Ege EXPO, onlar için de önemli

EXPO, onlar için de önemli

25.01.2008 - 00:00 | Son Güncellenme:

Çünkü: Milyarlarca Euro'luk yatırım yapılacak, Milano yeni bir yüz kazanacak. 70 bin iş yeri imkanı yaratılacak... "Biz EXPO'yu Milano için değil, tüm ülkeler için istiyoruz. Dünyaya önemli bir katkıda bulunacağız, projemiz evrensel" derken, aslında onlar da kazanacak. Evrensellik hoş ama, karşılıksız değil...

EXPO, onlar için de önemli

İŞTE MİLANO'NUN EXPO SIRLARI - 2 axege011.jpg Hani, özellikle Avrupa'da yaygın bir "İtalyan hayranlığı" vardır ya! İşte, sanırım yarattıkları bu farklılıktan kaynaklanıyor olsa gerek..Oysa, aynı coğrafyanın insanları olarak bizler de, en az onlar kadar benzer zenginliklerin sahibiyiz. Aramızdaki fark, onlar koruyup zenginleştirmiş, biz ise yakıp-yıkıp genelde yerine eskisini bile koyamamışız. Tabii, önemli bir nokta da dünyaya ve sorunlara bakışımızdaki farklılık, yani vizyon! İtalyanlar gerçekten ilginç insanlar.. Hoş onlar da bizler gibi Akdeniz ikliminin insanı ama giyimleri, davranışları, duyarlılıkları, yani kısaca yaşam biçimleriyle kendilerini farklı kılabiliyorlar. Buna, kültür, sanat, mutfak ve mimari zenginlik de eklenince, "farklılık" daha da belirginleşiyor. Ama önemli olan "farklılığı" iyi pazarlayabilmek!İşte İtalyanların en iyi yaptıkları işlerden birisi de bu:"Pazarlama".Tabii, aramızdaki en önemli fark da... Bir şeyi iyi üretmek kadar, onu doğru şekilde pazarlayabilmek de önemli. Belki temelinde "yaratıcılık" yatıyor ama bu da zaten "farklılığı" getirmiyor mu?EXPO 2015 yarışında, İzmir'in konu olarak seçtiği "Sağlık" sanki başta Milano'yu sıkıntıya sokmuştu. Onların seçtiği "Beslenme" teması, bizimkinin bir alt başlığı gibiydi ve bunu EXPO ile örtüştürmekte zorlanır gibi görünüyorlardı.Paris sunumları sırasında kulislerde "Sağlık olmadan beslenmenin bir anlamı olur mu?" şeklinde tartışmalara tanık oluyorduk. Yani, tavuk-yumurta hesabı. Bu da bizi oldukça umutlandırıyordu. Pazarlamada uzmanlar Ama bugün, seçtikleri konuyla ilgili çok akılcı bir stratejiyi hayata geçirdiklerini görüyoruz. Milano Belediye Başkanı Letizia Moratti ile Milano'da makamında yaptığımız görüşmede, kendilerinin pazarlamadaki üstünlüklerinin canlı bir örneğine daha tanık olduk!Nasıl mı?Bakın, Moratti diyor ki:"Biz EXPO'ya dünyanın en önemli sorunlarından birisi olan beslenme konusunda yardımcı olabilmek için talip olduk. Dünyada yoksulluk sınırında çok sayıda ülke ve burada yaşayan milyarlarca insan var. Bir milyara yakın insanın temiz suyu yok. Beslenmek herkesin problemi. Biz EXPO'yu Milano için değil, sadece EXPO'ya üye ülkeler için de değil, tüm dünya ülkeleri için yapmak istiyoruz. Bu bağlamda dünyaya önemli bir katkıda bulunacağımıza, çok şey verebileceğimize inanıyoruz. Projemizin bir dünya projesi olduğuna inanıyoruz."Yani, biz EXPO'yu aştık, evrensel bir pencereden dünyayı kucaklamak istiyoruz diyor, Moratti.Nasıl bir strateji ve pazarlama tekniği ama?Belki Moratti'nin bu sözleri "mütevazı" bir tavır olarak da değerlendirilebilir...Ama değil!Başkan Moratti çok güçlü bir politikacı... Sadece İtalyan hükümetlerinde iki kez bakanlık yapmış, Milano başkanlık seçimlerini ilk turda yüzde 52'lik bir oyla kazanmış başarılı bir politikacı değil, aynı zamanda iyi bir finansçı ve iletişim uzmanı... 'Bizim projemiz evrensel' Şimdi EXPO'yu kazanabilmek için bu projenin içini hızla dolduruyorlar. Sadece Milano değil, İtalya başta olmak üzere dünyanın önde gelen tüm üniversitelerini bu projeye ortak yapmışlar. Ve "Daha iyi beslenme" konusunda eğitici bir model oluşturuyorlar.Şubat ayı içinde tüm ülkeleri Milano'ya çağırıp yapılan çalışmaların sonuçlarını değerlendirecekler. Bu çok geniş çerçeveli projeyi hayata geçirebilmek için 4 milyar Euro'luk bir bütçe ayırmışlar. Bütün ülkelerin yararlanabilecekleri interaktif bir internet sitesi hazırlıyorlar. Buraya tüm ülkelerin katılımını sağlamışlar.Hedefleri şu:Yoksul veya yoksulluk sınırındaki ülkelerde üretimin daha bilimsel bir şekilde yapılmasını sağlamak. Onlara Milano merkezli, tüm dünyaya ürünlerini satabilecekleri interaktif bir altyapı oluşturarak, yeni pazarlar yaratmak ve lojistik destek vermek. Yani bizdeki Vadeli İşlemler Borsası (VOB) benzeri bir yapı...Milano EXPO 2015'in başkanlığını da yürüten Moratti, bunu şöyle ifade ediyor: "Bu projeyi önümüzdeki haftalarda açıklayıp hayata geçireceğiz. Lojistik fiyatlarını 24 saat ucuzlatmak için Milano'da bir platform oluşturacağız. Her ülkenin katılabileceği, kendi ürünlerini satabileceği, fiyatlarını ayarlayabileceği, aynı zamanda lojistik olarak da önemli imkanlar sağlayan büyük bir proje. Yaratılacak platform bizim için değil, üretici ülkeler için olacak."Bu, EXPO yarışında son metrelere girilirken Milano'nun yarattığı çok farklı bir açılım... Moratti stratejik olarak İzmir ile Milano'yu karşılaştırmaktan da kaçınıyor. Diyor ki:"EXPO yarışında İzmir ile Milano'yu karşılaştırmak doğru değil. Ortaya koyduğumuz projeler çok farklı. Dilerim EXPO'da oy kullanacak ülkeler, kültür ve uygarlık gibi kavramlarla değil, projelerimizi teknik açıdan iyice inceleyerek 2015 EXPO'nun nerede yapılacağına karar verirler."Hatta, daha da iddialı sözleri var Moratti'nin bizimle ilgili: "Sağlık da bizim konumuz içinde aslında. Türkiye'nin temasını da kapsayacak projelerimiz var. Eğer EXPO'yu alırsak, her ülkenin yararına bir iş yapmış olacağız."Milanolular, EXPO kararında önemli rol oynayan, üye ülkelere yaptıkları diplomatik ziyaretlerde de -bizim duyabildiğimiz kadarıyla- gittikleri ülkelerin üretimlerine katkıda bulunma ve bunları dünya pazarına açma güvencesi veriyorlar. Yani, "Birlikte üretelim, birlikte pazarlayalım"...Milano, modanın, sanatın, kültürün merkezi olmanın dışında, Avrupa'nın önemli bir ticaret merkezi ya, şimdi buna bir de "agro food", yani bir anlamda "besin ürünleri merkezi" diye yeni bir halka daha eklemeyi hedefliyor açıkça... Küreselleşen dünyada özellikle gelişme çizgisinin altındaki birçok ülke için bundan daha güzel, daha önemli birşey olabilir mi sizce? Dünyayı ortak yapmışlar Evet, Milano EXPO'sunu evrensel boyuta taşıyıp uluslararası arenada böyle pazarlıyor. Peki, Milano'nun EXPO'ya gerçekten ihtiyacı yok mu? EXPO'nun Milano'ya katacağı birşey yok mu?Tabii ki var..İbre seçmene, yani iç politikaya çevrilince, bunu hem İtalyan yetkililerin söylemlerinde satır aralarında hem de medyadan gözlemleyebiliyorsunuz: EXPO Milano'da 70 bine yakın yeni iş yeri yaratacak. Kent yeni bir yüz kazanacak, modern binalar ve gökdelenler yapılacak, çok yer yenilenecek. Yeni yeşil alanlar oluşturulacak. Yeni EXPO alanını da kucaklayacak su yolları yapacaklar. Metro ağı genişleyecek, üç yeni metro hattı açılacak. Üç yeni otoyol yapılacak. Yeni yatırımlarla kentteki yatak sayısı 600 binlere çıkacak. Kente gelen turist sayısı 5 milyondan 30 milyona çıkacak. EXPO'nun 10 milyar Euro katma değer getirisi olacak. Bunlar da -ister istemez!- EXPO'nun Milano'ya kazandıracakları.. Yani, evrensellik hoş ama, karşılıksız değil..Sonuçta bunları alt alta toplayınca, 14 milyar Euro'luk bir yatırım yapılacak kente. Bir de "agro food" projeleri için 4 milyar Euro var. Toplamda 18 milyar Euro'luk yeni bir yatırım söz konusu.Peki, Milano bunları yapıyor da, İzmir'den daha mı şanslı?Tabii ki hayır... Bizim de güçlü olduğumuz yönlerimiz var. En önemlisi, onlardan çok daha fazla olan isteğimiz... Milano'nun da ihtiyacı var Milano, EXPO'yu 2015'te İzmir'in mi yoksa kendilerinin mi düzenleyeceğine karar verecek BİE üyelerine 2 - 5 Şubat tarihlerinde üçüncü sempozyumu gerçekleştirecek. Şimdi yoğun bir şekilde buna hazırlanıyorlar. EXPO sunumlarında etkinlikler açısından dikkati çeken başlıklar özetle şöyle: Altı aylık EXPO süresince toplam 7 bin etkinlik gerçekleştirecekler. Bu etkinlikleri kentin 6 değişik yerinde yapacaklar. İçerik olarak sanat, moda, spor, tiyatro, sinema gibi alanlara odaklanacaklar. Leonardo da Vinci'nin büyük bir gösterisini organize edecekler. Milano çıkışlı bir bisiklet turu düzenleyecekler. 2014'te futbol maçlarını Milano'ya getirecekler. Cannes gibi bir film festivali düzenleyecekler. Moda ile ilgili değişik gösteriler yapacaklar. Tabii, EXPO alanı ve kentle ilgili yapacakları da çok şey var.Örneğin, uluslararası mimarlara kent içinde modern gökdelenler yaptıracaklar. 800 hektarlık merkezi kuşatan bir yeşil alan yaratacaklar. Trafiği düzenlemek ve emniyeti sağlamak için kent merkezine girişlere dijital kontrol sistemi getirecekler.EXPO alanı için bugüne kadar yazdıklarımızdan farklı bir şey duymadık. Ancak, yerini görme şansı bulduk. EXPO için ayırdıkları alan 1 milyon metrekarenin üstünde. 2005'te açılan fuar alanıyla yan yana. Bir köprü esprisi ile iki alanı birbirine bağlayacaklar. Köprünün üzerinde yüksek bir EXPO kulesi oluşturulacak. Yeni EXPO alanında aynı zamanda ziyaretçilerin ulaşımı için kullanılacak su yolları da yapılacak. Bu yeni alan EXPO sonrası da kent gelişimi için değerlendirilecek. Milano başka neler yapacak? YARIN: Milano'nun kozu ne?

Yazarlar