En Özel uçak sahibi olmaktan utandı filo satın aldı

Özel uçak sahibi olmaktan utandı filo satın aldı

28.07.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:

dolar milyarderi Warren Buffet, Netjets'i satın alarak, kendisi gibi özel uçak sahibi olmaktan utanan işadamlarına hizmet veren bir uçak filosunun sahibi oldu

Özel uçak sahibi olmaktan utandı filo satın aldı



Özel uçak sahibi olmaktan utandı filo satın aldı


Özel uçağı olduğu için 'utanan' ve harcamalarını şirketinin 'dipnotlarına' gizleyen dünyanın en zenginlerinden dolar milyarderi Warren Buffet'in, 'karısının taavsiyesi' üzerine satın aldığı Netjets, işadamlarını 'özel uçak' masrafından kurtarıyor. Daha çok turizmde uygulanan 'devremülk' sistemi ile çalışan Netjets, isteyen işadamlarına uçaklarının mülkiyetinin bir kısmını satıyor.
'Hisse senedi seçiminde' ABD'nin 'en başarılı adamı' seçilen, 'Omaha kahini' lakaplı Warren Buffet'in yatırım yaptığı Netjets, tam da Buffet gibi özel uçak sahibi olmaktan 'utanan' veya, 'özel uçak sahibi' olmanın onlarca milyon doları bulan maliyetinden kurtulmak isteyen işadamları için kurulmuş. Firma yılda 800 saat uçurduğu özel jetlerini, 1 / 4, 1 / 8, 1 / 16 gibi oranlarda devremülk sistemi ile satıyor. Müşterileri arasında General Electircs, Bill Gates'in şirketi Microsoft gibi kurumsal müşteriler ile Arnold Schwarzenegger, Pete Sampras ve Tiger Woods gibi ünlüler de var.

Türklere pazarlamaya geldiFirmanın İletişim Direktörü Charles McLean, 11 Eylül olayları ve SARS'ın da etkisiyle işadamlarından özel uçak servisi yapan firmalara yönelik talebin arttığını belirtti. Dünya çapında çok az firmanın bu işi yaptığını belirten McLean Netjets'in dünya çapında pazar payının yüzde 75'lerde olduğunu söyledi. Doğu Avrupa ve Türkiye pazarına ağırlık vereceklerini belirten McLean, Avrupa'daki birçok ülkenin ekonomik kriz içinde bulunduğunu ve işadamlarının teker teker özel jetlerini sattıklarını da sözlerine ekledi.Türkiye'de işadamı veya ünlü müşterilerinin isimlerini açıklamaktan kaçınan McLean, devremülk stamak için Türkiye'de kurumlar ve kişilerle görüştüklerini söyledi. TÜSİAD üyesi birçok işadamının şirketine 'kurumsal' satış için görüştüklerini belirten McLean, "30'a yakın kurumla görüştük. Birçoğundan olumlu cevap aldığımızı söyleyebilirim" dedi.
100 saatlik kullanım hakkı varNetjets'den devremülk alan bir kişi, 20 milyon dolarlık bir uçağın 100 saatlik kullanım hakkını içeren, 1/8'ini satın almış oluyor. Bunun maliyeti ise 772 bin dolar. Ayrıca sabit olarak 10 bin euroluk masraf var. Uçağın oldukça yüksek paralar tutan bakım onarım masrafı gibi maliyetler için ayrıca ödeme yapılmıyor. Uçak, devremülk alan bir işadamı için satın aldığı saatler için, pilotu, hostesi ve diğer personeli ile emirlerine hazır durumda oluyor. Maliyetler uçağın yapısına ve kullanım saatlerine göre belirleniyor. 500 uçağı bulunan firmanın filosundaki uçakların azami ömrü ise sadece üç yıl.
Karısı tavsiye ettiMcLean'ın anlatımına göre Netjets'i kurma fikri, firmanın kurucusu Richard Santulli'nin 1986 yılında kendine özel bir uçak alma ihtiyacı duyması ile ortaya çıkmış. Santulli, önce uçak fiyatlarını öğrenmiş ve özel uçak sahibi olmanın kendisine büyük maliyet çıkaracağını görmüş. Bunun üzerine özel uçak alma yerine, kendisi gibi uçakla seyehat etmek zorunda olan, ancak uçak sahibi de olmak istemeyen işadamları için üç arkadaşı ile birlikte Netjets'i kurmuş. LMcLean, Netjets'in, Warren Buffet tarafından satın alınmasının hikayesini ise şöyle anlatıyor:"Warren Buffet, kendine bir özel uçak almış ancak kendisi için bile özel jetin çok lüks olduğunu düşündüğünden uçağından utanıyormuş. Hatta sadece şirket bilançosunun dipnotlarında uçağa yer veriyormuş. Uçağının adını da bu nedenle Savunulamaz (indifencible) koyuyor. Bir ara Buffet'ın karısı uçağını istiyor. O da şirketin uçağı olduğu için veremeyeceğini söylüyor ve Netjets'i öneriyor. Karısı da Netjets'i kullanıyor ve Buffet'a övüyor. Karısının anlatımından etkilenen Buffet, Netjets'in iyi bir yatırım olacağını düşünerek 1998 yılında firmayı satın alıyor."


BUSINESS