esnafa olumsuz etki edecek olması nedeniyle de İzmir Esnaf ve Sanatkarlar Odası tepki gösterdi.


Mimarlar ticari bölgelere karşı

Mimarlar Odası İzmir Şubesi Başkanı Hasan Topal, yıllardır Alsancak Limanı’nın bir bölümünün kruvaziyer liman olarak değiştirilmesini önerdiklerini, bu nedenle planı kent için önemli bulduklarını söyledi. Buna karşın, kruvaziyer gemilerin yanacaşacağı mendireklerin İzmir’in merkezi iş alanının hemen kıyısında olduğunu belirten Topal, “Kıbrıs Şehitleri Caddesi gibi bu kentin en önemli ticari aksı o noktada sonlanır. Yine Punta burnundaki ticari işlevler vardır. Dolayısıyla kruvaziyer liman adı altında limanda yeni ticari kullanımlar getirilmesini, planlama ilkeleri açısından doğru bulmuyorum” dedi. Topal, gereksinim duyulanın limanda yeni ticari kullanımlar yaratmak değil, kruvaziyer rıhtımlar ve nitelikli yolcu salonuyla İzmir’e gelen konukların nitelikli bir mimari çevre ile karşılanması olduğunu söyledi.

Merkez ünitelerle çelişir
Topal, kruvaziyer limanlarla ilgili en olumsuz örneklerden birinin Kuşadası limanında olduğu gibi büyük alışveriş ünitleri, alışveriş merkezi yapılmasının, kent merkezindeki alışveriş ünetileriyle çelişmesi olduğunu söyledi. Topal, planın bütünselliğinin önemli olduğunu, ulaşım çözümlemelerinin, limanın çevresindeki Tarihi Havagazı Fabrikası, Alsancak Garı, meydan, Kıbrıs Şehitleri Caddesi ve ara sokaklardaki sivil mimarı örneklerinin kentsel tasarımla ele alınması gerektiğine dikkat çekti.



AVM’nin işletimi esnafa verilmeli

İzmir Esnaf ve Sanatkar Odaları Birliği Başkanı Zekeriya Mutlu da kruvaziyer limana yapılacak alışveriş merkezinin esnafı olumsuz etkileyeceğini söyledi. Yolcu gemileriyle İzmir’e gelen turistlerin bugün için arzu edildiği kadar olmasa da Karşıyaka, Konak ve Alsancak esnafından alışveriş ettiğini, döviz bıraktığını belirten Mutlu, “Limana yapılacak alışveriş merkezi esnafın satışını azaltacaktır. İleride gece konaklaması yapacak turistler de etkilenecektir. Biz eğer bu mutlaka yapılacaksa esnafa verilmesinden yanayız. Ya Esnaf Birliği olarak bizim teşkilatımıza verilsin ya da esnafın ortaklaşa kuracağı bir şirket tarafından işletilmesi sağlansın. Bu şekilde, esnafın mağduriyeti önlenebilir” dedi.


Plancılara göre ulaşım için risk

Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi Başkanı Gökhan Erkan, liman içinde yapılacak alışveriş merkezini, ulaşımla ilgili çözüm önerileri getirilmemesi nedeniyle eleştirdi. Erkan, kent dışında yeralan kruvaziyer limanlarda, marinalarda sorun olmayacağını, ancak kentin merkez iş alanındaki kruvaziyer limanda AVM’nin olamayacağını söyledi. Erkan, “İzmir Kruvaziyer Limanı’ndaki alışveriş merkezi de esnaf için tehdit olacak. Bu Alsancak’taki küçük esnafı, hatta Konak’taki turizme iş yapan esnafı da etkiler” dedi.
Kruvaziyer Liman Planı’nın ulaşımla ilgili hiçbir çözümü olmadığına dikkat çeken Erkan, yaya bölgelerinin bile tanımlanmadığını söyledi. Yolcuların alışveriş merkezine ve otele yönlendirildiğine, İzmir’le bağlantısının kurulmadığına dikkat çeken Erkan, kentin tarihi, merkezi iş alanına yönlendiren bir tanımlama yapılmadığını söyledi. Alsancak’ın mevcut trafik yoğunluğunu arttıracak bir planlama yapıldığını dile getiren Erkan, yolun yeraltına alınması konusuna planda yer verilmediğini, zaten bununla ilgili ne zemin ne de ulaşım etüdü yapılmadığını belirtti.



Dalgakıran’da yeni platformlara veto

İzmir Ticaret Odası’nın üst kullanım hakkı ihalesini kazandığı ve içinde marinanın olduğu özel projeyi yapmak istediği Pasaport Dalgakıran’ın kulanımıyla ilgili uyarı geldi. Mimarlar Odası İzmir Şubesi Başkanı Hasan Topal, Pasaport-Gümrük binaları arasındaki kıyının kamusal kullanımı ve tarihi özelliklerini bozacak ticari kaygılarla yeni dolgu, platform ve benzeri eklenti yer almaması gerektiğini söyledi.
Topal, 19. yüzyılın ikinci yarısında İzmir’in ticaret ve ihracat alanında yaşadığı gelişmeler kapsamında Pasaport’ta liman ve dalgakıran ile gümrük binaları yapıldığını söyledi. Bu bölgenin İzmir kent tarihi için önemini vurgulayan Topal, limanın Alsancak punta bölgesine taşınmasıyla 1990’larda tamamen işlevsiz hale gelen eski pasaport limanı ve eklentilerinin, yeniden işlevlendirilmesinin duyarlılıkla ele alınması gereken kentsel bir program olduğunu açıkladı.
Üst kullanım hakkı ihalesi kapsamında pasaport limanı ve dalgakıranında marina, yat ve tekne fuarı alanı, gösteri havuzları, türkkahvehaneleri, kafeler ve restoranlar ile akvaryumun yer almasının öngörüldüğünü basından öğrendiklerini belirten Topal, “Pasaport Limanı, Kordon’u ve dalgakıranı Kültür Varlıkları Kanunu uyarınca Tarihi Sit olarak tescilli kültür varlığıdır. İzmir kent tarihi açısından önemli referanslar içeren kültür mirası bir kentsel alandır” dedi. n Utku BOLULU İzmir DHA

Topal: Kararı İzmirli vermeli


Hasan Topal, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin, yerel yönetimleri için olmazsa olmaz katılımcılık anlayışına uygun olmayan bir tutumla, körfez kıyısında kentin diğer alanlarına göre daha nitelikli olan bölgelerinde “Tasarım” kenti arayışlarını sürdürdüğüne dikkat çekti. Bu tutumu eleştiren Topal, belediyenin Körfez’in kalbi sayılacak bu merkezi kıyı alanına ilişkin suskun kaldığını, buna karşın kentin bu önemli parçasıyla ilgili projelerin ortama sunulduğunu söyledi.




Yeni bölgede yeni cazibe merkezleri


Askıya çıkacak Kruvaziyer Liman Planı’na göre 14 hektarlık alanın yüzde 63.71’i ticaret alanı olarak ayrıldı. Yüzde 10.41’i terminal alanı, yüzde 23.73’ü turizm tesis alanı, yüzde 2.15’i idari hizmetler alanı olarak belirlendi. Taslakta 2.50 olan resmi kurum alanının emsali 2.20’ye düşürüldü. Liman hizmet alanı emsali ise 1.70’den 2.5’e çıkaraldı.
Fuar bile var
İçinde otel ve alışveriş merkezinin de bulunduğu Kruvaziyer liman alanında emsal 1.30 iken 1.35’e çıkarıldı. Plan notlarına göre bu alanda terminal alanı, yolcu bekleme salonu, gümrüksüz alışveriş alanları, gümrük alanı, ticaret alanları, alışveriş merkezi, kültürel tesisler, müze sergi alanları, fuar alanları, tiyatro ve sinema salonları, toplantı salonları, konferans salonları, turizm seyahat acentaları, tur operatörleri, bankalar, işletmelere hizmet veren ticaret üniteleri, yeme içme alanları, ofis büro ve bazı ticari amaçlı kullanımlar ile turizm ticaret alanları, konaklama ve dinlenme tesisleri, otel ve butik otel, otopark alanları ve helikopter pisti yeralıyor.