Ekonomi Teslim alınmayan kartla sahtekârlık

Teslim alınmayan kartla sahtekârlık

16.09.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Türkiye’de kimlik ve imza kontrolü yapılmayan yerlerde kayıp ve çalıntı kartla dolandırıcılık yapıldığını belirten Asseco SEE Ülke Müdürü Hatice Ayas, teslim alınamayan kartlarla alışveriş yapıldığını söyledi

Teslim alınmayan  kartla sahtekârlık

Son dönemde bankalar ve finans kuruluşları en çok, kredi ve maaş kartı dolandırıcılıkları, çek dolandırıcılıkları, hesap ele geçirme, ATM kart kopyalama, POS kartı kopyalama, çağrı merkezi dolandırıcılıkları, bilgi hırsızlıkları, fatura ve ödeme sahtekârlıklarıyla karşı karşıya kaldılar.
İstatistiklere bakıldığında en yüksek oranın yüzde 82 ile kredi ve maaş kart dolandırıcılıklarında yaşandığı görülüyor. Bu dünyadaki durum. Dolandırıcılığa karşı çözüm ürünleri sunan Asseco SEE Ülke Müdürü Hatice Ayas, Türkiye’de ise 2015 yılında kartlı ödemeler sektöründe her 10 bin TL’lik harcamaya karşı 1.1 TL’lik dolandırıcılık yaşandığını söyledi. Avrupa’nın gelişmiş ülkelerinde bu tutarın 6-7 katı, ABD’de ise 11-12 katı dolandırıcılık yaşandığını ifade eden Ayas, Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) verilerine göre, Türkiye’de 113,1 milyon adet banka kartı ve 57,8 milyon adet kredi kartı kullanıldığını belirtti.
Ödeme sahtekarlıkları
Türkiye’de yapılan kart dolandırıcılıklarına ilginç örnekler veren Asseco SEE Ülke Müdürü Hatice Ayas, “Kimlik ve imza kontrolü yapılmayan yerlerde kayıp veya çalıntı kart kullanılabiliyor” dedi. “Posta veya kargodan alınamadığı için kullanılan ya da sahte kimlik belgesiyle alınan kartlar ile de alışveriş yapılabiliyor” diyen Ayas şöyle konuştu:
“Gerçek kredi kartlarına ait numaraların boş plastik plakalara basılması ve alışveriş yapılması ise diğer bir metot.
Bu yöntemleri kart veya POS kartı kopyalama, manyetik şerit sahteciliği, bilgileri değiştirilmiş kartların kullanılması izliyor. Ayrıca ATM dolandırıcılığı, bilgileri çalınan kişilerin kartlarıyla internet ortamında alışveriş yapma, hesap yönlendirme, çağrı merkezi dolandırıcılıkları, fatura ve ödeme sahtekârlıkları da mevcut.”
Ayas, “Toplam 170,9 milyon adet kartla internetten yapılan ödemelerin 44,1 milyar TL’si kredi kartları ile yapılırken 4,4 milyar TL’sinin ise banka kartlarıyla yapılıyor. Geçen yılın aynı dönemine göre; banka kartı ile ödemelerde yüzde 31, kartlı ödemelerle yapılan işlemlerde yüzde 5, kredi kartı ile ödemelerde ise yüzde 2 artış gerçekleşti” dedi.
u Sahtekârlıklara karşı ne tür tedbirler alınmalı?
Finansal sahtekârlıklarla mücadelede çok yönlü bir yaklaşım sergilenmeli. Gelişen teknoloji ile her geçen gün daha karmaşık hale gelen sahtecilikle mücadelede kurumların tüm ürün ve süreçlerine entegre edilmiş kurumsal sahtecilikle mücadelede politikaları benimsemeleri büyük önem taşıyor.
Ayrıca söz konusu politikalara uyumlu 360 derece bakış açısına sahip bütünsel sahtecilik tespit, önleme süreçleri ve kontrol sistemleri oluşturulmalı. Kurumların, sahtekârlık işlemlerinin önüne geçebilmeleri için müşterilerine en uygun güvenlik çözümlerini sunmaları ve gerçekleştirdikleri işlemleri dolandırıcılık risklerine karşı sürekli izlemeleri gerekiyor. İşletmeler, müşteri ve üye işyeri bazlı profiller ile sahte işlem tespit oranını artırma, risk bazlı otantikasyon ile login ve ödeme aşamalarında işlem imzalama, otorizasyon öncesi gerçek zamanlı müdahale, cihaz ve kullanıcı kimlik doğrulama, otomatik tetiklenen aksiyonlar ile hızlı müdahale sağlayabilirler.
Bireyler ne yapabilir?
Tüketiciler farkındalık, bilinç oranının artması, kişisel veriler konusunda hassasiyet, güvenliğinden emin olunmayan ortamlardan alışveriş etmeme gibi hususlara önem vermeliler. Çözüm, esnek kural ve politikalar uygulayabilmenin yanı sıra, birçok uyarının arasında boğulmadan karmaşık davranış analizleri ile anormalliklerin tespit edilebilmesini sağlıyor.

Yazarlar