Otomobil Her otomobil bir efsanedir

Her otomobil bir efsanedir

25.04.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

Her otomobil bir efsanedir

Her otomobil bir efsanedir


Doç. Necip And Yüce’nin kitabında efsane otomobillerin hikayeleri yeralıyor


       Daimler Benz’in kurucularından Karl Benz, ilk benzin motorlu otomobilini imal edip patentini aldığında onu henüz yol testine tabi tutmamıştı.
       Benz’in eşi Bertha, deneme sürüşünü kendisinin yapması gerektiğini düşündü. O yaz çocuklarla birlikte büyükanneye yapılacak 70 km’lik bir yolculuğa çıkarken uyuyan kocasına bir not bırakarak otomobili aldı.
       Yolda çıkamadığı bir tepeyi, çocuklarıyla arkadan iterek aştı. Daha sonra tıkanan yakıt borusunu saç tokasıyla açan Bertha, kısa devre yapan ateşleme sistemini izolatör olarak kullandığı jartiyeri ile onardı. Böylelikle Bertha ilk kadın sürücü ünvanını alırken, çok da iyi bir mekaniker olduğunu kanıtladı.
       Bu anı, “Otovizyonöun sıkı takipçilerinden biri olan Doç.Necip And Yüce’nin, otomobil tarihi ile ilgili yaptığı harika çalışmada yer alıyor. Yüce’nin bana gönderdiği ve henüz taslak halinde olan “Anılardaki Otomobiller" adlı kitabı sponsor bulur bulmaz basılacak.
       Kitapta, 1886 - 1972 yılları arasında üretilmiş ve bugün her biri birer “efsane" haline gelen otomobil modelleri ile ilgili bilgiler ve öyküler yer alıyor. Ayrıca otomobilin tarihinde iz bırakan firmalar, markalar, yarışçılar ve onlarla yaşanan anılar sade bir dille anlatılıyor.
       İşte kitaptan bazı notlar:
  • İkinci Dünya Savaşı öncesi dönemin efsane limuzinlerinden biri şu anda sadece müzelerde görülen Pierce Arrow’du.
  • İngilizler’in ünlü otomobili Aston Martin’in tasarımı, İngiltere’ye göç eden İtalyan asıllı Cesare Bertelli tarafından yapıldı.
  • 1930’lu yıllarda geliştirilen aerodinamik teknolojisini seri olarak üreten ilk firma, Çekoslavak Tatra oldu.
  • Eski bir demirci olan ve sonradan mühendislik okuyan August Horch, 1896 yılında Benz’in yaptığı otomobili gördüğünde çok etkilenmiş ve onun yanına girerek, kısa sürede fabrikanın yöneticiliğine yükselmişti. Bir süre sonra kendisine finansal destek bulan Horch, 1899’da kendi firmasını kurdu. 1901 yılında imal ettiği ilk otomobil Benz’den çok daha üstündü.
  • İsveçli Saab, İkinci Dünya Savaşı’ndan önce, savaşın en hızlı piston motorlu bombardıman uçaklarını üreten firmaydı. Otomobil üretimine savaştan sonra, 1947 yılında başladı.
  • Ferrari’lerin yaratıcısı olan Enzo Ferrari’nin, genç ve işsiz olduğu 1900’lü yıllarda üç hedefi vardı: Opera şarkıcılığı, spor yazarlığı veya otomobil yarışçılığı. Ancak müzik kabiliyetinin olmaması, sporla da ilgilenmemesi onu yarışçılığa yöneltti. 1923 yılında Savio pistinde büyük başarılar elde etti. Ünlü bir savaş pilotu, ödül olarak kendisine birliğinin armasını verdi. Sarı kalkan üzerinden şahlanmış at arması sonradan kuracağı Ferrari’nin sembolü oldu.
  • Daimler Benz’in kurucularından Gottlieb Daimler 1899’da ürettiği 23 beygir gücündeki yarış otomobiline, ilham aldığı kızı Mercedes’in ismini verdi.

    Daha fazla Carisma

           Mitsubishi Carisma’nın yeni modelleri Pilsa Otomotiv tarafından ithal edilmeye başlandı. 2000 model Carisma’lar dış tasarımlarından donanımlarına kadar gelişmiş yeni bir imajı yansıtıyor. Yeni Carisma’larda yapılan en önemli değişiklik iç mekanlarının genişletilmesi. Bunun yanısıra iç ve dış mekanda kullanılan malzemenin kalitesi de arttırıldı. 1.6 ve 1.8 olmak üzere iki çeşit motor versiyonuyla ithal edilen Mitsubishi Carisma’ların anahtar teslim fiyatları 11.5 milyar lira ile 17.2 milyar lira arasında değişiyor.

    Çılgın bir “Ka Collection"

           Dünyanın en iyi endüstri tasarımı ünvanına sahip olan Ford Ka, içi dışı bir tasarımıyla bambaşka şekle hale büründü. Sayılı Ka Collection otomobillerinden birini seçenleri, Ka’yı çok daha özel kılan iç ve dış tasarım detayları bekliyor. Ka logolu paspaslar, gövde rengine uygun iç döşeme, saat çerçevesi, vites topusu bunlardan bazıları.

    VW’den üç ayda bir milyon oto

           Volkswagen AG, 2000 yılının ilk üç ayında daha önce görülmemiş bir satış hacmine ulaştı. Firma, bu dönemde 1 milyon 258 bin otomobil satışı gerçekleştirdi. Grup en çok satışı Kuzey Amerika bölgesinde yaptı. Bu bölgede satışlar yüzde 38.3 oranında arttı.

    Başrolde iki bin lastik oynadı

           Pirelli’nin yeni reklam filmi “sürüöden kendisini kurtaran “lider" bir lastiğin öyküsünü anlatıyor. Başrolünde 2 bin lastiğin rol aldığı ve kovboy filmlerini andıran reklam, yabani bir bufalo sürüsünün dağın yamacından hızla aşağıya inmesini andıran görüntü ile başlıyor.
           Bir P6000 Powergy lastiği “kaos" içinden sağ olarak kurtuluyor ve bölgeye hakim bir yamacın başında gururla duruyor.