En KOZMETİK PAZARI İKİYE KATLANACAK

KOZMETİK PAZARI İKİYE KATLANACAK

29.07.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:

Avrupa'da kişi başına yıllık kozmetik harcaması 113 dolar. Türkiye'de ise 18 dolar. Nüfus ve gelir projeksiyonlarına işaret eden uzmanlar, henüz 1.5 - 2 milyar dolar arasında seyreden Türkiye kozmetik pazarının 2010 yılına kadar ikiye katlanacağını tahmin ediyor. Bu da ithalatçı, perakendeci veya üretici olarak bu piyasada iş yapmak isteyenlerin rahatlıkla pay alabileceklerini gösteriyor

KOZMETİK PAZARI İKİYE KATLANACAK



KOZMETİK PAZARI İKİYE KATLANACAK


Luc Besson'un ünlü Nikita filminden bir sahnde, suç işlemiş bir sokak çocuğuyken ajan olarak yetiştirilen Nikita'ya 'zerafet hocası' şöyle der: "Kadın olmak bir sanattır. Hadi, makyaj yap. Kadınlığının zevkini çıkar."
İster bastırılmış isterse özgür bırakılmış olsun 'güzel görünme arzusu', kadınların en temel içgüdülerinden. Bunun için İran, baskı altında bile olsa inatla makyajını yapan kadınları sayesinde Ortadoğu'nun en büyük kozmetik ithalatçısı. Iraklı kadının bombaların altında bile süslenmesinin nedeni de aynı. Türk kadını da farklı değil. Krizde, en temel ihtiyaçlarından bile ödün veren kadınlar, güzelliği sözkonusu olduğunda daha ucuz ürünlere yöneliyor ama asla vazgeçmiyor.

Kıran kırana rekabet
Tabii ki kozmetik sektörü, kadınların tekelinde değil. Erkekler de kişisel bakım ürünlerine giderek daha fazla ilgi gösteriyor. Dünya kozmetik devlerinin kıran kırana rekabet ettikleri Türkiye, onların gözünde 'altın pazar'. Çünkü;
Türk kadınının henüz yüzde 3'ü markalı kozmetik kullanıyor. Avrupa'da kişi başına düşen yıllık kozmetik harcaması 113 dolarken, Türkiye'de 18 dolar.
Batı Avrupa'da makyaj malzemesine yılda 13.6 dolar, Yunanistan'da 8 dolar, Türkiye'de ise 1.8 dolar harcanıyor.
Türkiye'nin toplam makyaj ve kişisel bakım ürünleri harcaması 1.5 - 2 milyar dolar. Bunun 300 milyon dolarlık kısmı ithalatla karşılanıyor.
Türkiye; Rusya, Ortadoğu, Kuzey Afrika ülkelerinin en önemli tedarikçisi. Yerli üreticilerinin yıllık ihracatı 250 milyon dolar civarında.
Bu rakamlar, Türkiye'nin gelecekte ne kadar büyük bir potansiyele sahip olduğunu gösteriyor. Türkiye'de kozmetik sektöründe, toplam 2 bin 900 firma faaliyet gösteriyor. Loreal'den P&G'ye, Body Shop'tan, Yves Rocher'e kadar yüze yakın dünya devi Türkiye pazarında faaliyette.

Fiyatlar düşünce pazar büyüdü
Perakende alanında uzman araştırma şirketi AC Nielsen'den uzman Gökçe Tabak, sektördeki son gelişmeleri şöyle özetliyor:
Kişisel bakım sektörünün, 2003 yılının ilk çeyreğinde 2002 yılının ilk çeyreğine göre enflasyondan arındırılmış ciro bazında yüzde 10.2 daraldığını buna karşılık miktar bazında yüzde 7.5'lik bir büyüme yaşadığını görüyoruz.
Bu gelişmede pazardaki ortalama fiyatların geçen yıla oranla düşmüş olması da etkili oldu. Pazarda yapılan promosyon kampanyaları ve çeşitli aktiviteler, görece ucuz ürünlerin pazara sunulması, pazarlama giderleri minimum seviyelere indirilen ürünlerin satıldığı indirim mağazalarının çoğalması fiyatların düşmesine neden oldu.
Bu gibi gelişmeler sonucu düşen fiyatlar pozitif bir büyüme yaşanmasını tetikledi. Özellikle kağıt ürünleri yüzde 10.6'lık büyümeyle kişisel bakım ürünleri pazarında parlayan kategori olarak göze çarptı.

Satılan miktar arttı
ama gelir düştü

Ciro değişimi (%)Miktar değişimi (%)
Kişisel bakım sektörü-10,27,5
Saç .akım ürünleri-16,94,8
Ağız bakım ürünleri-1,9-0,5
Traş ürünleri-12,54,9
Kağıt ürünleri-9,610,6
Vücut bakım ürünleri-8,58


BUSINESS