Ekonomi Sloganlar kapış kapış!

Sloganlar kapış kapış!

09.06.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:

Gezi Parkı olaylarının sosyal medyada günlerdir gündemi meşgul etmesi marka ve domain taleplerini harekete geçirdi. Gezi Parkı’yla özdeşleşen kelimelerin kısa sürede tükenmesi üzerine sloganlar da marka olarak başvuru almaya başladı

Sloganlar kapış kapış

Gezi Parkı olaylarının özellikle sosyal medyada geniş yankı bulması marka piyasasını canlandırdı. Gezi Parkı olaylarının sosyal medyada günlerdir gündemi meşgul etmesi marka ve domain taleplerini harekete geçirdi. Sadece Gezi Parkı değil olaylarda kullanılan birçok slogan ve kelime de marka başvurularında ilgi odağı oldu.
Son üç günde Gezi Parkı 10 sınıfta kapatılırken, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın kullandığı çapulcu kelimesi için 8 sınıfta onlarca başvuruda bulunuldu. Özellikle 25. Sınıf olan tekstil sektörü için başvurular oldukça yoğun. Ayyaş kelimesi de başta alkollü ve alkolsüz içecekler olmak üzere restoran ve eğlence sınıflarında kapatıldı.

Marka borsası
Marka borsasında son günlerde Gezi Parkı’yla özdeşleşen kelimelerin kısa sürede tükenmesi üzerine sloganlar da marka olarak başvuru almaya başladı. Bu fırsatı da değerlendirmek isteyen başvuru sahipleri tekstil sektöründe ‘ne sağcıyım ne solcu çapulcuyum çapulcu’ sloganını marka haline getirmek isterken, ‘taksim gezi parkı “direniş değil, diriliş...” sloganı da 35. sınıfta marka başvurusunda bulunuldu.

Haberin Devamı

Marka başvurusu alan sloganlar
- ‘Ne sağcıyım ne solcu, çapulcuyum çapulcu’
- ‘Taksim gezi parkı, direniş değil, diriliş...’
- ‘Chapuller everyday is chapulling’
- ‘Biber gazına hayır!’

Hızlı olan kazanıyor
Marka borsasının canlanması üzere domain alımlarında doğru orantılı olarak arttığını söyleyen Adres Patent Genel Müdürü Ali Çavuşoğlu, “Gezi Parkı’nda geçen ve afişe olan tüm kelimelerin marka başvurularının yanında domain başvuruları da hızlıca tükendi. Özellikle gezi parkının ‘com.tr’ uzantısı hariç tüm domainleri kapatılmış durumda. ‘com.tr’ için de marka tescil belgesi zorunlu olduğu için tescili ilk alan kişi hızlı davrandığı takdirde o da kısa süre içinde alınacaktır” dedi.
Çavuşoğlu, “Patent vekilleri olarak bu tip durumları daha önce panpiş, one minute, püskevit gibi birçok gündemi meşgul eden kelimeler de yaşadık. Medyada çıkan ya da popüler kelimelerin firmaların reklamlarını kısa yoldan yaptıkları ve kısa sürede marka bilinirliğini arttırdığı için marka borsasına yön verdiğini söylemek mümkün. Bu durumlarda hızlı olan kazanır” diye konuştu.

Haberin Devamı

‘Tescilli markaların süresi ise 10 yıl’
Ali Çavuşoğlu, Türk Patent Enstitüsü’ne (TPE) yapılan marka tescili için başvuru sürecini ise şöyle anlattı: “Başvuru yapıldıktan sonra, resmi bir bülten yayınlanıyor. Bu bültendeki markalara itiraz gelmezse, TPE tescil işlemini başlatıyor. Tescil süresi yaklaşık bir yılı buluyor. Eğer markaya itiraz eden olursa, TPE bir değerlendirme yapıyor ve itiraz kabul edilirse, tescil reddediliyor.”
Yapılan redde karşılık mahkemeye gidilebileceğini belirten Çavuşoğlu şöyle devam etti: “Mahkeme aşamasında süreç üç yıla kadar uzayabiliyor. Aynı kelime için marka başvurusu yapıldığında, önce davrananın başvurusu değerlendiriliyor. Aynı kelimeyi, farklı sektörlerde farklı kişiler marka olarak kullanabiliyor. Ancak TPE’ye kayıtlı 520 tanınmış marka için hiçbir sektörde başvuru kabul edilmiyor.”
Marka başvuru sürecinde ödenen bedelin 1.200 lira olduğunu kaydeden Çavuşoğlu, “Eğer bir sektörde değil de tüm sektörlere ilişkin marka başvurusu yapılırsa bu bedel 10 bin lira. Tescil olan markaların kullanım süresi 10 yıl. 10 yılın sonunda, marka sahibi yenileme harcı yatırıyor. Bu harç 550 ile 750 lira arasında” dedi.