Ekonomi 500 bin iş yetmez

500 bin iş yetmez

22.12.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:

"Yılda 500 bin kişiye iş bulunsa da işsiz sayısı azalmaz" diyen TÜSİAD, maliyette 10 puan indirimin istihdamı 2 puan artıracağına dikkat çekti

500 bin iş yetmez

axeko022.jpg TÜSİADın Türkiyede İşgücü Piyasasının Kurumsal Yapısı ve İşsizlik raporunun tanıtım toplantısında konuşan TÜSİAD Başkanı Ömer Sabancı, ilk dokuz aydaki büyümenin yüzde 9.7 olmasına karşın istihdam artışının umulanın altında kaldığına dikkat çekti. Sabancı, istihdam dostu büyüme sağlanamazsa işsizliğin daha da yükseleceğini vurguladı. Sabancı, istihdam artışını sınırlayan yapısal engellerin aşılmasına yardımcı olacak ekonomi ve yatırım politikaları tasarlamak gerektiğini söyledi.TÜSİAD Sosyal İşler Komisyonu bünyesindeki İstihdam - Sosyal Güvenlik Çalışma Grubu tarafından hazırlanan rapora göre, yılda yaratılan 500 bin yeni iş imkânı, ancak yaklaşık 2.5 milyon olan işsizlerin sayısını sabitlemeye yarayacak. Raporda 2004ün ilk altı ayında yüzde 12 oranındaki büyümeye karşın istihdam artışının yüzde 2.5te kaldığı kaydedildi ve büyüme temposunun tarım dışında yüzde 3 artış sağlaması gerektiği vurgulandı. Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) istihdamın artırılması için işgücü maliyetlerinin düşürülmesini isterken burada yapılacak 10 puanlık indirimin imalat sanayiinde istihdamı 2 puan artıracağını hesapladı. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Murat Başesgioğlu ise SSK priminde 1 puanlık düşüşün 400 trilyon lira gelir kaybı yaratacağını belirterek, "1 puanlık düşüş de işletmelerimize hiçbir şey ifade etmez. Sadece SSK primi değil, işgücünü etkileyen bütün maliyet unsurları masaya yatırılmalı" dedi. Başesgioğlu bir soru üzerine İşsizlik Fonundan yararlanma şartlarının çok ağır olduğunu belirterek, "Öncelikle Fondan yararlanma şartlarını esnetmeyi, hafifletmeyi düşünüyoruz" dedi. Başesgioğlu işsizlik yardımının artırılması da dahil bütün seçenekler üzerinde çalıştıklarını kaydetti. İşsizlik yardımı artacak TÜSİAD raporunda istihdamı sınırlayan ana faktörler şöyle sıralandı: Vergi ve primlerin neden olduğu yüksek işgücü maliyetleri, aksak ücret belirlenme mekanizmaları, etkin olmayan iş arama süreçleri ve uyumsuz vasıflar, işsizlik tazminat düzeni.İstihdam vergileri olarak adlandırılabilecek kesintiler yüzde 40 - 60 arasında değişiyor. Gerek istihdam vergilerinin gerek Gelir Vergisinin yükü hafifletilerek büyümenin istihdam yaratma kapasitesi artırılabilir.Sendikanın işgücü maliyetini artıran, istihdamda olumsuz etki yapan bir etmen olarak görülmesinin yanlış olduğu belirtilen raporda, Sendikalaşmadan sakınmak yerine, sendikalarla daha verimli bir ilişki içerisinde olmak, işyerinde verimliliği artıran bir etken olarak görülebilir denildi.Türkiyedeki ücret belirleme sisteminin AB ülkelerinden çok, işgücü piyasasında rekabet koşullarına sadık ve en az merkezi ücret belirleme sistemlerine sahip ABD, Kanada ve İngiltere ile benzeştiği vurgulandı."Türkiyenin AB perspektifi, Amerikan sisteminin örnek alınmasını gündemden çıkardığına göre, mevcut sistem Amerikanvari bir esnekleştirmeye yöneltilemez" denildi. Ücrette merkezi koordinasyon sistemi önerildi. Sendikadan sakınmak yerine verimli ilişki önerisi