Ekonomi İki dev ortağın kafası karışık!

İki dev ortağın kafası karışık!

03.09.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

Ani bir kararla ortak araç geliştirme ve üretme konusunda işbirliğine gideceklerini açıklayan Ford ile Volkswagen’in planları henüz netleşmiş değil. Hatta ortakların bu konuda biraz kafası karışık...

İki dev ortağın kafası karışık

Haziran ayının sonlarına doğru stratejik ortaklık yapacaklarını duyuran iki dev, Volkswagen ile Ford, bu işbirliğiyle ne gibi “meyveler” üretebileceklerinin hesaplarını yapadursun, açıklamalar, henüz her şeyin “belirsiz” olduğu ve kafaların biraz karıştığı yönünde. Bu “bulanık” tabloda tek “net seçilebilen” unsur ise, işbirliğinin ilk ürününün bir pick-up olacağı...

Haberin Devamı

VW ile Ford’un araç geliştirme ve üretim konularında ittifak kuracaklarını açıklamalarının üzerinden iki aydan fazla zaman geçerken, bu işbirliğinin önceliğinin “ticari araç” konusunda olacağı kesin. Ortak ticari araç geliştirme ve üretmenin, iki şirket için de, yılda en az 460 milyon dolar tasarruf anlamına geleceği belirtilirken, ileride “binek otomobil”in de gündeme gelebileceğini anlıyoruz. Ancak öncelikle, iki taraf da ilk ürünü, ortak ticari aracı görmek istiyor.

Pick-up önceliği

Bundan yıllar önce büyük minivanlar konusunda işbirliği yapan, Volkswagen Sharan ile Ford Galaxy modellerini ortak üreten iki şirket, bu kez işe ticariyle, hatta muhtemelen pick-up ile başlayacak. Zira iki üreticinin ticari araç yelpazesine bakıldığında, VW’nin araçlarının çoğu henüz daha yeni. Hatta buna, ticari araçların “raf ömrü”nün 10 yılı bulduğunu da eklerseniz, Almanlar Caddy, Transporter ya da geçen yıl tanıttığı yeni nesil Crafter’ı çöpe atmayı göze almayacaktır. Caddy ve Transporter ise 2015’te pazara sunuldu, yani değişim için çok zamanları var. Dolayısıyla bu araçların Transit, Transit Custom ve Courier ile ortak üretimi, aynı DNA’ları taşımaları bir hayli zaman alacağa benziyor. Yani Gölcük’teki bantlardan muhtemel bir VW’nin inişi hayli zaman alacak görünüyor.

Haberin Devamı

İki dev ortağın kafası karışık

Buna karşılık VW’nin Amarok pick-up modelinin değişim vakti yaklaşıyor. Bu aracın, ona göre daha yeni olan Ford Ranger ile aynı yapıya sahip olması mümkün görünüyor. Yani ilk ortak ürünlerden biri pick-up olabilir. Bununla birlikte ABD pazarına ortak bir ürünle girmeleri de mümkün. Her şeyin masada olduğunu, ancak kesin bir şey söylemenin şimdilik mümkün olmadığını söylüyor bu işin mimarlarından olan ve VW Hafif Ticari Araç bölümünün CEO’luğuna getirilen Thomas Sedran... Zira kesin anlaşma için imzalar henüz atılmadı...

İki dev ortağın kafası karışık

Sıra dışı modeli uçakta tanıtacaklar

BMW’nin elektrikli “i” serisine dahil edeceği ve otonom sürüş özelliğine de sahip olacak “iNEXT” elektrikli crossover modelini “havada” tanıtacak! Alman havayolu şirketi Lufthansa’nın karfo bölümüyle anlaşan BMW, bir adet Boeing 777 uçağını öncelikle iNEXT modeli için bir “showroom”a dönüştürecek. 9-14 Eylül tarihleri arasında Münih, New York, San Francisco ve Pekin’e gidecek uçak, burada otomotiv gazetecilerine tanıtılacak. Sonrasında da uçak, doğruca Frankfurt’a dönecek.
BMW yetkilileri, iNEXT modelinin kendileri açısından “farklı bir ulaştırma devri”nin başlangıcı anlamına geldiğini belirterek, bu yüzden “farklı” bir etkinliğe imza atmaya karar verdiklerini belirtiyor. Normalde tam tersi olurken, bu kez her bir kentte, aracı gazetecilerin ayağına götürerek tanıtmaya karar verdiklerini söyleyen yetkililer, bunun için bir yıldır hazırlık yürüttüklerini de kaydediyor.

Haberin Devamı

Uçakta bir showroom ve toplantı odası planlayan BMW, güvenlik açısından “tanıtım odası”nı her inişte yeniden kurup, uçak kalkmadan da sökecek. Kurmasının 8, dağıtmasının ise 4 saat sürdüğü belirtiliyor. Bununla birlikte iNEXT, sanıldığının aksine hemen değil, 2021 yılından itibaren üretilmeye başlanacak.

Haberin Devamı

İki dev ortağın kafası karışık

Corolla yine ‘aile’ olacak!

Japon üretici Toyota, aldığı kararla, C sınıfındaki yeni nesil hatchback, sedan ve station wagon modellerini artık “Corolla” adıyla satacak. Daha doğrusu bu stratejiye geri dönecek. Zira daha önceden de bu versiyonlar Corolla adı altında satılıyordu.

Ancak Toyota, hatchback ve SW versiyonlarını Avrupa’da “Auris” adıyla satmaya başlamıştı. 1966’dan bu yana 45 milyondan fazla satışıyla “efsane model” olarak anılan Corolla’da yapılan bu isim değişikliğiyle, “Auris” ismi tarihe karışacak. Toyota Avrupa Başkanı ve CEO’su Dr Johan van Zyl, yeni isimlendirmeyle ilgili yaptığı açıklamada “Müşterilerimiz, yeni platformla birlikte Corolla’nın bilinen kalitesi, dayanıklılığı ve güvenilirliğinin yanında şimdi duygularına da çok daha fazla hitap edecek bir otomobile sahip olacaklar.

‘Tam zamanı’

Dikkat çekici yeni tasarımı, keyifli kabini ile çok daha eğlenceli bir sürüş dinamiğini barındıracak olan Corolla Hatchback ve Touring Sports modelleri, aynı zamanda çok daha verimli ve güçlü hibrit güç üniteleriyle donatılacak. Yeni jenerasyonla birlikte Corolla adını, hatchback ve station modellerinde yeniden kullanmak için daha iyi bir zaman olamazdı” diyor.

Haberin Devamı

Yeni Corolla Touring Sports ve hatchback modelleri, Paris Motor Show’da dünyaya tanıtılacak.

İki dev ortağın kafası karışık

Opel de elektrikli SUV’lanacak

Opel, yeni konsept modeliyle markanın geleceğine yönelik ipuçlarını ortaya koydu. Geçtiğimiz günlerde tanıtılan “GT X Experimental” konsepti, 4.06 m uzunluğunda, beş kapılı, elektrikli bir kompakt SUV olarak geliştirilmiş.

Opel’in, 2024’te markanın tüm modellerinde elektrikli versiyon sunma planına uygun şekilde tamamen elektrikli olarak geliştirilen GT X Experimental, 50 kWh kapasiteli kablosuz şarj özelliği sunan yeni nesil lityum-iyon pil ile donatılmış.

Sadeleştirilmiş

Araç, 3. seviye otonom sürüşe de imkan tanıyor. Bu seviyede otomobil, sürüş için gerekli tüm işlemleri kendisi yapabiliyor ama sürücünün direksiyonda ihtiyaç durumunda müdahale edebilecek şekilde hazır olmasını gerektiriyor.

GT X Experimental, yenilikçi teknolojileri yalın şekilde sunmayı hedefliyor. Bu amaçla tasarım ekibi, aracın her parçasını gerekli olmayan tasarım unsurlarından arındırıp saflığa erişmeye çalıştılar. Dış tasarımda farlar, gündüz farlarının yanı sıra destek sistemlerinin kamera ve sensörleri logoyla birlikte koruyucu bir tasarım unsurunun içinde bulunuyor. Motosiklet kaskının göz siperini andıran bu tasarım unsuruna Opel tasarımcıları “vizör” diyor. İç mekanda ise sürücü koltuğa oturduğunda direksiyon ardında tek bir geniş ekran ile karşılaşıyor.

İki dev ortağın kafası karışık
KAMYONUN YÜKÜ DE DERDİ DE 'AĞIR'

Bu yılın ilk çeyreğinde iç pazarda artış gösteren Türkiye kamyon pazarı, Mayıs ve Haziran aylarında önemli daralma yaşadı. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) verilerine göre, yılın ilk dört ayında yüzde 27 artan kamyon satışlarında Mayıs-Haziran aylarında toplamda yüzde 23 daralma gerçekleşti.

Yılın ilk yarısında iç pazarda toplam 10 bin 914 adet kamyon satıldığı, bu dönemde kamyon üretimi yüzde 47 artışla 14 bin 891 adet oldu. Aynı dönemde ülkemizden yapılan kamyon ihracatı yüzde 65 artış gösterdi. Türkiye’de üretilen her 100 kamyonun 41’inin ihraç edildiği dikkate alındığında, üretimde iç pazardan kaynaklı yavaşlama, büyük ölçüde ihracatla dengelendi.

Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan OSD Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün, şunları söyledi:

“Kamyon pazarı Mayıs-Haziran ayları toplamında yüzde 23 daraldı, yılın ilk yarısında ise yüzde 7 artış gösterdi. Bu artışın baz etkisi kaynaklı olduğunu gözden kaçırmamalıyız. 2015 yılıyla karşılaştırıldığında kamyon pazarının yüzde 52 daraldığı dikkat çekiyor. Kamyon üretiminin yarıdan fazlasının iç pazar tüketimine yönelik olduğu dikkate alınınca, iç pazarda ikinci çeyrekte daralmaya başlayan ve Ağustos ayında durma noktasına gelen satışlar, üretimimizin yavaşlama sürecini sürdürmesi anlamına gelecek.”.

Teşvik şart

Yenigün, üretici firmaların yıllık bakım sürelerini uzatmalarına ek olarak, üretim yapılmayan gün sayısının artması gibi kritik durumlar olduğunu hatırlatırken, yıl sonunda kamyon üretiminin 2017 yılının gerisinde kalabileceğini, bunun için satışları artırıcı, etki yaratacak önlemler alınması gerektiğini kaydetti.

Yenigün, “Çok yüksek vergi yükü olan otomobillerde vergi sistemi yaklaşımında değişiklik olması, birim araç başına uygulanan vergiden ziyade, satılan araç sayısı artırılarak vergi artışı hedeflenmelidir... Başta kamyon olmak üzere, ağır ticari araç satışlarının teşvik edilmesi ise bir zorunluluk olarak gözükmektedir” diye konuştu.

İki dev ortağın kafası karışık