Ekonomi Mavi Koridor Rallisi Türkiye'den başlayacak

Mavi Koridor Rallisi Türkiye'den başlayacak

29.08.2019 - 13:02 | Son Güncellenme:

Türkiye Doğal Gaz Dağıtıcıları Birliği (GAZBİR) Başkanı Yaşar Arslan, Türkiye'de doğal gazın yaygınlaşmasının son yıllarda hızlandığını ve 81 ilde doğal gaza erişim sağlandığını belirterek, "Doğal gaz her ilde ulaşılabilir bir kaynak olacağı için bundan sonra doğal gazlı araç kullanımının da artacağını tahmin ediyorum." dedi.

Sıvılaştırılmış ve  Sıkıştırılmış Doğal Gazcılar Derneği Başkanı Serkan Hotoğlu da açıklamasında, "Türkiye'nin  coğrafi konumu, doğal gazın ekonomik ve çevreci özellikleri göz önünde  bulundurulduğunda, doğal gaz Türkiye için karayolu taşımacılığında yakıt olarak en iyi seçim. Denizcilik sektörü de düşünüldüğünde doğal gazın ulaştırmada  yakıt olarak Türkiye için mükemmel bir fırsat oluşturduğunu düşünüyorum" ifadelerine yer verdi.

Mavi Koridor Rallisi Türkiyeden başlayacak

Arslan, Gazprom Export ve Uniper sponsorluğunda düzenlenen "Mavi  Koridor Doğal Gazlı Araçlar Rallisi" programında, dünyadaki 1,5 milyar aracın  sadece yaklaşık yüzde 2'sine tekabül eden 28 milyonunun doğal gazlı olduğunu ve  bu araçlara doğal gaz sağlayan 32 binin üzerinde istasyon bulunduğunu söyledi.

Haberin Devamı

Doğal gazlı araç kullanımında en büyük paya sahip ülkelerin 6 milyonla  Çin ve 4 milyonla İran olduğuna dikkati çeken Yaşar Arslan, İtalya'da ise 1  milyon doğal gazlı aracın kullanıldığını belirtti.

Arslan, Türkiye'de 2018 yılı sonu itibarıyla yaklaşık 22,5 milyon  motorlu araç bulunduğunu ifade ederek, "Bunun 10 binde 2'si, yani yaklaşık 5 bini  doğal gaz kullanıyor. Bunun temel sebebi, Türkiye'de istasyon sayısının  yetersizliği. Türkiye'de doğal gazın yaygınlaşması son yıllarda hızlandı ve 81  ilde doğal gaza erişim var. Doğal gaz her ilde ulaşılabilir bir kaynak olacağı  için bundan sonra doğal gazlı araç kullanımının da artacağını tahmin ediyorum."  diye konuştu.

Doğal gazlı araçların büyükşehir belediyeleri tarafından daha yoğun  kullanıldığını dile getiren Yaşar Arslan, şunları kaydetti:

Haberin Devamı

"İstanbul ve Ankara en hızlı geçişi sağlamış belediyelerimiz. Kocaeli,  Düzce ve Kayseri de bu yönde ciddi çalışmalar yapıyor ve geçişlere başladılar.  Ankara da önümüzdeki 10 yılda alacağı araçların yüzde 87'sinin gazlı olacağını  beyan etti. Sıkıştırılmış doğal gaz (CNG) tercih eden araçlarda karbon salınımı  dizele göre yüzde 10 daha az. Gelecekte biyogazın CNG dönüşümlü araçlarda  kullanımı da mümkün olacak. CNG ciddi tasarruflar sağlıyor. Dizele göre yaklaşık  yüzde 39, benzine göre yarı yarıya, LPG'ye göre yüzde 14 fiyat avantajı var."

"İKLİM DOSTU BİR YAKITA DÖNÜŞTÜRÜLEBİLİR"

İstanbul Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Sürdürülebilir Üretim ve  Tüketim Derneği Başkanı Prof. Dr. Filiz Karaosmanoğlu da enerji sektörünün  hidrokarbon olarak yoğun bir durumdan hidrojen ekonomisine doğru geçtiğini dile  getirdi.

Doğal gazın elektrik üretim, ısınma, pişirme gibi alanlarda  kullanıldığını hatırlatan Karaosmanoğlu, artık bu kaynağın toplu taşımada,  trenlerde, ulusal parklarda ve feribotlarda da kullanılabileceğini anlattı.

Prof. Dr. Karaosmanoğlu, doğal gazın ulaşım sektöründe kullanımının  artırılması için iklim dostu bir yakıta dönüştürülebileceğini ifade etti.

İstanbul Ticaret Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı  ise toplu ulaşımın daha cazip hale getirilmesi gerektiğini belirterek, "Toplu  ulaşımın mutlak surette bir kanunu olmalı. Trafik sıkışıklığı, hava kirliliğini  önlemek ve verimlilik için doğal gaz kullanımı mutlaka gündeme gelecektir."  şeklinde konuştu.

Haberin Devamı

HOTOĞLU: TÜRKİYE İÇİN MÜKEMMEL BİR FIRSAT 

Sıvılaştırılmış ve Sıkıştırılmış Doğal Gazcılar  Derneği Başkanı Serkan Hotoğlu, Türkiye'nin coğrafi konumu, doğal gazın ekonomik  ve çevreci özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, doğal gazın Türkiye için  karayolu taşımacılığında yakıt olarak en iyi seçim olduğunu belirterek,  "Denizcilik sektörü de düşünüldüğünde doğal gazın ulaştırmada yakıt olarak  Türkiye için mükemmel bir fırsat oluşturduğunu düşünüyorum." dedi.

Hotoğlu, Gazprom Export ve Uniper sponsorluğunda düzenlenen "Mavi  Koridor Doğal Gazlı Araçlar Rallisi" programında, Türkiye'nin  2018'deki toplam  doğal gaz ithalatında LNG'nin payının yüzde 22,4 olduğunu söyledi.

Türkiye'de sıkıştırılmış doğal gaz (CNG) satışının da 2018'de 208  milyon metreküpe ulaştığını ifade eden Hotoğlu, "Türkiye'nin coğrafi konumu,  doğal gazın ekonomik ve çevreci özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, doğal  gaz Türkiye için karayolu taşımacılığında yakıt olarak en iyi seçim. Denizcilik  sektörü de düşünüldüğünde doğal gazın ulaştırmada yakıt olarak Türkiye için  mükemmel bir fırsat oluşturduğunu düşünüyorum." diye konuştu.

Haberin Devamı

Hotoğlu, kara ulaşımında karbon emisyonlarının yüzde 65-70'inin ağır  hizmet araçlarından kaynaklandığına dikkati çekerek, Avrupa kıtasında 2030'a  kadar 300 bin LNG'li kamyon ve binden fazla dolum istasyonu olmasını  beklediklerini ifade etti.

 

İTALYA'DA DOĞAL GAZLI ARAÇ SAYISI 1 MİLYONDAN FAZLA

Gazprom Gaz Motor Yakıtları CEO Yardımcısı Denis Komienko da, geçen  yıl Mavi Koridor Rallisi'nin Çin'de düzenlendiğini ve bu ülkede herkesin doğal  gazın yakıt olarak kullanılabileceğini gördüğünü söyledi.

Gazprom'un doğal gaz istasyonları için yatırımlara devam ettiğini  anlatan Komienko, eski CNG istasyonlarının da yenilendiğini vurguladı.

Haberin Devamı

Komienko, Rusya'da neredeyse bütün büyük ulaşım şirketlerinin  Gazprom'un müşterisi olduğunu anımsatarak, CNG'ye dönüşüm yaptıranlara indirim  yapıldığını belirtti.

CNG satışlarında bu yıl yüzde 23'ten fazla yükseliş beklediklerini  kaydeden Komienko, istasyon sayısının da arttığını ve pazarın büyümesi için  istasyonların daha da çoğalması gerektiğini vurguladı.

İtalya Doğal Gazlı Araçlar Derneği Başkanı Mariarosa Baroni de  İtalya'da 1 milyondan fazla doğal gazlı araç olduğunu ve bin 350 dolum istasyonu  bulunduğunu aktardı.

Baroni, her yıl ortalama 50 yeni istasyon açtıklarını da kaydetti.

Bu arada, 13'üncüsü düzenlenen Mavi Koridor Doğal Gazlı Araçlar  Rallisi, TürkAkım Doğal Gaz Boru Hattı Projesi’nin yıl sonunda tamamlanacak  olması nedeniyle tarihinde ilk kez bugün Türkiye’den başladı. Mavi Koridor  Rallisi’ne katılan araçlar bu yıl tamamlanması beklenen bir diğer Gazprom projesi  Kuzey Akım-2’nin bitiş noktası olan Almanya’nın Griefswald kentine yola çıktı.