Ekonomi Her bölgenin işe alma kriteri farklı

Her bölgenin işe alma kriteri farklı

13.08.2008 - 10:25 | Son Güncellenme:

Her bölgede işe alma kriteri farklı. Büyük şehirlerde türban da dekolte de istenmiyor, Anadolu kentlerinde ise dini inanış öne çıkıyor.

Her bölgenin işe alma kriteri farklı

İş yaşamında
farklılıklara eşit fırsatlar sunulmasının verimlilik ve toplumsal barışa
büyük katkı sağladığı bildirildi.
Prometheus Danışmanlık şirketince İstanbul, Ankara, İzmir, Tekirdağ,
Kocaeli, Manisa, Antalya, Konya, Malatya, Gaziantep ve Diyarbakır’da
özel sektörde faaliyet gösteren 200 şirkette "iş yaşamında çoğulculuk"
konulu bir araştırma yapıldı.
Prometheus Danışmanlık Genel Müdürü Yücel Atış, AA muhabirine yaptığı
açıklamada, "iş yaşamında çoğulculuğun" din, dil, etnik köken, renk,
cinsiyet, cinsel tercih, kültür, yaş, eğitim ve memleket gibi
farklılıkların ayrımcılık olarak algılanmak yerine zenginlik kabul
edilmesi ve çoğulculuğun avantaj yaratacak şekilde yönetilmesi olduğunu
söyledi.
Atış, farklılıkların doğru algılanması ve saygı gösterilerek yönetilmesi
durumunda, yaratıcılığa, markaya, insan ilişkilerine, performansa,
toplumsal iletişime ve barışa yansıyacağını vurguladı.

Haberin Devamı

"DİNİ İNANIŞ"

Araştırmaya göre, şirketler "dini inanışı" ağırlıklı bir kriter olarak
görmüyor. "Eleman seçiminde adayın dini inanışı sizin için bir kriter
midir?" sorusuna, Konya ve Malatya’daki şirketler "evet", Ankara ve
Gaziantep’teki şirketler "olabilir" yanıtı verirken, diğer şehirler
bir kriter olmadığını belirtti.
Şirketlerin dini inanışı bir kriter olarak dikkate almasında;
bulundukları coğrafi bölgenin, çok uluslu şirketlerle ortaklık
kültürünün oluşup oluşmadığının ve yerel kültürün özelliklerinin etkisi
var.

"ESNEK BAKIŞ"

Eleman seçiminde adayın "ana dili" ve "rengi" ayrım olarak kabul
edilmiyor.
Şirketler "etnik kökeni" görev yapılacak yer, fonksiyon ve unvan
açısından zaman zaman bir ayrım kriteri olarak gördüklerini belirtiyor.
Etkin kökenin bir kriter olmadığını belirten İstanbul, İzmir, Manisa,
Kocaeli, Tekirdağ ve Diyarbakır hem yabancı şirketlerle çalışan hem de
farklı etnik kültürlere daha esnek bakan iller olarak öne çıkıyor.
Şirketler, kadınlarda 40 ve erkeklerde 45 yaş sonrasını üst düzey
pozisyonlar dışında işe girişte sınır kabul ediyor.

Haberin Devamı

"CİNSEL TERCİHİ FARKLI OLANLAR İSTENMİYOR"

"Eleman seçiminde adayın cinsiyeti sizin için bir kriter midir?"
sorusuna Konya, Malatya ve Gaziantep illerindeki şirketler "olabilir"
yanıtı verdi. Olabilir ağırlığı çıkan illerde cinsiyetin alt
pozisyonlarda önemli kriter olmadığı, ancak uzman, mühendis ve yönetsel
pozisyonlarda kriter olduğu dikkat çekiyor.
"Hayır" diyen iller, işin özelliği nedeniyle zaman zaman cinsiyet
tercihi yapabildiklerini belirtiyor. Medya, reklam, iletişim, finans ve
perakende sektörlerinde kadınlar sayıca üstünlük kazanıyor.
"Eleman seçiminde adayın cinsel tercihi sizin için bir kriter midir?"
sorusuna ise tüm şirketler "evet" dedi.
Araştırmada, "Ülkemizde şirketlerin bölge ayrımı olmaksızın farklı
cinsel tercihleri olanların çalışmasına çok büyük ölçüde kapalı olduğu
görülüyor. Tekstil-konfeksiyon-moda, medya-reklam-iletişim,
turizm-eğlence; farklı cinsel tercihlere açık sektörler olarak öne
çıkıyor" denildi.

Haberin Devamı

"TÜRBAN DA DEKOLTE KIYAFET DE YASAK"

Araştırmaya göre, "eleman seçiminde adayın kıyafet/görünüş tercihi
sizin için bir kriter midir?" sorusu İstanbul, İzmir ve Ankara’da
"evet", Manisa, Kocaeli, Tekirdağ, Antalya, Konya, Malatya, Gaziantep
ve Diyarbakır’da "olabilir" şeklinde yanıtlandı. Araştırmada şu
bulgulara yer verildi:
"Özellikle İstanbul, Ankara ve İzmir’de şirketlerde kıyafet konusunda
katı uygulamalar ağırlık kazanıyor. Bu illerde türban, her türlü sakal,
uzun saç, dekolte kıyafetler yasaklar grubunda yer alıyor. Bu yasaklar,
kıyafet yönetmeliklerinde yer alıyor. Olabilir diyen illerde, özellikle
üst düzey ve yönetici pozisyonları dışında daha serbest bakılıyor.
Kıyafet ve görünüş konusunda finans en katı kuralların olduğu
sektör. Çokuluslu şirketler, holdingler, perakende, üretim sektörü bu
konuda daha katı görülüyor. Medya, reklam, iletişim ve bilişim ise
kıyafet esnekliği olan sektörler olarak öne çıkıyor."