Ekonomi F35 İzmir’de ‘havalanacak’

F35 İzmir’de ‘havalanacak’

08.10.2010 - 01:00 | Son Güncellenme:

F35 Müşterek Saldırı Uçağı Projesi için üretim yapacak üç firma Ege Serbest Bölgesi’ni seçti. Onlarca milyon dolara mal olacak tesislerde 1000’e yakın kişinin istihdam edilmesi planlanıyor

F35 İzmir’de ‘havalanacak’

Türkiye’nin, dahil olduğu F35 Müşterek Saldırı Uçağı Projesi kapsamında üretimini yapacağı parçaların önemli bölümünün Ege Serbest Bölgesi’nde kurulacak tesislerden karşılanacağı belirtildi. Uçağın motor parçaları için Kale Grubu ile Pratt & Whitney ortaklığı, 2012 başında üretime başlayacak. Hollandalı Foker Elmo şirketi de F35 için özel tasarımlı kablo üretecek. F35 Projesi için yapılacak yatırımlarda orta vadede 1000’e yakın kişinin istihdamı planlanıyor.
ABD’li motor üreticisi Pratt & Whitney ile birlikte F35 uçağının motoru olan F135’in 300 adet parçasını üretmek üzere Ege Serbest Bölgesi’ni tercih ettiklerini belirten Kale Teknik ve Kimya Grubu Başkanı Osman Okyay, 46 bin metrekarelik tesisin temelini 29 Ekim’de atacaklarını, 2012’de üretime başlayacaklarını söyledi. Tesisin tamamlanmasını beklemeden grubun İstanbul Tuzla’daki tesislerinde F35 için parça üretimine başlayacaklarını dile getiren Okyay şunları kaydetti:
“Bu yatırımla Türk sanayisi titanyum sıcak şekillendirme gibi yüksek beceri gerektiren konularda yetenekler kazanacak. İlk etapta 60 milyon dolar yatırım hedeflendi. 5 yıl içinde 700 kişilik istihdam ve 100 milyon dolar ciro planlanıyor. Cironun 5 yıldan sonra 200-300 milyon dolarlara ulaşmasını hedefliyoruz. Sadece F35 değil, Pratt & Whitney’in ürettiği diğer motorlara da parça üreteceğiz. F35, 400 milyar dolarlık bir proje. Bizim gibi birkaç tane daha yatırımı kaldırır.”
İzmir’i, endüstri kültürüne sahip olduğu ve eğitilmiş işgücü zenginliği nedeniyle seçtiklerini anlatan Okyay, kendisinin de İzmirli olduğunu, yatırımın İzmir’de olacağı haberine annesinin de çok sevindiğini ifade etti.


F135 motor kablosuna 1 milyon euro yatırım
Ege Serbest Bölgesi’nde, kablo üretmek üzere geçen yıl kurulan Fokker Elmo, F35 projesi için kablo üretecek. Stork Fokker Elmo B.V Pazarlama ve Satıştan Sorumlu Başkan Yardımcısı Adrian Leyte, 12 milyon dolarlık yatırımla kurdukları tesiste Boeing, EADS gibi havacılık şirketleri için kablo ürettiklerini, F135 motoru için kullanılacak kabloları da yapacaklarını dile getirdi.
F135 projesi için 1 milyon euro’luk bir yatırım planladıklarını, 25 kişilik ek istihdam sağlayacaklarını kaydeden Leyte, “Türkiye’ye uzun vadeli yatırım için geldik. Tesiste şu anda 100 kişi çalışıyor. Değişik projelerle 2-3 yıl içinde bunu 300’e çıkaracağız” dedi.


Savunma sanayinin lokomotifi oldu
Alp Havacılık Başkanı Tuncer Alpata, F35 projesi kapsamında 20 milyon dolarlık yatırım yaptıklarını, yeni bir teknolojinin üretimine başlayacaklarını söyledi. F135 titanyum yekpare fan rotorlarının üretimi için TÜBİTAK ve üniversitelerle ortak çalıştıklarını, nikel rotor üretimi için de ABD’den ihracat izni beklediklerini söyleyen Alpata, bu projenin Türk savunma sanayi için lokomotif haline geldiğini kaydetti.
Alpata, bu yıl 50 milyon dolar olan cironun 2015’te 150 milyon dolara ulaşacağını, F35 projesinin gelişmesiyle bu cironun daha da artmasını planladıklarını, 2020’lerde bu tip projelerin tasarım boyutunda da yer almak için çalışmalara başladıklarını dile getirdi.

F35 İzmir’de ‘havalanacak’


Bakan Gönül, ESBAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Kaya Tuncer’le Ege Serbest Bölgesi’ndeki antika otomobil müzesini gezdi.


Gönül: İlk Türk uçağı hangardan çıkıyor
Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül, insansız hava aracı Anka’nın deneme uçuşlarını yaptığını, projeleri yurtiçinde yapılan ilk Türk uçağının da hangardan çıkmak üzere olduğunu söyledi. Ege Serbest Bölgesi’nde düzenlenen 2. Küresel Havacılık, Uzay ve Offset Konferansı’nın ikinci gün oturumlarına katılan Gönül, 2009 sonunda Savunma Sanayi Müsteşarlığı rakamlarına göre, toplam 12 milyar doların üzerinde offset taahhüdü alınarak bunun 4.5 milyar dolarlık kısmının gerçekleştiğini, 10 yılda yaklaşık 8 milyar dolar tutarındaki offset taahhüdünden faydalanılacağını kaydetti.

Adı: Vecihi Hürkuş
Savunma sanayi cirosunun 2.3 milyar dolara, ihracatın 800 milyon dolara ulaştığını, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ihtiyaçlarının karşılanma oranının yüzde 45’e ulaştığını, bunun 2011’de yüzde 50 olacağını söyleyen Gönül, hazır araç ve silah ithalatının yüzde 10’a düştüğünü kaydetti. Gönül şunları söyledi:
“İlk Türk uçağı bugünlerde hangardan çıkmak üzeredir. Tüm projeleriyle... Daha önce yapılanların projeleri dışarıdan alınmıştır. En büyük stratejik insansız uçak hangardan çıkmıştır. Anka, uçuş denemelerine başlamıştır.”
İlk Türk uçağının dizaynının tamamen Türk Havacılık ve Uzay Sanayi AŞ tarafından yapıldığını ve ilk Türk şehit pilotlarından Vecihi Hürkuş’un ismini taşıyacağını kaydeden Gönül, “Bu bir eğitim uçağı. Önemli olan bu teknolojinin Türkiye’ye kazandırılması” dedi.
Ege Üniversitesi Ege Meslek Yüksekokulu Uçak Teknolojisi Programı Ahmet Eroğlu Eğitim Tesisi’nin açılış törenine de katılan Gönül, buradaki konuşmasında, havacılık ve savunma sanayisinde Türkiye’nin yaşadığı hızlı gelişmenin yetişmiş işgücü ihtiyacını ortaya çıkardığını kaydederek, “Bu hızlı gelişme karşısında teknik eleman sıkıntısı öne çıkmış, bir ara Hindistan’dan mühendis getirelim diye konuşmuştuk” dedi.