Ekonomi Traktöre hücum!

Traktöre hücum!

31.01.2024 - 07:00 | Son Güncellenme:

Dünyanın dördüncü büyük traktör pazarı olan Türkiye’de son dönemde enflasyona bağlı fiyat artışları talebi öne çekti. Sektör temsilcileri kullanımdaki 2.1 milyon traktörün 650 bininin 35 yaşın üstünde olduğunu belirterek yenilemede çevreye duyarlı araçların tercih edilmesini öneriyor.

Traktöre hücum

AYLİN RANA AYDİN - Türkiye tarımda güçlü büyümesini sürdürürken, tarım makineleri de gelişiyor. Çiftçilerin daha verimli ve sürdürülebilir bir tarım için yeni teknolojilerle buluşması gerektiği belirtiliyor. Son yıllarda traktör ve ekipmanlarında güncel emisyon seviyesine sahip çevre dostu ürünler öne çıkıyor. Traktörlerde yerlilik oranı artarken, sektör temsilcileri 2023 yılında iç pazarda fiyatlarda artış beklentisinin traktörde alımı öne çektiğini bildirdi. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre Türkiye’de trafiğe kayıtlı traktör sayısı 2.1 milyon adet, bunların yaş ortalaması ise 24.4.

Haberin Devamı

Yerlilik yüksek

Türk Tarım Alet ve Makineleri İmalatçıları Birliği (TARMAKBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Bayramoğlu, Türkiye’de tarım makinelerinde tahmini pazar büyüklüğünün 2022 yılı için 3.57 milyar dolar düzeyinde olduğunu ifade etti. Bayramoğlu, “Sektörde 2022 yılı itibarıyla ithalatın iç pazarı karşılama oranı, genel makine endüstrisinin oranının (yüzde 65.4) altında, yüzde 19.5. Bu değere göre bütün makine sektöründe ithalata en az bağımlı ikinci alt sektör tarım makineleri” diye konuştu.

Bayramoğlu, “Ortak makine kullanımındaki yetersizlikler ve özellikle çiftçilerin alım gücünün düşük olması, yurtiçi talebin de orta–düşük teknolojili ve düşük kapasiteli makineler üzerinde yoğunlaşmasına, bu da katma değeri düşük bir üretime sebep oluyor. Daha yüksek katma değerin yolu, daha yüksek teknolojiden geçiyor” dedi. 

Haberin Devamı

Çevreci ürün

TürkTraktör Şirket Lideri Aykut Özüner, “Dünya standartlarındaki çevrecilikle üretilen Faz 5 emisyon seviyesindeki traktör ve ekipmanlarımızı hizmete sunarken, iş makineleri tarafında da ürün çeşitliliğimizi artırdık” dedi. Dünyanın dördüncü büyük traktör pazarı olan Türkiye’de yüzde 90’ın üzerinde yerlilik oranıyla üretim yaptıklarını anlatan Özüner, Türkiye’deki traktör üretiminin yüzde 55’ini, traktör ihracatının ise yüzde 81’ini karşıladıklarını ifade etti. 

Türkiye’nin yıllık üretiminin 85-90 bin bandına gelmiş durumda olduğunu söyleyen Özüner, “Bugün Türkiye’de kullanılabilir durumdaki traktörlerin yaklaşık 650 bini 35 yaş ve üzerinde. Çiftçilerimizin daha verimli ve sürdürülebilir bir tarım için yeni teknolojilerle buluşmalarını öneriyoruz” dedi.

Traktöre hücum

Alımlar öne çekildi

2023 yılını değerlendiren Gökhan Bayramoğlu, şöyle konuştu: “2023 yılında iç pazarda olağan taleplerin yanı sıra fiyatların daha da artacak olmasının beklentisi, tarım makinelerinde ve özellikle traktörde alım kararlarını etkilemiş ve bunu zamanlama açısından öne çekmiştir. Bu hususa paralel olarak, yüksek enflasyona oranla düşük olan sübvansiyonlu tarımsal kredi faiz oranları, yılın ilk 3 çeyreğinde traktöre olan talepte belirleyici bir etken olmuştur. Bu gelişmeler doğal olarak talebi önemli ölçüde etkilerken, traktörde tedarik tarafındaki sorunlar arzın talebi tamamen karşılamasını engellemiştir. Bu da tedariği çok daha kolay olan ithal ürünlere olan talebi atırmıştır. 2024 yılı için sektörümüzde iç piyasa, yine büyük ölçüde çiftçi gelirine bağlı olacaktır.”

Haberin Devamı

Tarımda lastik seçimine dikkat

Arazi toprak yapısı ve işlenecek arazinin metrekare büyüklüğünün lastik seçimini belirleyen kriterler arasında yer aldığını söyleyen Özka Lastik Teknik İşlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Kemal Çiftçi, “Lastiğin dayanıklılığını ve katını belirleyen PR değerinin seçilmesi ve radyal & konvensiyonel olmak üzere lastik çeşidinin belirlenmesi sonrası arazi ve yapılacak işlem için en uygun lastiğe odaklanılmalıdır. Binek lastiklerin aksine zirai lastiğin üretim amacı çalışma bölgelerine göre performans sağlamasıdır. Doğru seçilmiş bir zirai lastik, desen yapısı sayesinde çalışma esnasında ve tutunmada toprağa zarar vermemelidir. Ekili ürün üzerinde çalışan lastiklerin toprağı bozmadan yol kat etmesi önemlidir. Ekili ürün üzerinde çalışma yapılacaksa toprağı daha az sıkıştırarak toprağın havalanmasına yardımcı olacağından radyal lastiklerin seçilmesi kullanıcı adına fayda sağlar” dedi.