En Pazarlamaya 'cenin'ken başlıyor

Pazarlamaya 'cenin'ken başlıyor

18.04.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:

Reklamcı Nilden Bayazıt hamileliği sırasında altı ay kıpırdamadan yatmak zorunda kaldı ama boş yatmadı. Arkadaşının gönderdiği, Amerıcan Baby adlı dergi kafasında yeni bir iş fikri doğurdu. ABD'lileri ikna ederek BabyTurk'ü kurdu. Anne adayları ile hamileyken ilişki kuruyor. Ayda 20 bin basan 'Hayata ilk Adım' dergisini 200 anlaşmalı hastanede dağıtıyor. Tekstilden, mamaya, bezden, oyuncağa onlarca firma, sistemini tanıtım mecrası olarak kullanıyor

Pazarlamaya ceninken başlıyor





Çalışan her kadın, çocuk sahibi olmaya karar verip hamile kaldığında, o ünlü ikilem de karşısına dikilir: "Çalışmaya devam etmek mi, evde oturup çocuk büyütmek mi?".
Çocuğa ayrılacak zaman, kalite - kantite hesapları yapılır, aile bütçesi gözden geçirilir ve sonunda bir karar verilir.
Reklamcı Nilden Bayazıt'ın böyle hesapları yoktu. İşini seviyor ve çocuk sahibi olduktan sonra da çalışmaya devam etmek istiyordu. Bu konudaki kararı kesindi. Ta ki doktoru, hamileliğinin son derece riskli olduğunu ve altı ay boyunca kıpırdamadan yatması gerektiğini açıklayıncaya kadar.
Planları hamilelik yüzünden sekteye uğrayan, üstüne üstlük bir de işsiz kalan Nilden Bayazıt, yatarak bebek bekleme döneminde bir yandan sıkılır, bir yandan da 'anne - bebek' dergilerini karıştırırken, aklına parlak bir iş fikri geldi. Bu iş fikrini ortaya çıkaran bir dergiydi.
ABD'de okuyan bir arkadaşının gönderdiği, American Baby adlı dergi, anne ve bebeklere özel, doğrudan pazarlama yapan bir yayındı. Bayazıt, bunun bir örneğinin Türkiye'de yapılabileceğini düşünerek, ABD'li yayıneviyle hemen temasa geçti.

Doğurganlık bereketi getirdi
Türkiye'yi pek tanımayan, teklifi de pek ciddiye almayan yayınevi yetkilileri, Bayazıt'tan, Türkiye'de yılda 1 milyon 300 bin adet çocuk doğduğunu öğrenince ilk uçağa atlayarak İstanbul'a geldiler. Birkaç ay süren görüşmeler sonucunda, Nilden Hanım'ın kızı dünyaya geldiğinde, BabyTurk de doğmuştu. Başka bir deyişle Nilden Bayazıt'ın iki bebeği birden oldu.
BabyTurk, bir pazarlama şirketi. Ama sadece hedef kitlesi olan annelere ve anne adaylarına yönelik faaliyet gösteriyor. 'Hayata ilk Adım' adındaki dergileri, ayda 20 bin adet basılıyor ve 16 ilde 200 anlaşmalı hastanede dağıtılıyor.
Dağıtım şekli farklı. Şirketin her hastanede bir dağıtım elemanı var. Bu kişiler, doğum yapan anneye, içinde dergi, bebek bezi, mama vs olan bir hediye paketini ücretsiz olarak sunuyorlar. Karşılığında ise anneden yaşı, mesleği, adresi, telefonu, gelir düzeyi gibi bilgileri içeren bir form doldurmasını istiyorlar.

200 bin annenin verisi
Sonradan toplanan bu bilgiler kategorize ediliyor. Özel hastanelerde ve doğumevlerinde yapılan doğumlar, farklı gelir grupları olarak sınıflandırılıyor. Doğumdan dört ay sonra annenin evine yeniden dergi ve paket gönderiliyor. Bu pakette, mama, bebek bezi örnekleri, mobilya hatta otomobil ilanlarına göre, büyüyen bebeğin tüketimine yönelik ilanlar, tanıtımlar yer alıyor. Anne sürpriz paketlerle mutlu olurken, firmalar da hedefi 12'den vuruyorlar.
Tekstilden, mamaya, bezden, oyuncağa kadar akla gelen onlarca üretici firmanın yanısıra, müşteriyi daha bebekken tavlamak isteyen banka, sigorta, otomobil, mobilya vs şirketi, sistemi ilan ve tanıtım mecrası olarak kullanıyor. Bunun dışında her ay, bir öncekinden farklı 12 bin 500 anneye ücretsiz dergi gönderiliyor.
Nilden Bayazıt, pazarlama ağlarının bağımsız bir araştırma şirketi tarafından düzenli olarak denetlendiğini ve müşterilerine rapor edildiğini belirtiyor. Veri tabanlarında 200 bin adet annenin istatistik bilgisinin bulunduğunu belirten Bayazıt, bu verileri de şirketlerle paylaştıklarını belirtiyor.
BabyTurk'ün diğer bir kolu da pazarlamaya bebek doğmadan başlıyor. 'Anneliğe Adım Adım' adlı dergileri, jinekologlarda yine ücretsiz olarak dağıtılıyor. Böylece, anne adayı doktordan hamile olduğunu öğrendiği anda Nilden Bayazıt'ın şirketi ile de tanışmış oluyor.



BUSINESS