Ekonomi Oto devlerinin korkulu rüyası: Küba tarzı!

Oto devlerinin korkulu rüyası: Küba tarzı!

07.01.2009 - 00:46 | Son Güncellenme:

Otomotiv sektörü, ABD ambargosu nedeniyle yeni otomobil üretemeyip 60 yıllık otoları tamir etmekte ustalaşan Kübalıların, krizde diğer tüketicilere örnek olmasından korkuyor

Oto devlerinin korkulu rüyası: Küba tarzı

Dünyadaki finansal krizin en çok etkilediği iş alanlarından biri olan otomotiv sektörü bugünlerde, yeni gelişmekte olan bir tüketici alışkanlığının kendilerini çok daha zor bir duruma düşürebileceğinden korkuyor.
Tüm dünyada yaygınlaşması halinde sektöre büyük zarar verebileceği öngörülen bu alışkanlığa “Küba etkisi” adı veriliyor.
İngiliz The Times gazetesinin haberine göre Japon otomobil üreticileri, kurulduğu günden bu yana ABD’nin katı ekonomik ambargosu altında yaşayan Kübalıların halen, zaman zaman tamir ettirmek zorunda kalsalar da 1950 model Amerikan arabalarını kullandıklarına dikkat çekti.
Japon yetkililer, kriz nedeniyle kapitalist dünyada yaşayan tüketicilerin de Kübalılara benzer şekilde arabalarını yenilemek yerine eski arabalarını tamir ettirmeyi tercih edebileceğini vurgulayarak, “Arabaları tamir etme alışkanlığı dünyanın geri kalanında Küba’da olduğu kadar uzun sürmeyebilir. Ancak sadece 1-2 yıl devam etse bile sektöre zararı çok büyük olur” dedi.

Haberin Devamı

Havana’da 60 bin ‘antika’
Son yıllarda ABD piyasasında düşen otomobil talebini gelişmekte olan ülkelerde oluşan taleple dengelemeyi planladıklarını söyleyen Japon yetkililer, özellikle bu ülkeleri etkilemesi beklenen “Küba etkisi”nin kendilerini çok zor durumda bırakabileceklerini aktardı.
Bu ay başında kuruluşunun 50’nci yılını kutlayan Küba’da, sadece başkent Havana’da 60 bine yakın 1950 model Cadillac ve Chevrolet marka araba kullanıldığı belirtiliyor.

ABD’de oto satışları yüzde 18 azaldı
ABD’de büyük otomotiv şirketlerinin aralık ayı araç satışları yüzde 30’dan fazla geriledi. Chrysler, aralık satışlarının yüzde 53 düştüğünü açıkladı. Aynı ayda Japon Toyota’nın satışları yüzde 37 ve Honda’nın yüzde 35 düşerken, ABD’li Ford’un satışları yüzde 32 geriledi. General Motors (GM) ile Nissan’ın aralık ayı satışları da yüzde 31’er düştü.
2008’in toplam satışları Ford’da yüzde 21 azalarak 1.9 milyon adet, Toyota’da yüzde 16 gerileyerek 2.2 milyon adet oldu. GM’nin geçen yıl satışları 2007’ye göre yüzde 23 azalarak 2.9 milyon oldu.
Honda’nın satışları aynı dönemde yüzde 8 ve Nissan’ın yüzde 11 azaldı. Otomotiv sitesi “Edmunds.com”a göre, geçen yıl ABD’de araç satışları 2007’ye göre yüzde 18 azalarak 13.5 milyon adet oldu. Bu, ABD’de yıllık araç satışında 1992’den bu yanaki en düşük seviyeyi gösteriyor. ABD’de geçen yıl araç satışını artıran tek şirket, yüzde 0.3’le Japon Subaru oldu.
Bu yıl araç satışlarındaki düşüşün sürmesini bekleyen ABD’li otomotiv şirketleri, kayıpların azalacağı umudunu da koruyorlar. Ford Başekonomisti Emily Kolinski Morris, “2009’un ilk beş ayının geçen yılın son üç ayı gibi olmasını bekliyoruz” dedi. Asya ve Avrupa’da da geçen yıl araç satışları geriledi. Fransa’da araç satışları yüzde 16, Japonya’da yüzde 22 ve İspanya’da yüzde 50 düştü.

Yazarlar