Ekonomi Makarnacılar yatırıma aç

Makarnacılar yatırıma aç

05.06.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

Makarnacılar, gerek iç pazardaki tüketimi dünya ortalamasına çıkarmak, gerekse global pazarda ihracat payını korumak için yatırımlarına devam ediyor. Afrika’dan Amerika’ya kadar 154 ülke, Türk makarnası yiyor.

Makarnacılar yatırıma aç

Piyasaların dalgalı seyri, dünyada yaşanan gelişmeler, yurt içinde seçim hazırlıkları yatırımcıyı durdurmuyor. Pek çok sektörde yeni yatırım haberleri, piyasaya pozitif yansıyor. Bu dönemde Nisan ayında teşvik belgesi alınan yatırımlar içinde makarnacılar gıda sektörünü öne çıkardı. 2’si Oba Makarna, biri Göymen Food Gıda tarafından yapılacak 3 yatırım; hem iç pazarda artan talebi karşılamak, hem de dünyaya yapılan ihracatta önemli pay sahibi olan Türkiye’nin bu gücünü korumak amacıyla hayata geçiriliyor.

Haberin Devamı

‘İhracat devlerinden’ olan Oba Makarna; daha önce Yıldız Holding ve Japon Nissin Foods Holdings ortaklığındaki Nissin Yıldız şirketinin Sakarya’da bulunan Piyale makarnaya ait olan makarna üretim tesislerini makarna, irmik ve un üretim tesislerini satın almıştı.

Resmi Gazete’de yer alan yatırım teşvik belgelerine göre, Oba Makarna, Sakarya’daki tesislere ek olarak 4 yeni hat kuruyor. İtalyan Bühler firması ile 4 hat için protokol imzalayan Oba Makarna, aynı zamanda merkezinin bulunduğu Gaziantep’te de fabrikasını büyük bir yatırımla büyütüyor.

Yine Mersin merkezli olarak hizmet veren Göymen Food Gıda da bölgedeki makarna üretim tesislerine ek yeni kapasite için büyük bir yatırımı hayata geçiriyor. Bu üç kapasite artırımının, sektöre toplamda 800 milyon lirayı aşan yeni yatırımlar kazandırması hesaplanıyor.

Haberin Devamı

Makarnacılar yatırıma aç

Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği Başkanı Abdülkadir Külahçıoğlu, makarnacıların üretim yeri çeşitliliği sağlayarak, pek çok coğrafyaya daha kolay erişim için yeni yatırımları arka arkaya hayata geçirdiklerini söyledi.Külahçıoğlu, “Makarna üreticilerimiz de pozisyonlarını alıyor. Uzun vadeli yatırımlar yapıyorlar. Sadece ihracat odaklı değil, iç pazarda da gidilecek çok yol var” dedi. Türkiye’nin dünyadaki en büyük ikinci makarna ihracatçısı olduğunu hatırlatan Külahçıoğlu, Türkiye’nin bu gücünü makarna yatırımcılarının sağladığını dikkat çekti.

Tüm ihtiyacı karşılıyor

Oba Grup CEO’su Alparslan Özgüçlü, ihracat odaklı bir şirket olarak, global ölçekte de markalaştıklarını dile getirdi. Özgüçlü, “Üretimimizin yüzde 75’ini ihraç ediyoruz. Yeni yatırımlarla birlikte Türkiye’de hiç kimse makarna üretmese, Türkiye’nin bir yıllık makarna ihtiyacını üretebilecek kapasitedeyiz. 85 ülkeye ihracat yapıyoruz” dedi. Özgüçlü, Türkiye’den Güney Amerika’ya yapılan ihracatın yüzde 85’ini, Afrika’ya yapılan ihracatın ise yüzde 55’ini yaptıkların, toplam ihracat paylarının ise yüzde 30-35 olduğunu ifade etti.

Trakya’da üretime destek olacak

Abdülkadir Külahçıoğlu, makarnacıların büyük ihracat başarılarılarının önündeki en büyük sorun olarak ‘durum buğdayı’ üretimini gösteriyor. Şu anda yerli üretimin yettiğini kaydeden Külahçıoğlu, “Ancak hammadde ileride sorun oluşturabilir. Paydaşlarımızla bu konuyu sürekli konuşuyoruz, üretimin artırılması lazım” diye konuştu.

Haberin Devamı

Alparslan Özgüçlü ise, “Türkiye, durum buğdayı üreticisi bir ülke. Dünya ile rekabet edebiliyor. Bunu sürdürülebilir kılmak için ekmeklik buğday üretimi yapan Trakya’da tohumu verip makarnalık buğday üretimini destekliyoruz. Güneydoğu Anadolu Bölgesi gibi Trakya’ya da tahıl ambarı olabilir” dedi.

Sayılarla makarna

- Türkiye’de makarna tüketimi yıllık kişi başı 8.7 kg. Dünyada 8. sırada, dünya ortalaması ise 15 kg.

- Türkiye’nin yıllık makarna tüketimi 650-750 bin ton arasında.

- 2017’de 1 milyon 50 bin ton makarna ihracatı yapıldı. Türkiye dünyada İtalya’dan sonra 2. büyük ihracatçı. 154 ülkeye ihracat yapıyor

Yazarlar