Ekonomi Vatandaş elektrikte indirimi nasıl alacak?

Vatandaş elektrikte indirimi nasıl alacak?

05.12.2017 - 01:30 | Son Güncellenme:

Yeni yıl itibariyle elektrikte serbest tüketici limiti 68 liraya indi. Bu da tüketicilerin yüzde 92.6’sını kapsıyor. Peki hangi şirket ne kadar bilgi sahibi ve vatandaşa ne kadar indirim öneriyor?

Vatandaş elektrikte  indirimi nasıl alacak

2018 yılı elektrik aboneleri için de, şirketler açısından da önemli bir ‘serbest’leşme dönemi olacak. Yeni yılın başlamasına sayılı günler kala Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) kurul toplantısında alınan kararla serbest tüketici limiti 2018 için 2 bin kWh’a düşürüldü. Yani artık aylık elektrik faturası 68 lira ve üzerinde olan tüketiciler serbest tüketici olabilecek. Bu limit ise elektrik tüketicilerinin yüzde 92.6’sını kapsıyor.

Haberin Devamı

Mevzuata göre serbest tüketicilere, üretim ve tedarik lisansı sahibi şirketler elektrik enerjisi satışı yapabiliyor. Bu kapsamda biz de perakende şirketleri başta olmak üzere sistemin nasıl çalıştığını araştırdık. Tek tek çağrı merkezleri aramalarında taahhüt süresi, indirim oranı, bilgilendirme yeterliliği gibi konularda Türkiye’nin çeşitli noktalarına hizmet veren şirketlerle konuştuk.

Bilgiler güncel değil...

Aramalardan başlıca çıkan sonuç, an itibariyle konuştuğumuz çağrı merkezlerinin çoğunluğu serbest tüketici uygulamasının yeni yıldan itibaren 68 lira ve üstü faturalara uygulanacağını bilmiyor, bilgilendirmeler hala 82 lira faturalılar için yapılıyor. Güncel bilgi yok. Yeni gelişmelerin hakkını veren, bilgilendirmeleri yapan tek bir şirket var.

Haberin Devamı

Devam taahhütü lazım

CK Boğaziçi Elektrik abonesi olarak, 85-90 lira arasında değişen fatura bilgisiyle ilk olarak abonesi olunan şirket aramasında teklifler sunuldu. İstanbul Avrupa Yakası başta olmak üzere Çamlıbel ve Akdeniz bölgelerinde hizmet veren CK Elektrik, hizmet alınan şirketin değiştirilmemesi için 24 ay taahhüt sözüne yüzde 4 indirim verdiğini bildirdi. Ayrıca sayacı üzerine almak isteyen müşterilere de bu işlem bedelinden muaf tuttukları bilgisi paylaşıldı. Çağrı merkezlerine ulaşmak biraz zor olsa da karşılığında net bilgiler verildi.

Müşteriye özel teklif

Pek çok şirket çağrı merkezi üzerinden serbest tüketicilikle ilgili net bir bilgi vermekten kaçınıyor. Bunun için abonenin bilgileri alınıp daha sonra dönüş sağlanıyor, ya da şirketin şubesine gidilmesi öneriliyor. Çoruh Edaş, Fırat Edaş isimleriyle Trabzon, Artvin, Giresun, Gümüşhane, Rize ile Elazığ, Malatya, Bingöl ve Tunceli’de işlem yapan Aksa Elektrik de bu bilgilendirmeyi çağrı merkezi üzerinden yapmadı, talebi ve iletişim bilgilerini alarak dönüş yapılacağını söyledi. Fakat gün içinde bir dönüş olmadı.

Yine İstanbul Anadolu Yakası başta olmak üzere, Toroslar ve Başkent Enerjisa olarak da hizmet sunan Enerjisa da ‘müşteriye özel’ teklifler oluşturulduğunu belirterek bilgiyi çağrı merkezi üzerinden sağlamadı.

Haberin Devamı

En iyi bilgi Dicle’de

Tedarik lisansı da bulunan Zorlu Elektrik, elektrik enerjisini yurt içinden ve serbest bölgelerden satın alarak, yurt içinde toptan hizmetleri sunuyor. 12 ve 24 aylık taahhütler üzerinden işlem yapan Zorlu Elektrik, yüzde 8’e kadar indirim fırsatı sağlıyor.
Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde bulunan Diyarbakır, Şanlıurfa, Mardin, Batman, Siirt ve Şırnak illerine hizmet sunan ve perakendede Dicle Epsaş olarak hizmet veren Dicle Elektrik, konusunun en uzman çağrı merkezi olarak öne çıktı. Buna göre, yeni yıldan itibaren serbest tüketici limitinin 68 lira olacağını da açıklayan tek çağrı merkezine sahip olan Dicle Epsaş, kurum tarafından belirlene oranlarda, yüzde 1 ile 10 arasında indirimler sunulduğunu bildirdi.

Beklemek istenmiyor

Şirketlerin başlıca sorunu, çağrı merkezleri üzerinden net bir bilgiye erişememek! Pek çok şirket, aylık fatura bilgisi, telefon numarası, mail adresi gibi bilgileri alarak daha sonra bilgilendirilmek üzere görüşmeyi bitiriyor. Taahhüt süresi, ortalama indirim oranı, hangi şehirde nasıl bir hizmet sundukları konusunda tek bir kelime etmiyor.

Haberin Devamı

Ancak unuttukları büyük bir mesele var! Kimse şube şube dolaşmak istemez veya işlemini ‘biz sizi arayacağız’ vaadine inanarak bekleyip yapmak istemez. Elbette farklı fatura tutarlarına, ev ya da işletmeye göre farklı indirim oranları sunuluyor. Ancak abone çağrı merkezini aradıysa ve işlemini bu kanal üzerinden daha kolay yapacağını düşünüyorsa, tüm bilgileri alınıp o anda teklif sunulması doğru olabilir.

İndirim oranı niye söylenmiyor?

Şirketler, evler ve işyerlerinin faturalarına göre bir indirim ve taahhüt süresi belirliyor. 68 lira ortalama faturası olan ev ile 120 lira ortalama faturası olan evler şirketlere göre değişiyor. Örneğin 68 lira ortalama faturaya yüzde 2 indirim yapan bir şirket, 120 lira ortalama faturaya yüzde 4 indirim sağlayabiliyor. Yine 500 lira elektrik faturası olan işletme ile 2 bin lira elektrik gideri olan sanayi kuruluşu arasında farklar var. Bu nedenle indirim oranları farklılık göstereceği için de telefon üzerinden bilgi vermekten kaçınılıyor.

Haberin Devamı

Örnek fatura resmi

Kolen Elektrik ise internet sitesi, mail ya da telefon uygulaması üzerinden fatura örneği resmi isteyerek, bilgilendirmelerin bunun üzerinden yapılacağını ifade etti. İnternet sitesi üzerinde ‘indirimli elektrik hesaplama’ sistemi yer alan Sepaş Enerji’nin bu uygulaması üzerinde ise sadece 82 lira ve üstü faturalarda indirim oranı görülebiliyor. Sistem henüz 68 lira ve üzeri faturalar için yenilenmemiş.

Yazarlar