En Irak'a tren kaldırıyor

Irak'a tren kaldırıyor

08.09.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:

İzmir'e kamyonu ilk o götürdü. İlk kez TCDD'den acentelik alarak demiryolu taşımacılığına başladı. 80 yıllık lojistik firması YAKA, şimdi de Irak'a demiryolu taşımacılığı yapıyor

Iraka tren kaldırıyor



Iraka tren kaldırıyor


İzmir'in düşman işgalinden kurtulduğu ilk günler... Kent, savaş yorgunluğunu atmaya, yaralarını sarmaya çalışıyor. Pasaport Rıhtımı dolu. Yeni bir hayat başlıyor İzmir'de... İki ailenin yaşam öyküleri çakışıyor bu arada. Taşımacılık yapan Atlı ve Kasalı aileleri... Yıllar içinde Atlılar kentten ayrılacak; Kasalı ise küçük çaplı filosuyla 1922'lerde başladığı taşımacılıkta büyümeye devam edecektir.
İlk yatırım dede Ömer Kasalı'dan gelmiş. Ardından Mustafa Kasalı, bir kamyon alarak sürdürmüş işi. Yalnız kamyon deyip geçmeyelim. Bu Kasalı Taşımacılık için olduğu gibi İzmir için de bir ilk'tir.

Askerde proje düşündü
1950'ler, 60'lar Kasalılar'ın gelişme yılları olmuş. 1967'de büyük oğul Mehmet Ali Kasalı, şirkette göreve başlamış. İlk telefon, büyük bir ofis ve hizmette farklılaşma... İstanbul'dan, Anadolu'nun her yerinden yeni müşteriler, yeni şirketler...
Mehmet Ali Kasalı, şirketi yeniden yapılandırmayı düşünür... Ama nasıl? İşte bunu bir proje olarak şekillendirdi. Hedefi Kasalı'yı 'uluslararası' bir nakliye şirketine dönüştürmektir. Ama önce büyükleri ikna etmek gerekecektir. Baba Mustafa Kasalı, kardeşler Ömer ve Hüseyin Kasalı 'evet' derler, projenin hayata geçirilmesi kararı alınır. Kurumsal ayrıntılar düşünülür. O dönemde sektör için yatırım teşvikleri vardır. Bunu değerlendirmek isterler. Ailede yeni bir heyecan vardır. Mehmet Ali Kasalı anlatıyor:
"Türkiye o zaman 2 milyar dolar ihracat, 3 milyar dolar ithalat yapıyordu. Bu yetersiz bir rakamdı. Özal'ı takip ediyor ve analiz ediyorduk. Bir ihracat hamlesi başlatılacaktı ve bizim de hazır olmamız gerektiğini hissettik. Türkiye'nin en eski nakliye firmasıydık. Birikimlerimiz hızlı hareket etmemizi sağladı. Bir ay gibi bir kısa sürede tüm altyapıyı hazırladık..."

Asansörde ortaklık teklifi
Bu arada ilginç bir tesadüf olur. Baba Mustafa Kasalı ile Yaşar Holding'in sahibi Selçuk Yaşar, komşudurlar. Selçuk Bey ile Mustafa Bey, bir sabah erken saatlerde asansörde karşılaşırlar. Kasalı, Mehmet Ali Bey'in projesini ve sürdürülen hazırlıkları anlatır. Kasalı'yı uluslararası taşımacılıkta bir numara yapmak istediklerini söyler. Heyecanlanan Selçuk Yaşar bir teklifte bulunur: "Gel bu işi beraber yapalım!"
Selçuk Bey, ısrarcıdır. Teklifin üzerinden daha bir saat geçmeden, "Karar verdiniz mi?" diye telefon açar. 1982'nin son aylarında Yaşar Holding ile Kasalı ortak olur. 1983 Şubat'ında Yaşar Holding'in YA'sı ve Kasalı'nın KA'sı bir araya gelir ve YAKA Uluslararası Taşımacılık ortaya çıkar.
YAKA, kısa sürede büyük mesafe alır. Bunda Yaşar Holding'in büyüklüğü ve yurtdışı organizasyonu, Kasalı'nın deneyimi birleşir. Müşteri sayısında büyük artış olur. YAKA parsiyel, grupaj taşımacılık başlatır. Firmalar belli tonajda yükü alıp getirirken; YAKA her kilogram malı taşımaya başlar. O dönemde bunu sadece yabancı firmalar yapmaktadır. Bu hizmet YAKA'yı büyütür.

Dikey büyüme ortaklığı bitirdi
YAKA'da Kasalı ve Yaşar ortalığı 1992'ye kadar devam eder. Yaşar, uluslararası bir danışmanlık şirketine yaptırdığı analiz sonucunda 'dikey büyüme' kararı alır. YAKA'daki hisselerini Kasalı ailesine devreder. Aile, şirkette ikinci yeniden yapılandırmayı başlatır. Frankfurt'ta YAKA Gmbh kurulur. Filo büyütülür. Dünya devleri ile işbirliği anlaşmaları imzalanır.

Çok ortaklılar zorladı
Kasalılar, 1990'ların ortasında zor günler geçirir. Kipa, EGS ve Güçbirliği gibi 'çok ortaklı' şirketlerden, özellikle EGS'de yaşanan kriz Kasalılar'ı sarsar. Ama kısa sürede toparlanırlar. YAKA, bugün lojistikte 'Ege'nin en büyüğü', Türkiye'nin ise 'ilk 10'u içinde.' Filosunda 140 araç var. Ulaştırma Bakanlığı'nın UBAK belgesine sahip ender şirketlerden olan YAKA; bu sayede ülke girişlerinde geçiş belgesi kullanmıyor. Bakanlığın resmi ölçümlerinde de YAKA, 'ilk üç şirket arasında' bulunuyor.

TCDD'yi ikna ederek acentelik aldı
YAKA Global Lojistik, kara, deniz, hava ve demiryolu birlikte 'kombine' taşımacılık yapıyor. Mehmet Ali Kasalı'ya göre bu alanda bir ilke imza attı. 1980'lerdeki dış ticaret hamlesi sırasında önemli bir ihracat kalemi olan demir çelikte İskenderun kendi limanını kullanırken, Sivas, limanlara uzaklığı yüzünden zor günler yaşıyormuş. Kasalı, ihracatçıları ikna ederek, yüklerini birleştirip, demiryolu ile Samsun limanına taşımış. Bunun için TCDD'yi ikna ederek ilk kez acenteliğini almış. Bunun arkasından da vagon kiralamaya ve satın almaya başlamış. Şimdi Irak'a da taşıma yapıyor. M. Ali Kasalı, "Irak'ta ihaleye girip kazanan birçok müşterimiz karlarını katladı. Bu TCDD'nin özelleştirilmesi için de ilginç bir model olabilir. Irak'ta büyük fırsatlar var. Türkiye'nin her noktasından Irak'a mal ancak böyle satabiliriz" diyor.

Profesyonel bulmaca meraklısı
Mehmet Ali Kasalı, ODTÜ'de başladığı mimarlık eğitimini siyasi olaylar nedeniyle İzmir Dokuz Eylül'de tamamlamış. 20'li yaşlarda Mimarlar Odası'nda Yönetim Kurulu üyeliği, 30'lu yaşlarda Karşıyaka Spor Kulübü'nde yöneticilik ve Uluslararası Nakliyeciler Derneği Yönetim Kurulu Üyeliği ve Başkan Yardımcılığı'nı yapmış. Halen Ege Sanayicileri ve İşadamları Derneği ve RODER'in Yönetim Kurulu üyesi. Karşıyaka Spor Kulübü Onur Kurulu üyesi, 1912 Karşıyakalılar Derneği Kurucusu.. 40'lı yaşlarda başladığı teniste çok iddialı olan Mehmet Ali Kasalı, turnuvaların vazgeçilmez ismi. Sinemayı literatür olarak takip ediyor. Profesyonel düzeyde bir bulmaca meraklısı.



BUSINESS