29.08.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü
25 ülkeden sadece 50 kişinin katıldığı bu etkinlikte, Türk basınından sadece Milliyet yer aldı. Her ülkeden 911 sahibi bir de marka elçisinin davet edildiği etkinlik, bir anlamda 911’in ilk çıktığı günden bugüne kadarki gelişiminin bir özeti niteliğini taşıyor.
50 yıldır üretilen ve Porsche’nin tüm dünyada bilinmesini sağlayan 911, hiç kuşkusuz markanın “kalbi” durumunda. Bunu Porsche yetkilileri de doğruluyor zaten.
Nitekim dünyanın bir çok ülkesinde Porsche denildiğinde, akla ilk gelen modelin “911” olduğunu belirtiyorlar. Bunu pekiştirmek ve yeniden vurgulamak için de, modelin 50. yılında böyle bir etkinlik düzenlenmesine karar verilmiş.
Şanslı Türk kim olacak!
400 bin euro’ya özel seri
Porsche yetkilileri, 25 ülkeyi kapsayan bu organizasyonun, 911 için bu yıl düzenlenen en kapsamlı ve kalabalık etkinlik olduğunu belirtti. Organizasyon için ilk kez Porsche Müzesi koleksiyonundan çıkartılan eski modellerin de teste sunulduğunu anlatan yetkililer, “Amaç 911 modelinin tüm teknolojik evriminin en iyi şekilde anlatılabilmesi ve bugünkü 911’in ne kadar gelişmiş bir otomobil olduğu, neler yapabildiğinin anlatılması” diyor.
Türkiye’de şu anda toplam 750 adet Porsche 911 bulunuyor. Aracın 50. yılı dolayısıyla sınırlı sayıda üretilecek olan özel seri 911’den de Türkiye’ye sadece bir adet getirilecek. Fiyatının ise yaklaşık 400 bin euro olacağı ifade ediliyor. Porsche 911’in ilk piyasaya çıktığı 1963 yılını simgelemesi için toplam 1963 adet üretilecek özel “50 Yıl Serisi”ne yoğun sipariş olması durumunda bunun artabileceği belirtiliyor. 430 HP’lik motora sahip araç, 0’dan 100 km/s hıza 3.8 saniyede ulaşıyor.
Başkasını izlemeyin kimseyi geçemezsiniz
- Bratislava’da bulunan Slovakia Ring pistinde gerçekleştirilen “911’in 50 Yılı” etkinliği, eski ve yeni modellerle birlikte modelin tüm gelişimini sergilemeyi amaçlıyordu. Öyle de oldu.
- Otelden itibaren piste kadar olan 48 kilometrelik yolda, 25 adet 911’e polis araçları eşlik etti. Konvoyun geçişi, Bratislavalı meraklılar tarafından telefonla filme alınırken, “izleme” nedeniyle karşı şeritte acı fren sesleri duyuldu.
- Bir gece öncesinde organizasyonun farklılığını belirtmek isteyen Porsche yetkilisi, “Farklı yapmak istedik. Başkalarının yaptıklarını taklit etmek istemedik. Başkalarının bıraktığı izleri izlerseniz, asla kimseyi geçemezsiniz!” diyerek “kulağa küpe” bir söz etti. Ertesi gün pistte “öncü aracın” arkasında pistte araç kullanırken, sürekli bu laf aklıma takıldı. Çünkü tüm araçlar birbirinin izinden gitmek zorundaydı ve kimse kimseyi geçmedi.
- Pistte 1963’ten itibaren hemen tüm 911’ler mevcuttu. Tabii en eski model sadece “bakmalık”tı. 2013 modelle başlayıp, 1973 modelle turu tamamlamak, tam bir kültür şoku oldu! Hidrolik direksiyon, çift kavramalı otomatik şanzıman, ABS ve bilimum elektronik yardımcı sisteme sahip 440 HP’lik Carrera S’ten sonra, hidrolik direksiyonu, ABS’si olmayan, 5 ileri manuel şanzımanlı 1973 model 911 hayli zorladı. Elbette zamanında en ileri otomobildi, ona kuşku yok.
Adeta bir Le Mans...
- İlginç bölümlerden biri de, hava soğutmalı ve su soğutmalı motor karşılaştırması oldu. 1988’e kadar 911’lerde kullanılan hava soğutmalı motor, açık ara geride kaldı. Çünkü gerçek anlamda ağır, çok karmaşık ve daha fazla güç veremeyen bir motor çıktı. Tek avantajının, her bir silindirinin tek tek çıkarılıp tamir edilebilmesi olduğu anlaşıldı.
- Davetlilere. dayanıklılık yarışı olan Le Mans’ın küçük bir kopyası yaşatıldı.
- İlk gün piste çıkmadan önce eğitmenin öğüdü, günün esprisi oldu: Pistin mümkün olan her yerini kullanın. Porsche pistin tamamına kira ödüyor!
Bunları biliyor muydunuz?
- 911’in ilk tasarımı, Ferdinand “Ferry” Porsche’un oğlu tarafından çizildi. Ancak baba Porsche bunu pek beğenmeyince, markanın tasarımcıları araca son halini verdi.
- İlk tanıtıldığında adı “901”di. Ancak Peugeot’nun itirazı üzerine “911” oldu.
- 1963 yılından bugüne kadar tam 820 bin adetlik satışa ulaştı.
- İlk çıkan modelin motor gücü 130 HP’ydi. Bugün 911’in 530 HP’lik güce sahip versiyonu da var.
- ABD’de bir dönem cabrio otomobiller yasaklanınca, Porsche yarı açık tavanlı Targa’yı yarattı.