Otomobil ‘Dünya’nın Cargo’sunu hazırladı kamyon işine dört elle sarıldı

‘Dünya’nın Cargo’sunu hazırladı kamyon işine dört elle sarıldı

03.09.2012 - 00:21 | Son Güncellenme:

Cargo’yu Ford’un yeni “One Ford” stratejisine sokmayı başaran Ford Otosan, “küresel Cargo”yu kasımda üretmeye başlıyor. Genel Müdür Yenigün, “Bu başlangıç. Fabrikada daha çok yerimiz var” dedi

‘Dünya’nın Cargo’sunu hazırladı kamyon işine dört elle sarıldı

Yönetim Kurulu’nu ikna ederek Ford Motor Company’nin küresel anlamda ağır kamyon üretim ve satışına geri döndürmeyi başaran Ford Otosan, küresel pazarlar için geliştirdiği yeni Cargo çekicisinin seri üretimine yakında başlıyor. Latin Amerika pazarları için Brezilya’da da üretilecek yeni Cargo, “One Ford” (Tek Ford) stratejisinin ağır kamyondaki ilk ürünü oldu.
Üç aşamalı planın ikinci aşaması olan ve “Küresel Cargo” olarak nitelenen yeni Cargo 1846T, tamamen Ford Otosan Ar-Ge bölümünde ve 75 milyon dolarlık bir harcamayla geliştirildi. Latin Amerika pazarları için gerekli düzenlemeler ise, Ford Otosan’a gelen 7 kişilik Brezilyalı mühendis ekibin yardımıyla gerçekleşti. Yaklaşık 10 adetlik deneme üretimi yapılan yeni Cargo, kasım ayında seri üretime alınacak ve yılbaşının ardından da Türkiye’de satılmaya başlanacak. İnönü fabrikasında üretilecek olan Cargo 1846T, Latin Amerika pazarları için birkaç ay sonra Brezilya’da da üretime alınacak.

İlk küresel ürün
1980’lerde markanın dünyadaki ürün yelpazesinden çıkan ancak Türkiye’de geliştirilen 1846T ile yeniden dönüş yapan Cargo, aynı zamanda Ford’un, Avrupa hariç dünyanın pek çok ülkesinde ağır kamyon işine yeni baştan girmesinin de ilk adımını oluşturuyor.
Üç ayaktan oluşan Cargo projesinin ikinci aşaması durumundaki Cargo 1846T’nin, “küresel ürün” anlamında ilk model olduğunu belirten Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, “Bu araç, Ford’un dünyada ağır kamyon işine geri döndüğü ilk ürün oldu. 3 kıta ve 65 ülkede İnönü’de üretilen Cargo’lar satılacak. Geliştirdiğimiz ürün, Latin Amerika pazarı içinse Brezilya’da üretilecek” dedi. Ürünün geliştirilmesi için 75 milyon dolar harcadıklarını, sadece bu araçta 201 kişilik bir Ar-Ge ekibinin çalıştığını hatırlatan Yenigün, “Bu Cargo, tamamen Türkiye’de yaratıldı. İnönü’deki üretim başladıktan sonra arkadaşlarımız Brezilya’ya gidecek ve oradaki üretimin başlangıcına da yardımcı olacak” diye konuştu.

Üretim daha da artabilir
Üretime başladığı 1960 yılından günümüze toplam 180 bin adet kamyon üreten Ford Otosan, yeni küresel Cargo ile önümüzdeki yıllarda üretim kapasitesini 10 binden 15 bine çıkartmayı hedefliyor.
Yenigün, mevcut Cargo’nun üretiminin süreceğini, gelecek yıl yeni Cargo’dan 3 bin adet üretmeyi planladıklarını kaydederken, “Yıllık toplam kapasitemiz de 15 bine çıkacak. Ancak talebe bağlı olarak 20 bine de çıkabilecek gücümüz var” dedi. Küresel Cargo ile Ford Otosan’ın kamyon ihracatı gelirinin 2016’da yıllık 300 milyon doları aşacağını anlatan Yenigün, “Ancak Brezilya’da halen üretilen ve üretimine başlanacak Cargo modelleri için yedek parça ihracatımız da var. Bununla birlikte ihracatımız 350 milyon doları aşabilir” diye konuştu.

Haberin Devamı

Kale, Bill Ford’la fethedilmişti
Herşey, Ford Motor Company Yönetim Kurulu Başkanı Bill Ford’un, 2010 yılında Ford Otosan’ın 50. yıl kutlamaları dolayısıyla İstanbul’a gelmesiyle başladı. Başta Bill Ford olmak üzere, tüm yönetim kurulu üyelerini bu konuda ikna etmeyi başaran merhum Nuri Otay liderliğindeki Ford Otosan yönetimi, Cargo’yu Ford’un global ürün yelpazesine ve “One Ford” stratejisine sokmayı başarmıştı. Global Cargo projesi, üç aşamadan oluşuyor:
* İlk ayağı ortak parça kullanımı oluşturuyor. Bu kapsamda Brezilya’da tanıtılarak piyasaya sunulan yeni Cargo serisinin sürücü mahalli Türkiye’den alındı. Halen bu aracın sürücü mahalli üretimde kullanılmak üzere Türkiye’den ihraç ediliyor. Geçen yıl bu miktar 35 milyon doları bulmuştu.
* İkinci aşamada tamamen yeni global ürün var. Yeni tanıtılan Cargo 1846T, ilk küresel ürün konumunda.
* Üçüncü kademede yeni Cargo’nun farklı versiyonları geliştirilip üretilmeye başlanacak. Bunlar arasında daha lüks bir çekici de bulunuyor. Türkiye ve Brezilya toplamında “küresel Cargo” üretiminin 50 bin adedi bulması bekleniyor.

Haberin Devamı

30 yıl sonra aynı ödüle aday!
Ford Otosan’ın yeni Cargo’su, 35 yıldır düzenlenen prestijli “Yılın Kamyonu” (Truck of the Year) ödülüne de aday oldu. Atası olan ve Ford Motor Company’nin geliştirdiği ilk nesil Cargo, bu ödülü 1982’de kazanmıştı.
Jüri üyelerinin İnönü fabrikasına gelip aracı test ettiğini belirten Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, “Çok iyi tepkiler aldık. Binek otomobil özellikleri taşıyan gösterge paneline övgü yağdı” dedi. Kamyon İş Birimi’nin başında bulunan Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Kınay da, aracın 1 milyon km yol ve 10 yıllık yapısal dayanıklılık süresi testlerinin ABD, Brezilya, Türkiye, İngiltere, İspanya, Almanya, İsveç ve Suudi Arabistan gibi farklı koşullara sahip ülkelerde gerçekleştirildiğini söyledi. Her bir aşamada farklı ülkelerden kamyon sürücülerinin fikrini aldıklarını hatırlatan Kınay, “Böylece her pazara özel donanımlar hazırladık. Ayrıca farklı ülke regülasyonlarına aracımızı uygun hale getirdik” diye konuştu.
Yakın zamanda satışa sunulacak yeni Cargo Çekici, mevcut Cargo’dan bir sınıf üstte ve daha lüks olacak. Yeni ve daha az tüketen 10.3 lt’lik (460 HP) motora sahip araçta, otomatik vites seçeneği, hatta camlı ve elektrikli açılır tavan bile olacak.

Haberin Devamı

‘Bu henüz başlangıç’
Küresel kamyon projesi kapsamında tamamen yeni bir yapılanmaya gittiklerini ve ağır kamyon ile ilgili tüm süreçleri bağımsız bir birime bıraktıklarını hatırlatan Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, “Bugüne kadar kamyon işini neredeyse elimizin ucuyla yapıyorduk. Kendiliğinden devam eden ve merkezi kararlarla yürütülen bir süreçti. Şimdi ciddi bir yapı haline getirdik. Bu işe dört elle sarıldık” ifadesini kullandı.
Üç kıtada 65 ülkede satış ve satış sonrası teşkilatının kurulması görevini de kendilerinin üstlendiğini anlatan Yenigün, “Latin Amerika dışında kamyonların satılacağı ve satın alan nakliyecilerin geçebileceği ülkelerdeki tüm teşkilatlanmayı, bizim arkadaşlarımız organize edecek. Ford Motor Company’nin bu konuda desteği olacak, ama tüm işi biz tamamlayacağız” dedi. Türkiye içinde de bir yeniden yapılanmaya giderek, kamyon işini ayıracaklarını söyleyen Yenigün, “Ford Trucks adıyla yeni bir marka oluşturuldu. Türkiye’de de bu logoyu taşıyan bağımsız bayilerimiz olacak. Ağır kamyonla ilgili tüm süreçleri birarada bulunduran 4S plazalarımızın sayısı 40’ı bulacak. Bu plazalar, sadece kamyonlar için çalışacak. Böylece kamyonda da imajı yükselteceğiz” diye konuştu.

“Çin için de çalışıyoruz”
Tüm bunların sadece bir başlangıç olduğunu da hatırlatan Yenigün, “Bu başlangıç. Ancak gidecek daha çok yolumuz var. İnönü fabrikasında da çok yerimiz var. Arkası gelecek” ifadesini kullandı.
Çin pazarı konusunda da çalışma ve araştırmalarının sürdüğünü söyleyen Yenigün, Ford’un Çin’de ağır kamyon üretimi için bazı ortaklıklar kurduğunu hatırlattığımızda şöyle devam etti:
“Evet böyle bir ortaklık gerekliydi. Çin’de üretim için, lisansa sahip bir ortak bulunması şart. Ancak bununla ilgili bir şey söylemek için henüz erken. Yılda 1 milyon kamyonun satıldığı bir pazardan bahsediyoruz. Çalışmalarımız sürüyor, ancak somut karar alınmış değil.”
Ford’un ortaklığı bulunduğu Çinli Jiangling Motors (JMC) şirketi, Taiyuan Changan Ağır Kamyon Şirketi’ni satın almıştı. JMC ve ve Ford, 2015 yılına kadar Çin’de 15 yeni model ve 20 yeni motor seçeneği sunmayı planlıyor.