Ekonomi 'Ticarette isim zorunluluğu olmaz'

'Ticarette isim zorunluluğu olmaz'

15.03.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

AKP'li Topuz, açılacak tüm işyerlerinin Türkçe isim kullanması için yasa teklifi hazırladı. BMD Başkanı Kızıltaş, ticarette böyle bir yasanın uygulanmasının zor olduğunu söyledi

Ticarette isim zorunluluğu olmaz

İşyerlerine Türkçe isim önerisi tartışma yarattı Kanunu uygulamanın zor olduğunu söyleyen Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) Başkanı Nuşin Oral ise, "Marka yaratırken kolay isimler tercih ediliyor. Binlerce firma markaya yatırım yapıyor. Türkçeyi yaygınlaştırmak için bu düzenlemeye gelmeden yapılacak çok şey var" dedi. Yasanın amacı, Türkçenin korunması ve kullanımını yaygınlaştırmak, yasal hale getirmek. Gülseren Topuz'un imzasını taşıyan, 'İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü'nü öngören yasa teklifi Meclis Başkanlığı'na sunuldu. AKP İstanbul Milletvekili Gülseren Topuz, kanunlara tabi işyerleri de dahil olmak üzere, açılacak olan tüm işyerlerinin Türkçe isim kullanması yönünde bir yasa teklifi hazırladı. Yasa teklifiyle ilgili olarak Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Ali Murad Kızıltaş, "Türkçe marka önerisi uygulanamaz" dedi. Türk Patent Enstitüsü Başkanı Yusuf Balcı da ticaretin kendine göre kuralları bulunduğunu, böyle bir düzenlemenin markaları etkilemeyeceğini söyledi. Topuz, teklifin gerekçesinde, Türkiye'de işyerlerinde genellikle yabancı kelimelerin kullanıldığına, işyerlerine isim verilmesinde bir dil karmaşasının yaşandığına dikkat çekti.Topuz, "Neredeyse bütün işyerlerinde Türkçe dışında isim verilmesi genel bir uygulamaya dönüşmüştür. Oysa dünyanın hiçbir ülkesinde işyerlerine isim vermede kendi milli lisanı dışında bu derece yaygın olarak bir isimlendirme görülmemektedir" dedi.Teklife göre, isim tespitinde Türk Dil Kurumu'nun sözlüğü ve görüşü esas alınacak. Amaç, Türkçenin korunması n Türk Patent Enstitüsü Başkanı Yusuf Balcı: "Türkçe konusunda çok hassasım. En önemli varlıklarımızdan biri dil. Ancak ticaretin de kendine göre kuralları var. İşyerlerine Türkçe isim zorunluluğu getirilmesi için hazırlanan yasa tasarısı markaları etkilemez. Eskiden mevzuatta markaların da Türkçe olma mecburiyeti vardı. Bu değiştirildi. Bugün çoğu insanın İtalyan sandığı bazı markaların aslı Türk. Marka bir sanattır. Oluşturmak istediğiniz imaj, hedef kitle, akılda kalma gibi değişik unsurlara göre oluşturulur. Bu düzenleme markaları etkilemez. Ticaret siciline kayıt olan işletmelerle ilgilidir. Ancak yabancı bir firma Türkiye'de faaliyet göstermek isterse ne yapılacak?" 'Türkçe için hassasız ama ticaretin de kuralı var' n Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Ali Murad Kızıltaş: "Türk firmalarının Türkçe isimlerle faaliyet göstermesi hedeflenmeli ama bunun kanunla düzenlenebileceğine inanmıyorum. Bu firmaların kendine güveniyle zaman içinde gelişebilecek bir süreç. Pek çok dünya markası var. Bunlara Türkçe isim mi koyun diyecekler? Dünyada özellikle İtalyanca kelimelerin kullanıldığı pek çok marka var.Uygulanabileceğini sanmıyorum. 'Türkçe isim kullanacaksın' diye bir zorunluluk getirmek çok zor. Türkçeyi zenginleştirmek, geliştirmek istiyorlarsa bunu okullarda eğitimle halletsinler. Firmalarla uğraşmak yerine okullarda eğitimi buna göre yönlendirsinler. 'Türkçeyi zenginleştirmek okullarda eğitimle olur'