Ekonomi ANKARA - MİLLİYET

ANKARA - MİLLİYET

30.03.1997 - 00:00 | Son Güncellenme:

ANKARA - MİLLİYET

ANKARA - MİLLİYET

BAYINDIRLIK ve İskan Bakanlığı ile Karayolları Genel Müdürlüğü'nün "Yap - İşlet - Devret " (YİD) modelli en büyük altyapı projelerinden birisini oluşturan İstanbul - İzmir otoyolu İzmit körfez geçişide dahil bölümü için 1.5 milyar dolarlık (187.5 trilyon lira) ihalede beş yılda 7 bakan ve üç ihale iptali yaşandı. Ve sonuçta TV'lerden de "canlı naklen yayınlı şeffaf ihale" talebi gündeme geldi.
Karayolları Genel Müdürlüğü'nün finansmanın tamamını üstlenici firmanın temin etmesi koşuluyla uluslararası ihaleye açtığı otoyol projesinde beş yılda üç kez ihaleye çıkıldı. İlk ihale teknik nedenlerle iptal edilirken, ikinci ihaleye Bakanlık, altı uluslararası firmayı doğrudan davet etti. Ancak bu kez de davet edilen firmalardan sadece bir tanesi Fransız Bouygues - Vinsan konsorsiyumu teklif verdi. Dönemin Bayındırlık ve İskan Bakanı Adnan Keskin tek teklif olduğu için bir kez daha ihaleyi iptal ederken, son olarak Refahyol koalisyonu projeyi aynı koşullarla ve yine yüzde 100 finansman temini kaydıyla, davet usulüyle ihaleye çıkardı.
Son olarak 24 Mart'ta firmalardan "nihai" tekliflerini iletmeleri istenirken, "tekliflerin gizliliği ve rakipler arasında sızdırılmaması" ile ilgili iddialar "şeffaf ihale" tartışmalarınıda gündeme getirdi. Tekliflerin son veriliş tarihi ardından Karayolları Genel Müdürlüğü ile doğrudan Bayındırlık ve İskan Bakanı Cevat Ayhan'a başvuruda bulunan Bouygues - Vinsan konsorsiyumu, katılan her üç konsorsiyumunda tekliflerinin ve nihai pazarlık önerilerinin tüm konsorsiyumların temsilcilerinin ve resmi görevlilerinde hazır bulunacağı bir toplantıda ve basın ve TV önünde "şeffaf biçimde" yapılmasını, gerekirse TV'lerden, özelleştirme ihalelerinde olduğu gibi naklen yayınlanmasını istedi.