Otomobil Avrupalı Escort'tan veda

Avrupalı Escort'tan veda

30.07.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

Avrupalı Escort'tan veda

Avrupalı Escorttan veda


Otokolik


       Hani "Ailenin küçüğü, genci daha çok sevilir" derler ya, o da bunun farkındaydı. Ona kardeş geleceğini duyduğunda dünyası başına yıkılmıştı sanki! Kolay değil, tam 33 yıl boyunca ailenin gözdesi olmuştu. Başına gelebilecekleri tahmin ediyordu. Ve beklediği gibi de oldu... Yaratıcıları, onun artık üretilmeyeceğini duyurarak, sadec bir veda töreni düzenlediler. Böylece Escort, tahtını Focus'a bırakarak bantlara veda etti...
       İlk olarak kez 1967 yılının sonlarına iki kapılı olarak doğru üretilmeye başlanan Ford Escort, şirin yuvarlak hatlarıyla büyük ilgi uyandırmıştı. MK I olarak adlandırılan bu küçük hacimli otomobil, özellikle aileler ve gençlerin tercihiydi. 1.1, 1.3 ve 1.6 litrelik motor seçenekleri bulunan arkadan itişli Escort'un, bir süre sonra dört kapılı versiyonları da piyasaya çıkarıldı. Yine 1968'de sadece 25 adet üretilen Lotus takviyeli, çift egzantrikli motorla donatılan Escortlar, motorsporlarında başarı gösterince, sportif versiyonlara da kavuştu. Lotus motorundan türetilen ve 120 beygir güç üreten bir makine ile donanmış RS1600, 71'de bayrağı "Twin Cam"dan devraldı. Daha sonra bunu 1973'te RS2000 izledi. RS2000, beş bin adet üretildi.
       Motorsporlarında başarıdan başarıya koşan Escort, 1975'te biraz daha köşeli hatlara sahip MK2 ile ortaya çıktı. İlkine göre biraz daha geniş olan MK II, yine iki ve dört kapılı versiyonlara sahipti. Değişik aksesuar paketleri, 1.1, 1.3 ve 1.6 litre motor seçenekleri olan daha sonra da 1.3 litre motorlarla donatıldı. Sportif versiyonlar da gecikmedi. 75 - 78 arası RS 1800, 76 - 78 arası RS Mexico, 76 - 80 arasında da farklı ön tasarıma sahip RS2000 üretildi.
       1980'de MK3 dünyaya geldi. Yine aynı motor seçeneklerine sahipti. Ancak motorların güçleri artmıştı. Daha köşeli hatları bulunan bu model, bir beş kapılı, ardından da cabriole seçeneğine kavuştu. XR3, XR3i, RS1600 ve RS Turbo versiyonları ise, Escort'u performans tutkunu gençlerin sevgilisi haline getirdi. Bu arada Escort, artık arkadan itişli değil, önden çekişliydi. Bu versiyon iki milyon sattı.
       1986'da MK4 piyasaya çıktı. Yeni nesil 1.1, 1.3, 1.4 ve 1.6 motor seçeneklerine, iki de dizel eklendi. XR3i ve RS Turbo versiyonları bu kasada da mevcuttu. 1990'da ise, son versiyonun ana hatlarını taşıyan MK5 çıktı. 8 yıl boyunca değişik makyajlara uğradı. Yıllar içinde motor seçenekleri ve teknolojisi de gelişti. Ford tarafından geliştirilen ZETEC motorlu Escortlar, oldukça ilgi gördü. 1993'te Türkiye'de de üretilmeye başlandı. Özellikle Cosworth damgası taşıyan, Türkiye'de de halen yarışan dört çekerli Escortlar, ralli parkurlarının ve yolların tozunu attırdı.
       1998'de son kez makyajlanan Escort'un 1998'de Avrupa'daki üretimi sadece İngiltere'de devam etti. Türkiye'deki üretimi ise 1999'da sona erdi. Bugüne kadar 20 milyon adet üretilen Escort, son kez 21 Temmuz'da İngiltere'deki Halewood tesislerinde düzenlenen törenle, çalışanların gözyaşları arasında veda etti. Şu anda (yanlış hatırlamıyorsam) artık sadece Hindistan, Brezilya ve Arjantin'de üretiliyor. Bir de Amerikan Escort var, ama sadece adı benzemekte o kadar. Ford çalışanları dahil, onu seven herkesin ortak düşüncesi ise "Escort, günün birinde muhteşem bir dönüş yapacak."

HAFTANIN GÜZELİ

       Korumasız çıkmam abi!
       Japonların minik otomobil üretmedeki başarılarına kimsenin diyeceği yok. Ancak, sanki bazen kantarın topuzu şaşıyormuş gibi geliyor. İşte size bir örnek... Mitsuoka şirketi tarafından üretilen bu araç, trafikte gezinebilen en küçük otomobillerden biri. Sadece 1.75 metre uzunluğunda olan MC - 1, sanki yap - boz sevenler için yapılmış. Aracın tamamı 1000 parçadan oluşuyor. Dileyene parça halinde, dileyene ise tamamlanmış olarak satılıyor. Fiyatları 2500 ila 5000 dolar arasında değişen aracın 6 beygir 50 cc.'lik benzinli ve bir de elektrikli motor seçeneği var. Her ikisi de, aracı 60 - 70 km / s sürate çıkartabiliyor. Eh fazlası da, MC - 1'e dokunur! Her ne kadar yanındaki BMW ile gösteriş konusunda yarışamasa da, trafik polislerinin şefkatine mazhar olan ender araçlardan biri!..

       İki yeni süper canavar
       Artık bir zevkten öte, prestij simgesi haline de gelen spor otomobiller, üreticiler için de vazgeçilmez birer ürün konumunda. Bunun kanıtı da, milyonlarca doları bulan araştırma - geliştirme bütçeleri...
       Bunun bilincindeki firmalardan General Motors, efsane haline gelen Corvette için işte böyle bir hummalı çalışma yürütüyor. Güçlü Amerikan otomobillerinin simgelerinden olan Corvette'yi, zamana uydurmak için elinden geleni yapan GM, bu kez de 2001 model yılında piyasaya çıkaracağı Z06 için uğraşıyor. 60'lı yıllarda performanslı Corvette isteyen müşteriler için üretilen Z06, bu kez bağımsız bir model olarak çıkacak. Sekiz silindirli, 5.7 litre motor hacimli, 6 ileri manuel şanzımanlı bu araç, 0'dan 100 km / s'ye 4 saniyede çıkıyor. Son hızı ise 274 km / s. Yol tutuş için elektronik sistemlerden yararlanan Corvette'nin iç mekanı da, en az performansı kadar dikkat çekici.
       Amerikalılar yapar da, Almanlar durur mu? Zaten asıl mesleği spor otomobil üretmek olan Porsche de, 980 ile süper bir girişe hazırlanıyor. 5.4 litre hacminde, sekiz silindirli bir motorla donatılması planlanan 980, aslında kendisine Ferrari'yi rakip seçiyor. 360 km / s son sürate sahip olacak bu araç, muhtemelen 2003 yılında sınırlı sayıda piyasaya sürülecek. Zaten alıcıların, 750 bin markı (matematiğim zayıftır, 226 milyar lira mı?) hazırlaması gerekecek...