Ekonomi ‘Elektrikli’ deyip geçilemeyecekler

‘Elektrikli’ deyip geçilemeyecekler

27.08.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

Gün geçtikçe geliştirilen ve tasarımlarıyla dikkat çekici hale gelen elektrikliler, bir zamanlar sadece “benzinli” otomobillerin katıldığı etkinliklerde de yer almaya başladı. Tıpkı Pebble Beach gibi...

‘Elektrikli’ deyip geçilemeyecekler

Bir zamanlar “Nasılsa elektrikli işte!” deyip, burun kıvırılan araçlar, şimdilerde tasarımları ve güzellikleri sayesinde dünyanın en şeçkin etkinliklerinde yer almaya da başladı. Tıpkı, ABD’de her yıl düzenlenen Pebble Beach Concours d’Elegance gibi. Dünyanın en güzel, zarif ve değerli otomobillerinin sergilendiği, hatta ödül için yarıştığı, bir tür bağış etkinliği olarak da bilinen Pebble Beach Concours d’Elegance, bu yıl elektrikli süper otomobil konseptlerinin tanıtımına da ev sahipliği yaptı.

Haberin Devamı

Mercedes’in, 1937’de Avrupa Şampiyonu olan ve 2017’ye dek otoyol hız rekorunu elinde bulunduran 12 silindirli W125 Silver Arrow (Gümüş Ok) modeline gönderme yaptığı konsepti EQ Silver Arrow, bu yılki etkinliğin dikkat çeken otomobillerinden biri oldu. Bu etkinlikte ilk kez tanıtılan ve Mercedes’in ileriki yıllarda piyasaya süreceği tamamen elektrikli model serisi “EQ”da kullanacağı teknolojileri göstermesi bakımından önem taşıyan araç, adını aldığı otomobilin aksine tamamen elektrikli. Toplamda 738 HP’lik güce sahip araç, tek şarjla 400 kilometreden fazla yol gidebiliyor. Bununla birlikte araca, “benzinli motor sesi” de eklenmiş. İstenirse Mercedes’in F1 aracı ya da AMG imzalı V8 motoru gibi çalışıyor!

Haberin Devamı

Konseptin iç mekanı da hayli teknolojik. Sürücünün karşısında üç boyutlu bir ekran bulunurken, ekran, istenirse 1937’deki Gümüş Ok ile yarışma şansı da sunabiliyor. Sürücü, bu aracı ekranda, sanki kendi aracının önünde gidiyormuş gibi görüyor, “yapay zeka”ya sahip sesli sistem de, yarış sırasında yardımcı olabiliyor.

Her yerde ideal

Audi’nin yine bu etkinlikte tanıttığı, hatta adında Pebble Beach’in baş harflerini de taşıyan “PB18 e-tron Concept” otomobili de, tasarımı ve ilginç özellikleriyle kendisine hayran bırakacak türden.

Hem günlük hayatta hem de yarış pistlerinde kullanılabilecek olan araç, bu nedenle “hareket edebilen koltuk” ile donatılmış. Koltuk, daha iyi bir ağırlık dengesi ve daha fazla heyecan için yarış modunda direksiyonla birlikte aracın orta kısmına hareket ettirilebiliyor. Toplam gücü 765 beygiri bulan üç elektrik motoruna sahip araç, tek şarjla 500 km gidebiliyor. Hızlı şarj ünitesiyle 15 dakikada bataryasını tamamen doldurabiliyormuş. Üstelik kablosuz şarj özelliği de var. Bununla birlikte etkinlikte, Infiniti’nin “Prototype 10” ve Opel’in elektrikli GT-X SUV konseptleri de yerini aldı.

‘Elektrikli’ deyip geçilemeyecekler

Klasik E-Type’ın elektriklisi olacak

Jaguar Land Rover (JLR), ikonik E-Type modelinin elektriklisini üretmek için kesin kararını verdi. Daha önce konsept olarak tanıtılan elektrikli E-Type’ın ilk teslimatlarının 2020 yılında başlayacağı belirtilirken, üretim ise, Jaguar’ın “klasik bölümü” tarafından gerçekleştirilecek. Fiyat konusunda bir açıklama yapılmazken, firma, isteyen E-Type müşterilerine de araçlarını elektrikliye döndürme hizmeti verebilecek. Bu araç da, Pebble Beach’de sergilendi.

Haberin Devamı

‘Elektrikli’ deyip geçilemeyecekler

Silah üreticisi de modaya uyuverdi...

Dünyanın en popüler silahlarından biri olan “AK-47” tüfeğinin mucidi Rus Kalaşnikof, sürpriz bir şekilde elektrikli otomobil işine soyundu. Sovyetler Birliği döneminin popüler otomobillerinden olan “Izh 2125”in tasarımına sahip, ancak modern dokunuşlarla farklılaştırılan CV-1, 2018 Uluslararası Askeri Teknik Forumu’nda firmanın elektrikli motosikletiyle birlikte ilk kez sergilendi. CV-1, gücünü 295 beygirlik elektrikli motordan alıyor. Motor enerji ihtiyacını 90 kWh’lık bir pilden karşılıyor. Bu pil, araca ortalama 350 kilometre yol yaptırabiliyor. Kalaşnikof’un, bu otomobili seri üretime taşımayacağı söylense de, yarın neler getirir bilinmez.

Haberin Devamı

‘Elektrikli’ deyip geçilemeyecekler

10 milyonuncu Mustang üretildi

Tüm dünyada bağımlılık yaratan ve efsane haline gelen Ford Mustang, Michigan’daki Flat Rock fabrikasında 10 milyonuncu üretim adedine ulaştı. Yarım asırdır Amerika’nın en çok satan spor otomobili olan Mustang’in 10 milyonuncusu, ilk üretilen Mustang gibi beyaz renkli olarak banttan indi. “GT” versiyonu olan ve 460 HP gücünde V8 motora sahip araç, 6 vitesli manuel şanzımanla donatılmış. 1964 yılında üretilen ilk Mustang ise V8 motorlu olmasına karyın 164 HP’lik güce ve 3 ileri manuel şanzımana sahipti.

Ford, bu önemli kilometre taşını üç adet 2. Dünya Savaşı dönemine ait P-51 Mustang savaş uçağı da dahil olmak üzere Flat Rock fabrikası çalışanlarıyla birlikte kutladı. Mustang, 54 yıllık üretim tarihi boyunca Flat Rock dışında San Jose, Metuchen ve orijinal üretim yeri Dearborn’da bantlardan indirildi.

‘Elektrikli’ deyip geçilemeyecekler

Dijital gösterge Arona ve Ibiza’da

Seat, Leon ve Ateca’dan sonra “dijital gösterge paneli” teknolojisini Arona ile Ibiza’ya da taşıdı. Bu teknoloji, kişiselleştirme özelliğiyle sürücünün dikkati dağılmadan istediği bilgilere kolayca ulaşmasını sağlıyor. Yüksek çözünürlüklü dijital göstergeler, otomobile daha fazla işlevsellik katarak, sürücünün analog olarak aktarılan hız ve motor devri gibi fonksiyonları takip etmesini de sağlıyor. Dijital gösterge panelinin sunduğu bilgileri kontrol etmek için, direksiyon üzerine yerleştirilmiş “ekran kontrol tuşu”yla 3 farklı ana ekran görüntüsünden biri seçilebiliyor. Dijital gösterge panelinde, “Klasik”, “Dijital” ve “Dinamik” olmak üzere üç ana seçeneği bulunuyor. Bununla birlikte sadece kullanıcının seçtiği bilgileri göstermesi için tkişiselleştirme de yapılabiliyor. Türkiye’de bu donanım seçeneği Eylül ayı itibarıyla Ibiza ve Arona araçlarda opsiyonel olarak sunulacak.

Haberin Devamı

‘Elektrikli’ deyip geçilemeyecekler

‘Boyatmaktan korkmayın’

PPG Otomotiv Tamir Boyaları Türkiye ve Ortadoğu İş Geliştirme ve İş Çözümleri Müdürü Serdar Gürses , “boyatılan aracın değeri düşer” kanısının kullanıcılar arasında yaygın olmasına karşın yanlışlığına dikkat çekti, tam tersine değerini artırdığını belirtti. Gürses, yeniden boyanan bir aracın tekrar koruma altına alındığını kaydetti. Yurt dışında bu konuda son derece farklı bir bakış açısı bulunduğunu anlatan Gürses, “Birincisi yeni boyanmış aracın fiyatı yükselir, çünkü bakım yaptırma derdi kalmaz. İkincisi rengi solmuş araç yerine herkes pırıl pırıl olanı tercih eder, gerekirse 1000 euro fazla para verir ama yeni boyanmış olanı alır” dedi. Önemli unsurun, aracın yürüyen aksamında bir sorun bulunmaması olduğunu kaydeden Gürses, PPG Otomotiv Tamir Boyaları ile çalışan servislerin fabrikanın belirttiği micron kalınlığında uygulama yaptığını belirtti.

Suzuki’de ağustos fırsatı

Suzuki’nin SUV modeli Vitara, Ağustos ayında büyük fırsatlarla satılıyor. 3 farklı donanım seçeneğine sahip Vitara, 8 bin TL’ye varan hurda teşvikiyle birlikte 103 bin 250 TL’den başlayan fiyatıyla dikkat çekiyor. Üstelik Vitara, 50 bin TL’ye kadar 12 aya varan vade, yüzde 1.21 faizli kredi seçeneğiyle satılıyor.

‘Elektrikli’ deyip geçilemeyecekler

Yokuş kalkış desteği ve Eğim İniş Kontrol sistemi gibi elektronik yardımcılara sahip Vitara, 1.6 lt VVT (120 HP) ve 1.4 lt Turbo (140 HP) benzinli motor seçenekleriyle satılmakta. Her iki motor seçeneğinde de yeni nesil 4x4 Allgrip teknolojisiyle 4 farklı sürüş keyfi yaşatan Vitara, sürüş koşuluna bağlı olarak 2 çeker ve 4 çeker kullanım imkânı da veriyor.

‘Elektrikli’ deyip geçilemeyecekler

Intercity Japonlardan hisseleri geri aldı

Filo kiralama sektörünün önde gelen şirketlerinden Intercity, 2008 yılında Japon Mitsubishi Grubu’na sattığı yüzde 47’lik hissesini geri aldı. 2017 yılı yaz aylarında başlayan hisse alım sürecinin geçtiğimiz geçtiğimiz günlerde tamamlandığı belirtilirken, yeniden yüzde 100 yerli sermayeli bir şirket haline gelen Intercity’de hisselerinin tamamı, şirketin kurucusu ve büyük ortağı olan Vural Ak’a geçti.

‘Elektrikli’ deyip geçilemeyecekler
2018 yılı haziran ayı sonu itibariyle sahadaki toplam filo büyüklüğü 36 bin araca ulaşan Intercity, 2020 yılına kadar cirosunu 4 milyar TL’ye, kârını da 250 milyon TL’ye çıkarmayı hedefliyor. Bugün şirketin toplam varlıklarının 3 milyar 255 milyon TL’ye ulaştığını kaydeden Vural Ak, “2020 yılı sonuna kadar 60 bin araçlık filo büyüklüğü hedefimizi gerçekleştirirsek şirket toplam varlıklarımızı 9 milyar TL’ye, öz kaynak büyüklüğümüzü de 1.9 milyar TL’ye çıkarmış olacağız. Yeni ortaklık yapımızla Intercity’yi hızla büyütmeye ve müşterilerimizin kaynak kullanımlarındaki verimliliğini artırıp ekonomiye katma değer yaratmaya devam edeceğiz” dedi.

Yazarlar