Gündem Türkiye’den çıkan üç kol

Türkiye’den çıkan üç kol

08.01.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:

‘Türkiye’de ve Dünyada Uyuşturucu ile Mücadele’ adlı kitabında zehir tacirlerinin güzergâhlarını ele alan Ömer Ulu Balkan hattının üç kolunun Türkiye’den çıkıp Batı Avrupa’ya doğru açıldığına dikkati çekiyor...

Türkiye’den çıkan üç kol

Türkiye’den çıkan üç kol
İçişleri Bakanlığı Kaçakçılık İstihbarat Harekat ve Bilgi Toplama Dairesi Başkanı Ömer Ulu tarafından kaleme alınan “Türkiye’de ve Dünyada Uyuşturucu ile Mücadele” isimli çalışmada, 2017 yılında Türkiye genelinde toplam 118 bin 482 uyuşturucu vakasının yaşandığı, bu olaylarda 170 bin 175 şüphelinin yakalandığı belirtiliyor. Çalışmada, 2017 yılında bir önceki yıla göre oranla olay sayısında yüzde 68.5’lik artış yaşandığına vurgu yapılmış.

Haberin Devamı

‘Yeni güzergâh Kafkas rotası’

‘Rotaların Akıcılığı ve Çalışma Usulü’ başlıklı bölümde ‘Kafkas Rotası’nın ortaya çıktığı vurgulanırken, “Bu rota üzerinde, Altın Hilal’de üretilen afyonun kaçakçılığı, Ermenistan, Azerbaycan ve Gürcistan üzerinden Türkiye’ye yapılmaktadır. Bu rota 2014’te, Ermenistan’da bir kamyonda yakalanan 850 kilogram eroin, Gürcistan’da başka maddelerin yanı sıra 589 kilogram eroin içeren ve Moldova’ya gönderilen 2 bin 500 litrelik tanımlanamayan bir sıvı karışımının yakalanması ile Azerbaycan’daki 70 kilogramlık eroin yakalaması da dahil olmak üzere üç önemli yakalama ile açığa çıkmıştır” deniliyor.

İran’dan büyük miktardaki afyon kaçakçılığının Gürcistan üzerinden Türkiye’ye yapılması için Kafkas rotasının da ortaya çıktığını belirten Ulu; “Bu güzergah, kolluk birimlerinin yoğun olduğu İran-Türkiye sınırından uzak durmak amacıyla kullanılan Balkan Rotası’nın başka bir kolu olabilir. Kafkasya üzerinden kaçakçılığı yapılan afyonun bir kısmının karlı Batı Avrupa ve İskandinav pazarlarına veya Rusya’nın büyük pazarına kaçırılıyor olması da mümkün. Kafkasya’dan bu tüketici pazarlarına karayoluyla veya Karadeniz üzerinden pek çok bağlantısı bulunmaktadır. Örneğin; Belarus gümrüğü tarafından Mart 2013’te Litvanya sınırında yakalanan ve Gürcistan’dan Letonya’ya giden bir kamyona gizlenmiş olan 83 kilogramlık eroin nakliyatının nihai varış yeri bunlardan birisi olabilir” bilgisini paylaşıyor.

Haberin Devamı

Balkan hattı

Ömer Ulu, kitapta zehir tacirlerinin güzergâhlarını kapsamlı olarak şöyle aktarıyor: “Balkan hattının üç kolu Türkiye’den çıkıp Batı Avrupa’ya doğru açılmaktadır. Güney kolu çoğunlukla deniz yoluyla (feribotlar) Yunanistan, Arnavutluk ve İtalya’dan geçer. Merkezi kol öncelikle kara üzerinden Bulgaristan, Makedonya Cumhuriyeti, Sırbistan, Karadağ, Bosna Hersek, Hırvatistan ve Slovenya üzerinden İtalya veya Avusturya’ya uzanır. Kuzey kolu Bulgaristan ve Romanya’dan Macaristan, Avusturya, Çek Cumhuriyeti, Polonya ve Almanya’ya kadar uzanmaktadır.

Irak-İran hattı

Haberin Devamı

Son yıllarda ‘Balkan Rotası’nın doğrudan ya da Suriye üzerinden Türkiye’ye girmeden önce Irak’tan geçen bir kolunun ortaya çıktığı görülmektedir. Irak’a giren eroinin bir miktarının iç tüketim pazarına yönelik olması veya Ortadoğu ve Arap Yarımadası’ndaki merkezlere gitmek üzere geçişte olması muhtemeldir. Irak’ın eroin imalatı için önemli bir kimyasal olan asetik anhidrit sevkiyatlarında transit veya varış ülkesi olarak da kullanıldığı unutulmamalıdır. İspanya’dan Irak’a yapılan 2200 litrelik asetik anhidrit nakliyatı Temmuz 2014’te durdurulmuştur. Balkan Rotasının başka bir kolu, İran’ı ve muhtemelen Türkmenistan gibi Orta Asya ülkelerini karadan veya Hazar Denizi’nden geçerek Kafkasya ülkelerine (Ermenistan, Azerbaycan, Gürcistan), daha sonra kara veya Karadeniz yoluyla Türkiye’ye ulaşmaktadır. Eroin Türkiye’den, ‘Balkan Rotası’nın batı yönündeki geleneksek kollarından biriyle AB’ye götürülebilir ya da Karadeniz’de Türkiye, Ukrayna veya Moldova arasında işleyen feribotlardan biriyle kuzeye sevk edilebilir. Balkan Rotasındaki geleneksel taşıma yöntemi eroin sevkiyatlarının, kamyonlar, otobüsler ve arabalar içerisine gizlenmesidir. Bu yöntemler hala kullanılmaya devam ederken, eroin sevkiyatlarını gizlemek için sevkiyat konteynırlarının kullanımı yeni bir eğilim gibi görülmekte.”

Haberin Devamı

YARIN: Eroin sevkiyatları Makran Sahili’nden Kuzey hattı