Ekonomi 'Ulaştırmada karayolu ağırlığı önemli sorun'

'Ulaştırmada karayolu ağırlığı önemli sorun'

01.03.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

TÜSİAD Başkanı Arzuhan Doğan Yalçındağ, ulaştırma sektöründe liberalizasyonun tamamlanmasının altyapı sorunlarını büyük ölçüde hafifleteceğini söyledi

Ulaştırmada karayolu ağırlığı önemli sorun

axeko012.jpg TÜSİAD'ın düzenlediği 'Ulaştırma Sektörü' konulu seminerin açılışında konuşan Yalçındağ, ulaştırma sektörünü Türkiye'nin sosyal ve ekonomik istikrara ulaşmasındaki temel sektörlerden biri olarak gördüklerini söyledi. Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Başkanı Arzuhan Doğan Yalçındağ, "Liman özelleştirmelerinin tamamlanması ve demiryolu taşımacılığı başta olmak üzere hava ve deniz taşımacılığında da işletmecilere yeni hatlara erişim hakkı sağlanması sektörün gelişimi açısından önem taşıyor" dedi. Liberalizasyon sürecindeki aksaklıkların özel sektörün de bu alana girmesini geciktirdiğini vurgulayan Yalçındağ, ulaştırma türleri arasındaki dağılımın dengesizlik olduğunu ifade etti. Türkiye'nin 1950'li yıllardan sonra ulaştırma yatırımlarının dörtte üçünü karayoluna ayırdığını, karayollarının yanında demiryolları, limanlar ve hava limanlarına ayrılan yatırımların sınırlı kaldığını kaydeden Yalçındağ şöyle konuştu:"Bu tercihlerin sonucu olarak, yurt içi yolcu taşımalarının yüzde 94'ü, yük taşımalarının ise yüzde 90'ı karayolu taşımacılığı ile gerçekleşir hale geldi. Karayolu ulaştırmasının bu orantısız ağırlığı, ekonomik sonuçlarının yanı sıra çevresel sorunlar da yarattı." 'Özel sektör girmeli' "Ulaştırma sektöründe yeni bir vizyona ve stratejiye ihtiyaç olduğunu düşünüyoruz" diyen Yalçındağ, "Ulaştırma sektörünün, ekonomik gelişme, bölgesel kalkınma farklılıklarının azaltılması ve ekolojik dengenin korunması açılarından taşıdığı öneminin iyi anlaşılması gerekiyor" dedi.TÜSİAD toplantıda konuyla ilgili bir raporu da kamuoyuna açıkladı. Raporda, temel ulaşım sorunlarını çözemeyen ülkelerin hiçbir sektörde başarılı olmadığı ve belirleyici rol oynayamayacağı kaydedildi. 'Vizyona ihtiyaç var' Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, en az 15 yıl asgari 20 milyar euro yatırım yaparak demir yollarındaki 50 yıllık kaybın telafi edilebileceğini söyledi. Ulaşımda da kurtlar sofrası olduğunu, artık herkesin koridorların kendi ülkesinden geçmesi için gayret ettiğini dile getiren Yıldırım, "Hindistan, İran, Rusya bir alternatif koridor geliştiriyor. Pakistan ve İran'da limanlar yapıyorlar. İran üzerinden Rusya ve Avrupa'ya koridor oluşturmaya çalışıyorlar. Amaç Türkiye'yi baypas etmek" dedi. 'Ulaşımda kurtlar sofrası var'