Otomobil Marmara Adaları

Marmara Adaları

05.07.2006 - 21:32 | Son Güncellenme:

Bu hafta bir değişiklik yapacağız, günübirlik de olsa bir deniz yolculuğuna çıkacağız. Marmara’nın güneybatısındaki adaları dolaşacağız.

Marmara Adaları

Marmara Adaları

TATIL KURDU / Nadir Elçi
(2004)

Marmara Denizi’nin güneybatısında, adadan bol bir şey bulunmuyor. Kapıdağ Yarımadası’na komşu bu adalara "Marmara Takımadaları" da deniyor. En bilinenleri büyüklük sırasına göre Marmara, Paşalimanı ve Avşa oluyor. Bir de Avşa’nın tam karşısında olduğu için Ekinlik biliniyor. Bunların dışında aklıma hemen Hasır, Koyun, Mamali, Fener, Pala ve Asmalı adaları geliyor. Dahası da var ama benim kafa bu kadarını alıyor.
En babası Marmara
Adaların en babası Marmara’nın yüzölçümü, 120 kilometre kareyi buluyor. Paşalimanı 21, Avşa 20 kilometre karede kalıyor. Diğerlerini sorarsanız, bir ucunda öksürseniz diğer ucundan duyuluyor. Marmara’nın 700 metrelik yüksekliği de babalığını pekiştiriyor. Diğerleri ise basık ve yassı görünümleriyle kocaman birer deniz kaplumbağasını andırıyor.

Marmara Adaları

Yeşili az
Adaların hemen hepsi bitki örtüsü açısından hayli çıplak görünüyor. Bazı kesimlerinde, ilaç için bir tek ağaç bile bulunmuyor. Bazıları fi tarihinde buraların ormanlarla kaplı olduğununu söylüyor. "Adalıların dedeleri, bağ bahçe için aça aça, yakacak odun olarak kese kese buraları örtüsüz bırakmış" deniyor. Bence çıplaklık, adaların konumlarından ve kumlu toprak yapılarından da kaynaklanıyor.
Denizi temiz
Çıplak mıplak kardeşim: adaların çevresinde deniz tertemiz, yüzeceksen dilediğin yerden hiç düşünmeden atlayabilirsin. "Yok ben şişede yüzeceğim" dersen, Tekirdağ’ın rakısına, Avşa’nın şarabına kapı komşususun. Balık da bol ve çeşit çeşit. Sakinlik istersen Paşalimanı ve Marmara’sı, eğlence istersen Avşa’sı var. Daha ne istersin be kardeşim?
DAKİKA DAKİKA YOLCULUK
11.00Feribot Erdek’e Avşa ve Marmara adaları üzerinden geliyor. 9.00’da iskelede oluyor. Araç almaya 10.00’da başlıyor. 11.00’de kalkıyor. Canım 15-20 dakika kala da gitsem yer bulurum diyen yanılıyor. Bilet gişesi 9.00’da açılıyor. O saatte orada olup bileti sağlama almak gerekiyor. Türkiye Denizcilik İşletmeleri (TDİ), İstanbul Deniz Otobüsleri İşletmesi’nin (İDO) aksine çağı geriden takip ettiği için, biletinizi öncesinden alamıyorsunuz. Üstelik dönüş bileti de satılmıyor. Anlayacağınız TDİ, dolmuş motoru mantığıyla çalışıyor.
11.45Sağımızda tüm güzelliğiyle Narlı sahilleri uzanıyor. Ben buralara o kadar bayılıyorum ki, bir çadır edinip her an yerleşebilirim. Sadece yazları değil, kışları da burada geçirebilirim.
Marmara Adaları

12.45Feribot Paşalimanı’na, dibi kumları yalayarak yanaşabiliyor. Bilen bilir, burada deniz çok sığdır. Açıklarda bile derinlik 1 metreyi geçmez. Limana 4 metre derinliğinde dar bir kanaldan geçilerek ulaşılır. Feribotun su çekeri de zaten 4 metre civarındadır. Bu nedenle biz yanaşırken ve ayrılırken denizin altı üstüne geliyor. O enfes mavi, kahverengiye dönüşüyor. Feribot, nasıl oluyor da burada karaya oturmuyor, insan şaşıyor. Adanın arka tarafındaki Balıklı dururken, gemiler neden buraya yanaşıyor? Benim akıl ermiyor.
13.45Avşa’nın görünürde dört dörtlük olan iskelesine İDO ve TDİ’nin İstanbul’dan gelen deniz otobüsleri ve feribotları da yanaşıyor. İskele iyi de yeri saçma. Plajlarla iç içe olması bir yana rüzgarlara da açık. Kardeşim, gemileri neden adanın arka tarafındaki Araplar’a bağlamazsınız? Bu arada Avşa’ya yeni bir balıkçı barınağı ve yat limanı yapılıyor. Koskoca adada yer yokmuş gibi, trilyonlar rüzgar altına gömülüyor. Deniz oldu mu buraya mısırcı sandalı bile zor bağlanır görünüyor.
14.00Yahu kardeşim, bu nasıl iş böyle? Ekinlik’e geldiğimizde benim açık gözler, daha da bir açılıyor. Feribot’un önündeki kapağın genişliği 11 metre, iskelenin genişliği ise 2 bilemedin 3 metre. İnanılır gibi değil, feribot yalı iskelesi gibi bu yere yanaştı. Üstelik deniz de sığ. Neyse ki ada kalabalık değil de binen az. Yoksa, biraz fazla yüklenseler kesin karaya otururuz. Oturması kolay da, nasıl kurtuluruz?
14.15Ekinlik çıkışı TDİ’nin İstanbul Marmara-Avşa seferini yapan Bandırma feribotuyla karşılaşıyoruz.
14.35 İskelesi adam gibi olan Marmara Adası’na yanaşıyoruz. Sabahın altısından beri popomuz yer görmedi. "Eh artık bir birayı hak ettik" diyoruz. (Gemide de satsalar ya...) Kendimizi karaya atıyoruz. Sahilde şöyle bir turluyoruz.
16.00 Marmara’dan hareket ediyoruz.
Marmara Adaları

16.45 Tekrar Avşa’dayız.
17.45 Paşalimanı bu saatte daha da güzel.
19.30 Çıkış noktamız olan Erdek’e dönüyoruz. Bu saatlerde oluşan renklere bayılıyoruz.

Geziyolu
İstanbul - Marmara Hattı
Eskihisar-Topçular arası feribotla 210 km.
Yenikapı-Yalova arası hızlı feribotla 185 km.
Pendik-Yalova arası yeni feribotla 185 km.
Yenikapı-Bandırma arası hızlı feribotla 20 km.
Gemi yolculuğu 8.5 saat.
Marmara Adaları

TDİ’den davacıyım
Neden 1- Kalkış iskelesini Erdek’ten Narlı’ya taşıyıp, yolu 1 saat kısaltmadığı için…
Neden 2- Paşalimanı’na, Balık’lıdan yanaşıp yolu 1 saat daha kısaltmadığı için…
Neden 3- Erdek-Marmara arasında 4 saatlik (240 dakika) yol için 15 milyon lira ödedim. 40 dakikada geçtiğim Eskihisar –Topçular hattında 25 milyon lira ödüyorum. Matematiğe göre ise aslında 2.5 milyon lira ödemem gerekiyor. Demek ki, on katı kazık yiyorum. Tabii sen de…
Kaptandan da davacıyım
Devletin, benim paramla alınan gemisini, yanaşma yeri olmayan Ekinlik iskelesine yanaştırıp, içindeki araçları ve daha da önemlisi yolcuların hayatını tehlikeye attığı için Kınalıada gemisinin kaptanı Mehmet Kepçe’den de davacıyım.
Marmara Adaları

NASILGİDİLİR?
Türkiye Denizcilik İşletmeleri (0212 249 9222), İstanbul ve Erdek’ten; İstanbul Deniz Otobüsleri (444 4 436) İstanbul’dan adalara düzenli seferler düzenliyor. Ayrıca özel motorlar da Erdek,Tekirdağ, Şarköy ve Silivri’den adalara sefer yapıyor.