Otomobil 'Gerçek bir kadın mı?' diye sordular

'Gerçek bir kadın mı?' diye sordular

21.11.2013 - 12:16 | Son Güncellenme:

İnternet gazeteciliğinde otomobiller üzerine yazı yazıp haber yapan bir kadın. Tasit.com yazarı Sevil Okumuş'a Otomobil dünyasında bir kadın olmanın nasıl bir his olduğunu sorduk.

Gerçek bir kadın mı diye sordular

Sizi otomobil editörü olmaya teşvik eden bir olay var mı? Bu sektöre ilk adımı nasıl attınız?

Haberin Devamı

Yazmanın benim hayatımda hep önemli bir yeri oldu. Ben çok okuyan ve araştıran biri oldum her zaman. Bu defa konum otomobil oldu. Benim bu sektöre ilk adımı atmam, Tasit.com’un kurucusu ve CEO’su olan Birol Kabakoğlu’nun girişimci ruhu, orijinal bakış açısı ve daha önceki çalışmalarımızdan ötürü bana olan inancı ve güveniyledir. Tasit.com’da yayınlanan haberler için hem Dünya basınını çok yakından takip ediyorum hem de gerçekten merak ettiğim ve başkalarının da ilgisini çekebileceğini düşündüğüm konuları okurlarımız için araştırıyorum. Tasit.com verileri de ikinci el otomobil sektörü ve kullanıcı tercihleri açısından oldukça ilginç incelemeler hazırlamamıza imkan veriyor. Bazen otomotiv dünyasındaki bir yeniliğin Türkiye’de ilk yayınlandığı yer biz oluyoruz ve başka yerde yayınlanmamış, tamamen merak ve titiz bir araştırmanın ürünü olan ve okurlara yol gösteren, zaman kazandıran, yararlı olabilecek içerikler hazırlamaya önem veriyoruz. Zaman içinde de bu nedenle ciddi bir okuyucu kitlemiz oluştu. Haberlerimiz okurlarımız tarafından sıklıkla özellikle sosyal medyada paylaşılıyor. Hazırladığım haberlerde hiç beklemediğim bir ilgiyle karşılaştım.

Haberin Devamı

Bir bayanın otomobillere bu kadar hakim olması çevresindeki erkekler tarafından nasıl tepki alıyor?

Bir konu hakkında her gün düzenli olarak çok farklı kaynakları takip ederseniz çok şey öğreniyorsunuz, hatta ekonomik gelişmeleri ve yeni düzenlemeleri de takip ediyorsanız bu önemli bir perspektif kazandırıyor, gündemi de yorumlayabiliyorsunuz.. Başlarda benim için bu, kişisel bazda bir otomobil merakı olmaktan daha çok, işim olarak gördüğüm bir konuydu. İşimi çok sevdiğim için de en iyi şekilde yapmak beni tabii ki mutlu ediyor. Fakat zamanla konunun içine girdikçe çok keyif almaya başladım. Bir de bence otomobil gazeteciliği, sektörün Dünya’daki durumunu, gelişmeleri, yeni yasa ve yaptırımları, farklı pazarlardaki durumları, trendleri, ödülleri, tüketici araştırmalarını hatta ekonomiyi takip ederek bir sentez yapabilmek ve bunu okuyucuya internet gibi dikkatin saniyelik olduğu bir ortamda en kısa sürede en anlaşılır ve en şık şekilde aktarmak demek. Otomobile kişisel ilgi duymak, bir modelin her kasasını bilmek, yani boş bir bilgi birikimi kaliteli habercilik için hele ki internet haberciliği için zaten yeterli değil. Tasit.com’da haber ekibimize katılmak isteyen bir çok otomobilseveri bu nedenle reddetmek zorunda kaldık, çünkü otomobil sevmek bu konunun internet haberciliğini yapmak için yeterli değil. Düşünsenize artık otomobil kavramı bile değişiyor. Otomobillerimiz günün önemli bir zamanını geçirdiğimiz ve akıllı telefonlarımızın uzantıları olan yaşam alanlarına dönüştüler. Gelişmeleri iyi takip edip, doğru soruları sormak, doğru kaynaklara ulaşıp, doğru sonuçları çıkararak özgün bir yorum yapabilmek önemli diye düşünüyorum. Doğrusunu isterseniz çevremdeki erkekler otomobil konusuna çok meraklı değiller. Fakat sektörde kadın olmak bazı önyargıları beraberinde getirebiliyor. Haberleri benim hazırladığıma inanmayan kişiler oldu.

Haberin Devamı

Bayanların trafikte maruz kaldığı olaylar malum, editörlük yaparken benzeri durumları yaşıyor musunuz?

Haberin Devamı

Otomobil gazeteciliği de tıpkı otomobiller gibi radikal şekilde değişiyor. Özellikle internet haberciliğinde bu değişim çok daha belirgin. Okurlar, son model lüks bir otomobilin önünde poz veren güzel bir kadını görmeyi değil, nasıl yakıt tasarrufu yapabileceğini, piyasadaki en popüler ikinci el araçları, aracındaki hava yastığının çıkma olup olmadığını nasıl anlayabileceğini, tercih ettiği markanın sektördeki önemli adımlarını bilmek istiyor. Bunları da uzun uzadıya resmi ağızlardan değil, objektif, esprili ve zekice aktarılmış bir yazıdan keyifle okumak istiyor. Biz Tasit.com olarak bu farkı yaratabiliyoruz. İnternette çoğu yayın organında geldiği gibi yayınlanan ve meraklısına ulaşamayan basın bültenlerini ve resmi istatistikleri dahi, bazen ilgili başka bilgileri de ekleyerek kendi bakış açımızla çok daha keyifli bir hale getirebiliyoruz. Okurlarımız bu haberleri zaten kendileri sosyal medyada paylaşıyorlar. Bu da otomobil markalarının duyurmak istedikleri konuları aslında ilgili kitleye son derece etkili bir şekilde ulaştırabilmemizi sağlıyor. Konuya özel bir merakı olmayan kadın okurlarımız bile haberlerimizi takip ettiklerini söylüyorlar. Otomobil editörlüğünde benim karşılaştığım en zorlu durum aslında erkeklerin bir kadın yazara tepkisi olmaktan çok, bu alandaki bilgi ve veri kıtlığıdır. Yoldan geçen bir aracın hiç tanımadığımız sahibinin aslında son derece kişisel olması gereken borç durumunu kolayca öğrenebiliyoruz ama herkesi ilgilendiren, hepimiz için yararlı olabilecek, karar alma sistemlerimizi etkileyebilecek birçok kritik veriye erişim kısıtlı hatta bazen olması gereken veriler de maalesef kayıt altına alınmamış oluyor.

Haberin Devamı

Okuyucularınız haberlerin bir bayan tarafından yapıldığına dikkat ediyor mu? Bu durum ilgi çekiyor mu?

Okurlarımızdan hatta aynı sektördeki meslektaşlardan Sevil Okumuş gerçek bir kadın mı? sorusunu aldığımız oldu. Daha çok erkeklerin ilgi gösterdiği varsayılan otomotiv gibi bir konuda belki de bir kadın isminin sadece ilgi çekmek için konulmuş olabileceği düşünülebiliyor. Hazırladığımız bir haber, aslında sektörün nabzını tutabildiği ve spesifik bir konuya dikkat çektiği için, haberin kendisi, yazarından daha önemli olmalı diye düşünüyorum.

Bayanların otomobil editörü olmaları sektörde nasıl bir farklılık yaratır?

Otomobillerimiz hayatımızın artık eskisinden çok daha kritik bir parçası çünkü trafik nedeniyle hem araçlarda geçirdiğimiz süreler arttı, hem de hızlanan teknoloji, otomobilden beklentilerimizi de değiştiriyor. Motorun devrini avcunda hissetmek isteyen bir nesil, yerini giderek sürücüsüz ve çevreci araçlara daha meraklı, otomobilini de akıllı telefonu gibi görmek isteyen yeni bir jenerasyona bırakıyor. Zamanın ruhu da bu yönde ilerliyor. Avrupa Birliği, araçların emisyon oranlarının düşürülmesi ve yakıt tüketimi konusundaki yaptırımlarında çok ciddi ve o rakamlara 8 silindirli güçlü araçlar değil, şehir hayatı açısından pratik olan, hibrid, elektrikli çevreci motorlu otomobiller kolayca ulaşabiliyor. Yakın bir gelecekte akıllı sürüş sistemleriyle otomobillerin dış görünüşleri bile alışık olduğumuzdan çok farklı olabilir.

Tasit.com'da, Haber yayınlamak nereden aklınıza geldi?

Tasit.com’a ikinci el otomobilleri incelemek veya aracını satışa çıkarmak için gelen çok sayıda otomobilsever var. Ziyaretçilerimize ilgilerini çekebilecek, yararlanabilecekleri ve tam olarak bilmedikleri konularda da yol gösterici olabileceğini düşündüğümüz içerikler sunabilmek istiyoruz. Yurtdışında bu konunun büyük oyuncuları var, Türkiye’de ise bu alanda önemli bir boşluk bulunuyor.

Araç kullansın ya da kullanmasın, trafikte olan herkesin ilgilenebileceği haberlerle birlikte, çok daha derinleşen haberler ve satın alma kararlarını etkileyebilen, kullanıcı verilerine dayanan incelemeler ve değerlendirmeler de yapıyoruz. Otomobil haberciliği ülkemizde artık büyük ölçüde basın bülteni ve lansman haberi yayıncılığına dönmüş durumda. Öyle ki sadece bu haberleri yayınlamak için bile web siteleri oluşturuluyor. Kullanıcının bakış açısından yazılıp yorumlanmamış ve her yerde tekrar tekrar karşılaşılan bu bültenlerin çoğu da muhtemelen okunmuyor. Biz sadece otomobil meraklılarının değil, trafiğe çıkan herkesin okuduğu, ilgiyle takip ettiği ve umuyoruz ki yararlandığı içerikler oluşturmayı tercih ediyoruz. Haberlerimizin okurlarımız tarafından sosyal medya aracılığıyla yoğun olarak paylaşıldığını görüyoruz, bu da aslında amaçlarımızda başarılı olduğumuzun bir göstergesi.