Ekonomi Reklam ve satışlara düzenleme

Reklam ve satışlara düzenleme

07.01.2015 - 08:19 | Son Güncellenme:

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, reklam ve satışlarda yeni düzenlemeye gidiyor. Buna göre, doktorlar artık diş fırçası tanıtımı gibi reklamlarda ürün tanıtamayacak. Bilinçaltına yönelik reklam yapılamayacak

Reklam ve satışlara düzenleme

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Reklam Yönetmeliği’ni tüketici mağduriyetini önleyecek biçimde sil baştan düzenliyor. Bakanlığın hazırladığı “Ticari Reklamlar ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmelik Taslağı” na göre öngörülen düzenlemelerden bazıları şöyle:

Haberin Devamı

ORTALAMAYA GÖRE REKLAM: Reklamcılık sektörü için ‘ortalama tüketici’ kavramı getiriliyor. Reklamlar, makul düzeyde bilgiye sahip olan ‘ortalama tüketici’nin algı düzeyinde olacak ve tüketiciyi yanıltmayacak.

BİLİNÇALTI YASAK: İzleyenlerin fark edemeyeceği biçimde bilinçaltında algılanan reklamlar yapılamayacak.

DİNİ HASSASİYET: Reklamı yapılan malın içeriğinde, toplumun genel dini hassasiyetlerine aykırı bir bileşen varsa, bu durum reklamda açıkça belirtilecek. Örneğin, alkol olan bir tonik ya da domuz yağı kullanılan bir ruj satılıyorsa, bu unsurlar belirtilecek.

SON 5 ÜRÜN’ ALDATMACASI: Özellikle tele-alışveriş kanallarında uygulanan ‘tek seferlik fiyat’, ‘ilk kez’, ‘sadece şimdi’, ‘satıldı, satılacak’, ‘sınırlı satış’ ‘son 5 ürün’ gibi vatandaşı zorla satın almaya yönlendiren ifadeler kullanılamayacak.

‘FALCI X’ KARTVİZİTİ YASAK: Falcı, medyum ya da astrologların reklamı yapılamayacak. Kafelerde kullanılan tabelalar, broşürler, ilanlar ile ‘Falcı X’ diye basılan kartvizitler yasak olacak.

DOKTOR ÜRÜN TANITAMAYACAK: Reklamlarda doktor, diş hekimi, veteriner hekim ve eczacılar, bir ürün ve hizmete yönelik sağlık beyanında bulunan tanıtımlar yapamayacak. Bir diş hekimi, diş macunu reklamında ‘Dişinizi fırçalayın’ diyebilecek ancak ‘X macunu ile fırçalayın’ diyemeyecek.

Haberin Devamı

İNDİRİM ALDATMACASINA SON: ‘Yüzde 70’e varan indirim’ gibi tüketiciyi yanıltıcı kampanyalar yapılamayacak.

ALTYAZILAR DAHA YAVAŞ GEÇECEK: Reklamlardaki dipnot ve altyazılar, daha yavaş geçecek. Altyazılar, kelime başına 0.25 saniye ekranda kalacak ve saniye başına 4 kelime akacak.

GURMELER MEKÂN TARİFİ YAPAMAYACAK: Özellikle gurme programlarında görülen, bir ürünün denenerek anlatıldığı yayınlarda, isim, marka, logo ya da diğer ayırt edici tariflere yer verilemeyecek.

BANKA REKLAMLARI: Bankaların vadeli hesaplara yönelik reklamlarında, faiz tutarı ve vade sonunda elde edilecek toplam tutar net olarak verilecek. (Habertürk)