Ekonomi Kriz algısı artan tüketici suyu bile kısma eğiliminde

Kriz algısı artan tüketici suyu bile kısma eğiliminde

22.02.2009 - 00:14 | Son Güncellenme:

Araştırma şirketi Nielsen’in yaptığı Aralık 2008 tarihli araştırma, Türkiye’yi de etkisi altına alan global krizin tüketici davranışları üzerindeki etkisini ortaya koydu

Kriz algısı artan tüketici suyu bile kısma eğiliminde

Buna göre, Türk tüketicisinin kriz algısı 4 ayda 8 puan arttı. Araştırma, Aralık 2008 tarihinde, 13 ilde 16-64 yaş grubundan 1200’ün üzerinde deneğin katılımıyla gerçekleştirildi.
Ağustos ayındaki çalışmada, ekonomik gelişmeler nedeniyle tedbir alacağını söyleyenlerin oranı yüzde 60 iken, aralık ayında bu oran yüzde 68’e çıktı. Yine ağustos ayında son altı ay içinde kriz önlemi aldığını söyleyenlerin oranı yüzde 60 seviyesindeyken, aralık ayında bu oran da yüzde 64’e yükseldi.
Araştırmaya göre, 6 ayda kısıtlama yapılan masraf kalemleri arasında öncelikli olarak hazır giyim, daha sonra tatil-eğlence geldi. Bu alanlarda yapılan kısıtlamaları kişisel bakım, gıda, dayanıklı eşya-mobilya ürünlerindeki kısıtlamalar takip etti. Bu masraf kalemlerinde tüketiciler, daha önceden de önlem almaya başlamışlardı.
Tüketicilerin gelecek 6 ayda da temkinli davranma eğiliminde olduğu gözleniyor. Kira, doğal gaz, elektrik, su gibi hanenin genelini ilgilendiren harcamalar da ağustos öncesi döneme göre kısıtlamaların arttığı ve gelecek aylarda devam etme eğiliminde olan alanlar olarak görülüyor.

Haberin Devamı

Çaydan vazgeçmiyor
Tüketicilerin yarısından fazlası hızlı tüketim ürünlerinde değişikliğe yöneldi. Sigara, alkollü içecekler, hijyenik ped, çay ve diş macunu kategorilerinde tüketicilerin değişiklik yapmaya daha dirençli oldukları belirlendi. Bu ürün grupları için marka veya kullanım miktarında değişikliğe gitmeyen tüketicilerin oranı yüzde 50’nin üzerine çıktı.