Ekonomi Unicorn değil zebra olmak istiyoruz

Unicorn değil zebra olmak istiyoruz

11.04.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

Melis Abacıoğlu / Wellbees Kurucusu

Unicorn değil zebra olmak istiyoruz

Yurtdışında matematik ve sanat alanında çift anadal yaptıktan sonra Türkiye’ye dönerek sağlık sektöründe beş yıl çalıştım. Ardından kendi girişimimi kurmaya karar verdim. Çünkü sağlıklı bireyleri kendi potansiyellerini gerçekleştirebilecekleri güce ulaştırma fikri bana çok daha heyecan veriyordu. Hayatımda önemli yer tutan sporu ve teknolojiyi birleştirerek, 2012 yılında Hollanda’dan adımsayar saatler getirdim. O yıllarda telefonlarda böyle bir uygulama olmadığından başarılı olacağımı düşünüyordum ama 2 bin saatten yalnızca on tanesini satabildim. Ardından son tüketicide karşılık bulmayan bu saatleri toplu bir şekilde kurumlara satma fikri ile kurumsal firmaların insan kaynakları departmanları ile görüşmeye başladım. Ancak bu sırada görüştüğüm firmaların farklı ihtiyaçları olduğunu fark ettim. Bir firma koşu, bir diğeri hobi kulübü, öbürü yoga talebinde bulununca kurumsal esenlik alanında hizmet ve ürün grubumu oluşturdum ve 2013 yılında çalışan esenliği alanında hizmet veren Wellbees’i kurdum.

Haberin Devamı

Wellbees, çalışanların daha iyi alışkanlıklar kazanmalarını sağlayan, dolayısıyla daha iyi yaşamalarına katkı sunan yeni nesil bir esenlik platformu. En önemli farkımız tek bir esenlik başlığının platformu olmamamız. Bu nedenle de sosyal, entelektüel, fiziksel, finansal, çevresel, duygusal, spiritüel ve mesleki esenliğin tamamını ele alan bütüncül bir yaklaşım sunuyoruz. Her bir bireyin ihtiyacının farklı olduğunu savunan bu yaklaşım, ürünün çalışanlar nezdinde aylık yüzde 64 gibi bir kullanım oranıyla tüm vaka çalışmalarının en az üç katı üzerinde kullanılmasını sağlıyor.

100 bin çalışana ulaşıyoruz

Bugün 17 ülkede, sekiz dilde faaliyet gösteriyor, 40’ın üzerinde şirketteki 100 bini aşkın çalışana esenlik sunuyoruz. Yurt dışında ağırlıklı olarak MENA bölgesinde ve Avrupa’da hizmet veriyoruz. Geçtiğimiz Kasım ayında ilk yurt dışı ofisimizi İngiltere’de açtık. Bu yıl Dubai’de de bir ofis açmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Hedefimiz Türkiye’de olduğu gibi global ölçekte de en çok tercih edilen çalışan esenliği platformu olmak. Bu hedef doğrultusunda geçen yıl ilk melek yatırımımızı aldık. Şu anda da yakın zamanda sonuçlanacağını öngördüğümüz bir yatırım turundayız.

Haberin Devamı

“246 kişiden ‘hayır’ cevabını duydum”

Melek yatırım turuna ilk çıktığımda tam 246 kişi ile görüştüm ve hepsinden tek tek “Hayır” cevabını duydum. Bu “hayır”lar bana çok şey öğretti. Görüşeceğiniz tüm yatırımcılar böyle bir şey olmadığını savunacak olsa da kadınlar yatırım turlarında dezavantajlı. Bu sadece bizim ülkemize özgü bir durum da değil. Dünya genelinde girişim sermayesi yatırımlarının yalnızca yüzde 2,2’si kadınlar tarafından kurulan şirketlere veriliyor. Bir diğer konu ise daha garantili addedilen fintech veya oyun sektöründe olmayan şirketlere daha fazla soru işaretiyle yaklaşılıyor. Sonuçta birkaç yatırımcıyı ikna etmem aylar sürdü.

Türkiye’de son zamanlarda unicorn şirketlerin sayısı hızla artıyor. Bizim gözümüz ise unicorn değil zebra olmakta! Çünkü artık zebra startup’lar konuşulacak. Yani kâr ile amaç arasında denge gözeten, demokrasiye önem veren, gücü ve kaynakları paylaşmaya davet eden yeni bir hareket. Biz de Wellbees olarak dünyaya değer yaratan, çalışmanın yöntemini değiştiren, kategoriye isim veren bir oyuncu olmak için çalışıyoruz.

Haberin Devamı

“Sevilmemeyi göze almak”

2012 yılında bir kadın arkadaşımla birlikte, düzenli olarak halı sahada maç yapan erkek arkadaşlarımıza, “Biz de oynarız” dediğimizde, o “modern” arkadaşlarımızdan son derece şaşırtıcı tepkiler almıştık. Bunun üzerine bir sonraki hafta 18 kadın bir araya geldik ve ilk kez bir halı sahaya çıktık. Her yaştan kadın ve kız çocuklarını futbol yoluyla güçlendiren “Kızlar Sahada” platformunu kurmama vesile olan o gece sahaya çıktığımda şunu fark ettim: Tutkuluydum, hırslıydım, kendimi geri tutmuyordum çünkü ekranda gördüklerimin aynısını yapıyordum. Halbuki özellikle ergenlik çağında bunun tam tersini öğrenmiştim. Hırslıysan bunu sakla çünkü hırslı kızları kimse sevmez. Sevilmek mi yoksa hırsın ve liderliğinle barışmak mı? Bence bugün hala kadın lider olmak demek sevilmemeyi göze almak demek. O çizgiyi aşabilmek için kendimle ilgili bambaşka konuları halletmem gerekti ama bugün geldiğim noktada ünlü Fransız deyimindeki gibi “kendi tenimde iyi hissediyorum”.  Benzer şekilde kendi hayallerinin peşinde koşmak isteyen tüm kız çocukları ve her yaştan kadına ilham vermek için kurucusu olduğum “Kızlar Sahada” halen 14 ilde faaliyetlerini sürdürüyor.

Haberin Devamı

Shopsa Akademi Diyarbakır’da

Türkiye’nin üretici ve girişimci kadınlarına pazar desteği sağlamak amacı ile yola çıkan Shopsa.com.tr, üretimin kalite, standart ve sürdürülebilirliğini sağlamak için yerel dinamiklerle iş birliği yaparak hayata geçirdiği “Shopsa Kadın Gelişim Eğitim ve İletişim Akademisi”ni Diyarbakır’da gerçekleştirdi.

Unicorn değil zebra olmak istiyoruz

Bu kapsamda Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası Kadın Meclisinin koordinasyonunda gerçekleşen “Shopsa Kadın Gelişim Eğitim ve İletişim Akademisi”; kadın girişimci, üretici ve kooperatiflerin bir araya geldiği program ile Diyarbakır Ticaret Odası toplantı salonunda gerçekleşti. Yıl içinde bir dizi etkinlik ve eğitim programlarıyla Ticaret Odası, Shopsa Akademi çağın yükselen değeri e-ticaret girişimi ve sistemin içerisinde aktif olabilmek, üretim standartlarını yükseltmek, network oluşturmak ve bu networkü kullanma becerilerini geliştirmek, piyasa koşullarına entegrasyon sağlanması başlıklarında eğitimler verildi. Shopsa Akademi programları ana başlıklar dışında şehrin ve bölgenin önceliklerine göre zenginleşerek devam edecek.

Haberin Devamı

Bu kapsamda 1. Mezopotamya Turizm ve Gastronomi Fuarı’na destek ve konuşmacı olarak katılan Demet Sabancı Çetindoğan, Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası Kadın Meclisi’nin organize ettiği kahvaltıda DTSO Kadın Meclisi üyeleri, kooperatifler, kadın girişimciler ve üreticiler ve sivil toplum kuruluşlarının kadın temsilcileriyle bir araya geldi. Girişimcilik ve sektörel büyüme konusunda görüş alışverişinde bulunularak kadının ekonomik anlamda güçlenmesi gibi konular ele alındı. Kahvaltı sonrasın da İlme Halı Atölyesi ziyaret edildi. Shopsa Kadın gelişim, eğitim ve iletişim akademisi, Türkiye genelinde her ilde farklı sektörde üretim yapan kadın girişimciler ile bir araya gelmeye devam edecek.

HAZIRLAYAN: PINAR AKTAŞ pinar.aktas@milliyet.com.tr