Ekonomi Taksit sınırı konutta kalktı, otoda uzadı

Taksit sınırı konutta kalktı, otoda uzadı

17.03.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:

Daha önce genel taksitlendirme düzenlemesine tabi olan konut ve oto için özel düzenleme yapıldı. Taşıt satışlarında 60 aya kadar taksit imkanı getirilirken, konutta taksit sınırı kaldırıldı.

Taksit sınırı konutta kalktı, otoda uzadı

Konut satışlarında taksit sınırı kaldırılırken, taşıt satışlarında 60 aya kadar taksit imkanı getirildi. Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan “Perakende Ticarette Uygulanacak İlke ve Kurallar Hakkında Yönetmelik’te Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi.

Buna göre, konuttaki taksit sınırı kaldırılırken, nihai fatura değeri 120 bin lira ve bu tutarın altında olan taşıt satışlarında 60 ay, 120 bin liranın üzerinde olup 300 bin lirayı geçmeyenlerde 48 ay, 300 bin liranın üzerinde olup 750 bin lirayı aşmayanlarda 36 ay ve 750 bin liranın üzerindeki taşıt satışlarında 24 ay taksit uygulanabilecek.

Perakende işletmelerin taksitli mal ve hizmet satışlarında genel taksitlendirme süresi 12 ay, bazı mal ve hizmetler için ise farklı taksitlendirme süreleri uygulanıyor. Halihazırda, söz konusu hükümde konut ve taşıt satışları için ayrı bir taksitlendirme süresi belirlenmediğinden, bu satışlar genel taksitlendirme süresine tabi oluyordu.

Diğer taraftan, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) tarafından kredili konut satışlarında herhangi bir vade sınırı uygulanmazken, kredili taşıt satışlarında ise aracın değerine göre farklı vade sınırları uygulanıyor. Böylelikle Bakanlığın söz konusu düzenlemesi BDDK uygulamalarına da paralel hale getirildi.

Konutta ‘taksit’ netlik kazandı

Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan “Perakende Ticarette Uygulanacak İlke ve Kurallar Hakkında Yönetmelik’te Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yönetmeliğin 12/B maddesinin birinci fıkrasına ‘taksitli mal ve hizmet satışlarında’ ibaresinden önce gelmek üzere ‘konut satışı haricindeki’ ibaresi eklendi.

Bu nedenle ilgili madde netliğe kavuşturularak, ‘perakende işletmelerce mal veya hizmet satışı sonrası belli bir ücret karşılığı borcun taksitlendirilmesi veya ödemenin ertelendiği dönemler de dahil olmak üzere, kıymetli evrak düzenlenerek veya düzenlenmeksizin gerçekleştirilecek konut satışı haricindeki taksitli mal ve hizmet satışlarında taksitlendirme süresi on iki ayı geçemez’ şeklinde düzenlendi. Buna göre, halihazırda, söz konusu hükümde konut satışları için ayrı bir taksitlendirme süresi belirlenmediğinden, bu satışlar genel taksitlendirme süresine tabii olarak anlaşılabiliyordu. Kredili konut satışlarında Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) tarafından zaten herhangi bir vade sınırı uygulanmıyor. Genel süre 120 ay iken, ihtiyacı olanları ev sahibi yapmak amacıyla bu vade 180 ve 240 aya kadar çıkarılabiliyor. Toplu Konut İdaresi Başkanlığı (TOKİ) tarafından da dar gelirlinin ev sahibi edilmesi amacıyla 240 aya kadar taksit uygulanıyor. Böylelikle bakanlığın söz konusu düzenlemesi BDDK uygulamalarına paralel hale getirilmiş oldu.

‘Düşük fiyatlı araçlar sınıfında etkili olur’

Haberin Devamı

Hükümet tarafından Resmi Gazete’de de yayımlanan ve taşıt alımlarında 60 aya kadar taksit imkanını düzenleyen karar, otomotiv sektöründe genel olarak olumlu karşılanırken, bazı sektör temsilcileri, kararın etkilerini beklemek gerektiğini kaydetti. Ancak genel görüş, kararla birlikte “görece” düşük fiyatlı, alt segmentteki modellerin olumlu etkilenebileceği yönünde...

Ali Bilaloğlu / Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Yön. Kur. Bşk.

Son derece olumlu bir adım. Özellikle düşük fiyatlı araç segmentini destekleyecek. Otomotiv sektöründeki rekabet düzeyi, ürün ve model fazlalığı, bir dayanıklı tüketim malında yok. Markalar, rekabete karşı avantaj yakalamak için üniversitelerdeki pazarlama derslerinde okutulandan daha fazla, daha yaratıcı yöntemler uygulamakta. Sadece taksit sayısı artacak diye bu seviyede hırçın bir rekabetin olduğu sektörde fiyatlara etki beklemek yanlış olur.”

Murat Şahsuvaroğlu / OYDER Yönetim Kurulu Başkanı

“Yeni düzenleme; 120 bin lira ve altında olan taşıt satışlarında 60 ay, 120 bin-300 bin arasıında 48 ay, 300 bin-750 bin lira arasında 36 ay ve 750 bin liranın üzerinde olan satışlarda 24 ayı geçemeyecek şekilde düzenlenmiş. Yönetmelik, nihai fiyatı 300 bin TL’ye kadar olan araçlarda yeni bir kademe getirerek 120 bin TL altında olan araçlara 60 ay taksit imkanı vermiş. Satışların büyük bölümü 48 aya izin verilen dilime giriyor. Düzenleme yüksek fiyatlı otomobillerle ilgili. 750 bin TL üzerindeki araçların bir miktar etkilenmesi olası. Fakat yerli üretimin bundan etkilenmesini beklemiyoruz.”

Ali Haydar Bozkurt / Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su

“Yapılan yeni düzenlemenin, daha çok fiyatı yüksek olan, bir anlamda ‘lüks’ araçların satışını kontrol altına almak için yapıldığını tahmin ediyoruz. Ancak etkisi ne olur, bunu zaman gösterecektir. Şu anda yorum yapmak için henüz erken.”

Murat Berkel / Hyundai Assan Genel Müdürü

“Yeni yönetmelikte ana üretici ve distribütör markaların mevcut uygulamalarını etkileyen bir durum bulunmuyor. Tek fark, 300 bin TL altındaki araçlarda da kredi taksit sayıları belirlenmiş oldu. Alt sınırdaki fiyatları karşılayan sıfır otomobil bulunmuyor. Bu karar, lüks sınıftaki modelleri etkileyebilir. Vergi yükünün hafifletilmesiyle tüketiciye daha geniş seçenek ve taksit imkanı sunmak mümkün olabilecek.”