Ekonomi Ro-Ro'da büyük rekabet

Ro-Ro'da büyük rekabet

03.12.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:

AB'nin yeni taşıma sistemi, Ro-Ro piyasasında rekabeti artırdı. İhracatçılar piyasaya girdi. UND giriş hazırlığında. Arkas kapasitesini artırıyor. Piyasanın hâkimi UN RO RO, 100 milyon euro'luk gemi yatırımı kararını açıkladı

Ro-Roda büyük rekabet

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) önderliğindeki ihracatçı grup, şirketini kurdu. T.İ RoRo bugün faaliyete geçiyor. Çetin Nuhoğlu'nun başkanlığını yaptığı UND'deki nakliyatçılar da özellikle Rusya ve Ukrayna yönlü taşımalar için Ro-Ro şirketi kuracak. Bu iki atağa, Saffet Ulusoy'un UN RO RO'su büyük bir yatırım atağıyla yanıt verdi. Şirket 100 milyon euro yatırımla iki yeni gemi alacağını açıkladı. Bu arada İzmir merkezli Arkas da Ro-Ro taşımacılığı işini geliştirmek için filosunu sürekli güçlendiriyor.Ro-Ro taşımacılığı, güvenli olmasının yanı sıra Avrupa Birliği'nin (AB) uygulamaya koyduğu yeni taşımacılık sistemi (T1) dolayısıyla da önem kazandı. Ro-Ro ile giden bir TIR, Türkiye'den direkt AB ülkesine girdiği için 2 bin dolara ulaşan yüksek teminat bedellerinden kurtuluyor. İşte bu nedenle halen toplam nakliyatta yüzde 8 civarında payı olan Ro- Ro taşımacılığı daha cazip hale geldi. Nakliyatçılar önümüzdeki dönemde Ro-Ro taşımacılığının daha büyük önem kazanacağını düşünüyor. Yani pasta giderek büyüyecek.Bir başka sıkıntı da piyasadaki tartışmalar. UN RO RO'nun hâkim olduğu piyasada, bu şirketin fiyatlarına 2002 yılından sonra dolar bazında yüzde 40'lara ulaşan oranda zam yaptığı, taşıma maliyetlerinin ihracat fiyatlarını olumsuz etkilediği ileri sürülüyor ve 'tekel' eleştirisi de yapılıyordu. Bütün bu faktörler nedeniyle sektöre girişler artmaya başladı. Üç yeni şirket piyasaya giriyor. İhracat taşımalarında en önemli olanaklardan biri olan Ro-Ro taşımacılığında büyük bir rekabet yaşanıyor. Uluslararası Nakliyatçılar Derneği'nden (UND) ayrılarak Saffet Ulusoy'un liderliğinde UN RO RO'yu kuran nakliyatçılardan sonra, şimdi de hem ihracatçılar hem de UND, Ro-Ro taşımacılığı için harekete geçti. TİM şemsiyesi altında 26 ortaklı 4.4 milyon YTL tamamı sermayeli T.İ RoRo'nun ortakları arasında TİM Başkanı Oğuz Satıcı, Damat Tween'in sahibi Süleyman Orakçıoğlu, Barmek Holding'in patronu Ayhan Barmek gibi kişisel ortakların yanı sıra Çanakkale Liman İşletmeleri, Çanakkale Ticaret ve Sanayi Odası, Ege İhracatçılar Birliği Liman İşletmeleri, Kale Nakliyat ve Öztiryakiler Maden Eşya gibi kurumsal ortaklar da bulunuyor.T.İ RoRo, bir İtalya - Türkiye projesi olarak ortaya çıktı. T.İ RoRo'nun karşılığında İtalya tarafında da T.İ RoRo İtalya var. T.İ RoRo, İtalyan şirketin kurduğu Puglia Navigazione Srl.Bari unvanlı armatör şirketinin yüzde 50'sini satın alarak, bu firmanın aldığı 3 adet Japonya yapısı 21.5 mil süratli 80 Komple Unite taşıma kapasiteli gemilere ortak oldu. Bu hat Çanakkale-Brindisi arasında taşıma yapacak. Hattın işletmeciligini İtalyan şirketi İtalroro ile Türkiye'deki acentesi Kiptrans yapacak. T.İ RoRo seferde Türkiye'nin en büyük Ro-Ro taşıma şirketi UN RO RO'nun 9 gemisi var. 3 gemisi kızakta. Pendik Limanı'nın sahibi olan şirketin yatırımı 600 milyon dolar. 46 ortaklı UN RO RO'nun en büyük ortağı Ulusoy grubu. 100 milyon euro yatırımla iki yeni gemi alacağını açıkladı. Böylece sektörde artan rekabete kapasitesini artırarak cevap verdi. Türkiye - İtalya arasında karşılıklı olarak yılda 200 bin TIR taşıyor. Ortakları, geçtiğimiz günlerde şirketi satışa çıkardı ve 'değer tespit' için çalışma başlattı. Bir, İngiliz - İspanyol ortaklığının talip olduğu belirtiliyor. UN RO RO en büyüğü Ulusoy grubunun sadece kendisine ait Ro-Ro taşıma işi de var. Gruba ait Çeşme Limanı'ndan İtalya'ya Ro-Ro taşımacılığı yapılıyor. ULUSOY - 1 ve 2 gemileri ile Çeşme-Trieste hattında çalışıyor. Ayrıca gruba ait Ulusoy Martı Ro Ro da ULUSOY - 3 ve ULUSOY - 4 gemisiyle Eylül 2000'den bu yana Çeşme - Trieste hattında. Ulusoy'un limanı var Arkas, dünya çapında Ro-Ro taşımacılığı yapan Grimaldi Group - ACL, konteyner taşımacılığı yapan Yang Ming Line ve Rostov Line'ın Türkiye temsilcisi. İzmir ve Gemlik limanlarından, Avrupa, Batı Afrika, Kuzey ve Güney Amerika Limanları arasında taşıma yapıyor. Çok amaçlı Ro-Ro gemileriyle 20'ye yakın limana konteyner, Ro-Ro ve konvansiyonel yük taşıyor. Arkas sürekli yatırımda Bu şirketlerin dışında görece küçük bir Ro-Ro şirketi olarak Kınay Ro Ro faaliyet gösteriyor. Tek gemisi bulunan bu şirket Dikili - Yunanistan arası taşıma yapıyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin kamyon trafiğini azaltmak amacıyla Marmara'da Ro-Ro projesi var. Ambarlı-Topçular ve Ambarlı-Bandırma arası sefer yapacak. Kınay Ro Ro