Kültür Sanat Nişantaşı görmeye değer!

Nişantaşı görmeye değer!

17.10.2002 - 00:00 | Son Güncellenme:

Nişantaşı görmeye değer!

Nişantaşı görmeye değer



Nişantaşı görmeye değer
Küratörlüğünü Fulya Erdemci’nin üstlendiği İstanbul Yaya Sergileri ‘kişisel coğrafyalar’ ve ‘küresel haritalar’ üzerine yoğunlaşıyor. 40’dan fazla sanatçı, 40’dan fazla eseri Nişantaşı’nın çeşitli mekanlarında ve açık alanlarında sergiliyor. Abdi İpekçi Caddesi, Maçka Caddesi, Teşvikiye Caddesi ve Valikonağı Caddesi, kaldırımları, yaya geçitleri, mağazaları ve kafeleriyle sanat yapıtlarının sergilendiği belli başlı yerleri oluşturuyor. İ.T.Ü Maçka Kampüsü’nde Cevdet Erek’in Avluda - Kapalı adını verdiği kapalı mekanın dört yüzeyini semt görüntüleriyle kaplayan video çalışması yer alıyor. Yan Etkinlik kapsamında Nişantaşı fotoğrafları, atölye çalışması biçiminde aynı mekanda görülebilir. İ.T.Ü cephesinde yer alan Sarı Beyaz (Recai Aynan / Murat Şahinler) kıvrımlı kurdele, bulvar boyunca Derin Sarıyer / Aziz Sarıyer tarafından gerçekleştirilen kırmızı giysili ağaçlar projesine eşlik ediyor. Bağımsız Fason Hareketi’nin Penguen Adası, sanat izleyicisi olsun olmasın herkesin ilgisini çeken işlerden bir diğeri. Maçka Caddesi boyunca yürüdüğünüzde kaldırımda bulunan kent ve sergi için kullanma kılavuzu (Hasan Çalışlar / Kerem Erginoğlu) izleyicilere yol gösteriyor. Demet Yoruç’un billboardlarda farklı olarak bir sosyal araştırmanın sonuçlarının sergilendiği Proje 80200 başlıklı çalışmasında, Nişantaşı’nda ikamet eden çeşitli ailelerin fotoğrafları ve Nişantaşı’nda yaşamakla ilgili görüşleri yer alıyor. Galeri Nev’in dışarıya açılan cam bölümü, Hüseyin Alptekin’in ancak galeri içinden düzgün okunabilen isim şeridiyle içeri - dışarı karşıtlığını ve birlikteliğini sorguluyor. Armani Cafe, Zanzibar, DKNY ve Bill’s, Ayşe Erkmen’in Chambal adlı aslan görüntülerinden oluşan videosunu sergiliyor. Milli Reasürans Çarşısı’nda ise, girişteki payelere yerleştirilen dev örümcek ağı (Fuat Şahinler), Hale Tenger’in videosu Hayal Avcısı, Selim Birsel’in kafelere bakan fotoğrafı Kim Kime Dum Duma, çarşının vazgeçilmez mekânı Gerekli Şeyler’de Bağımsız Fason Hareketi’nin Tetris+Bağımsız Fason Hareketi Çizgi Roman’ı yer alıyor. Mürüvvet Türkyılmaz’ın yerleştirmesi Kumbara, mekân kavramına daha geniş bir perspektiften, giderek içine atılan çöpleri biriktiren yerküre maketinden bakıyor. Özlem Sulak, 4 bölümlük video çalışması Sihirli Pabuçlar’ı Tab’s, Teşvikiye Cafe, Topshop, Jumbo ve Chez - Mi’de sergiliyor. Ebru Özseçen’in video işi Acı Çikolata Aşkı House Cafe’nin iki salonunda çikolata yapım görüntüleri sunuyor. Arhan Kayar’ın, bisikletleri farklı bir platforma yerleştirdiği Bisikletler Kaçtı adlı çalışması en çok ilgi çeken işlerden bir diğeri. Arhan Kayar’ın Bu Yollarda Çok Ayakkabılar Eskidi başlıklı interaktif çalışması, sergi süresince eski ayakkabıların toplanarak Abdi İpekçi Caddesi’nde bir binanın cephesine yerleştirilmesiyle oluşan bir etkinlik. Aynı caddede Ayşe Erkmen’in Antik Nene adlı broşür dağıtımı gerçekleşiyor. Ebru Özseçen, interaktif projesi Kısmet’te sergiye katılan bütün geniş caddeleri cuma günleri fal bakan kadınlarla hareketlendiriyor. Nevin Aladağ, geçenlerde gerçekleşen bir olayı Hüsrev Gerede’de bir binanın cephesinde sergiliyor. Şirin İskit ise, fotoğrafçıların İstanbul Hatırası geleneğini Nişantaşı Hatırası’na dönüştürüyor. Önder Büyükerman’ın Teşvikiye Camii önündeki ağaçta görülen Kuş Üzümü yerleştirmesi, kuş evlerine, sözcük oyunlarına yaptığı gönderme ve büyük boyutlarıyla gözden kaçırılmayacak bir iş. Halil Altındere, sergiye birden fazla işiyle katılan sanatçılar arasında. Leyla Gediz’in büyük boyutlu tablosu Terakki 2002, okulun paravanındaki yeri ve grafik çizimlerin kullanımlarına ilişkin sorgulamasıyla dikkat çekiyor. Hasan Çalışlar & Kerem Erginoğlu, Işık Lisesi cephesindeki Alternatif Kule yerleştirmesiyle caddeye yeni bir bakış açısı sağlıyor. Recai Aynan’ın Balıklar İçin Üstgeçit’i, caddede yer alan en renkli ve esprili işlerden biri. Topshop, vitrinlerinden bir bölümünü Ali Gürevin’in yayaların taşıtlarında bile yaya olarak kaldığı Motorsuz Seyir adlı fotoğraf çalışmasına ayırmış. Kutluğ Ataman ise sergiye Akkavak Sokak Altan Apartmanı’nda yer alan Ruhumu Asla video yerleştirmesiyle katılıyor.
Sergi yalnızca sergilenen eserlerden oluşmuyor. İstanbullular, performanslar, İ.T.Ü Maçka Kampüsü’nde düzenlenen konferanslar, Cumartesi Buluşmaları, Pazar gezileri ile kapsamlı bir sanat etkinliği gerçekleştiriliyor. İstanbul Yaya Sergileri, İstanbul Büyükşehir ve Şişli belediyelerinin ve çeşitli kuruluşların desteğiyle, aniden karşımıza çıkan sanat yapıtlarıyla caddeleri kaplayarak, insanlarla doğrudan iletişim kurarak yılın en önemli sanat etkinliği konumuna gelen ciddi bir "ilk"!

Bitiş Tarihi: 28 Ekim 2002, www.yayaistanbul.com