Otomobil Milliyet otomotivin devlerini buluşturdu

Milliyet otomotivin devlerini buluşturdu

29.11.2010 - 01:00 | Son Güncellenme:

60. yılını kutlayan Milliyet, otomotiv sektörünün önde gelen isimleriyle geçtiğimiz günlerde düzenlenen gecede bir araya geldi. Gecede, sektörün durumu ve geleceğine ilişkin görüşler de paylaşıldı

Milliyet otomotivin devlerini buluşturdu

Kuruluşunun 60. yılını kutlayan Milliyet Gazetesi, otomotiv sektörünün önde gelen temsilcileriyle geçtiğimiz günlerde gerçekleşen gecede bir araya geldi. Milliyet Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Tayfun Devecioğlu ile Doğan Gazetecilik İcra Kurulu Başkanı Servet Topaloğlu’nun ev sahipliğinde İstanbul Kuruçeşme’de bulunan Les Ottomans’daki gecede, sektörün durumu ve geleceğine ilişkin görüşler de paylaşıldı.
Milliyet Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Tayfun Devecioğlu, otomotiv sektörünün önde gelen temsilcileriyle bir arada bulunmaktan duyduğu memnuniyeti dile getirirken, “Elbette ileriki günlerde, otomotivin sorunlarının daha kapsamlı bir şekilde tartışılacağı ortamlar yaratmayı da arzu ediyoruz” dedi.
Doğan Gazetecilik İcra Kurulu Başkanı Servet Topaloğlu, Milliyet’in tarihinin, ciddi anlamda 1966 yılında Anadol’la başlayan Türk otomotiv sanayiinden daha eski bir geçmişe sahip olduğunu hatırlatırken, Milliyet Gazetesi’nin sektörle yakın diyalog içinde bulunmaya özen gösterdiğinin altını çizdi. Otomotiv sektörünün çok zor koşullardan geçerek bugünlere geldiğini ve hedeflenen üretim rakamlarıyla geleceğe umutla baktığını belirten Topaloğlu, Milliyet’in de, sektörle her türlü işbirliğine açık bir şekilde bu gelişimin içinde yer almak istediğini ifade etti.
Otomotiv Distribütörleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bayraktar Milliyet’i bugüne ayak uyduran, hatta bugünün daha da ilerisine geçen bir gazete olarak gördüğünü söylerken, Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı Kudret Önen de, Milliyet yöneticilerine, 60. yıl vesilesiyle kendilerini bir araya getirdikleri için teşekkür etti.

“Herkese nasip olmaz”Toyota Pazarlama A.Ş CEO’su Ali Haydar Bozkurt ise “Basın tarihinin mihenk taşlarından biri olan Milliyet’in 60. yılını birlikte kutlamak, her kula nasip olmaz. Otomotiv sektörüne bu amaçla özel bir gece ayırılmış olmasından dolayı da büyük onur duydum” dedi.
Gecede Reklam Grup Başkanı Vicky Habif, Milliyet Gazetesi Ekonomi Müdürü Murat Sabuncu’nun yanı sıra Milliyet Otomotiv Editörü Levent Köprülü de hazır bulundu.


SEKTÖR 2010’U NASIL GEÇİRDİ?

MUSTAFA BAYRAKTAR Otomotiv Distribütörleri Derneği-Yönetim Kurulu Başkanı
‘Gerçek potansiyel bu değil!’


“Otomotiv pazarı, bu yıl 700 binin üzerinde gerçekleşecek. 2005’i geçecek mi henüz belli değil. Şu bir gerçek, yıl sonunda Türkiye pazarı, Avrupa’daki pek çok ülkenin ilerisinde bir gelişme kaydetmiş olacak. Ancak dünyanın 17. büyük ekonomisi olan Türkiye’de 1000 kişiye düşen otomobil sahipliği oranı halen dünya ortalamasının altında. Türkiye’nin potansiyelini doğru yansıtmıyor. Otomobil sahipliği ve talep üzerinde yapay bir kapak olduğunu düşünüyoruz. Bu kapağın, vergi sisteminin optimizasyonuyla bir an önce kaldırılmasını arzu ediyoruz.”


KUDRET ÖNEN Otomotiv Sanayii Derneği-Başkan
‘İhracatta 2008’e ulaşamadık’


“Otomotiv, ülkemizin en önemli sanayi dallarından biri. 2001’den bu yana her yıl minimum 3 milyar dolar fazla vermeyi başardı. Pazarın gelişmesi, elde edilen başarılar elbette ki çok güzel. Bu başarıların sürmesini, pazarın daha da gelişmesini hepimiz istiyoruz. Ancak unutmamamız gereken şey, bizim için kıstas 2008 yılıdır. 2008’de 1 milyon 147 bin araç ihraç edilmiş. Bugün hala o rakamlara erişemedik. 2011’de söz konusu rakamı geçersek, üreticiler ve distribütörler olarak bu başarıyı birlikte kutlayacağımıza eminiz.”


ALİ BİLALOĞLU Doğuş Otomotiv-CEO

Otomotivi şahlandıran dörtlü

“Sektörün iyi bir dönem geçirmesinin birkaç ana nedeni var. Son yıllarda otomotiv pazarı, gayrisafi milli hasıla artışının biraz gerisinde kalmıştı. Şimdi bu denge sağlandı. Ayrıca son iki yıl, ekonomik kriz nedeniyle birçok şirket filosunu yenilememişti. Bu yıl filolarda yenileme eğilimi başladı. Üçüncü nedense, kredi faiz oranlarının düşük seyretmesi ve bankaların otomotiv sektörüne kredi vermekte daha iştahlı olması. Dördüncüsüyse, euro ve dolar kurlarının düşük seyretmesi. Bunlar sektörün şahlanmasını destekledi.”

ŞÜKRÜ ILISAL Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği-Başkan

‘Pazarın artması sevindirir’


“Yetkili satıcılar olarak otomotiv değer zincirinin tüketiciyle en fazla temas eden bölümüyüz. Sektörün yukarı doğru gitmesi, milyonluk pazarları görmemiz, ülke adına bizi çok sevindirir. Doğru tüketici birikimini yapacak, para kazanıp araç alacaktır. Doğru yetkili satıcı, iyi ticaret yapıp sektörde kalmaya çalışacak. Doğru üretici ya da distribütör de, doğru ürünleri sağlıklı fiyatlarla satıp sektör içinde kalacak. Ülkemizin 750 binlik bir pazara doğru gidiyor olmasından büyük gurur duyuyoruz.”


MURAT AYDIN Chevrolet Türkiye-Genel Müdür
Saygınlık faktörü

“Tüketici tercihlerini belirleyen en büyük etkenlerden biri, markaların saygınlığı olsa gerek. Türkiye’de 50’ye yakın marka ve büyük rekabet var. Dolayısıyla tüketici gözünde saygınlığı yakalamak çok önemli. Saygın olmayı başarırsanız, doğru stratejiniz varsa, bu pazarda da başarılı olursunuz...”



NURİ OTAY Ford Otosan Genel Müdürü
‘İlahi adalet gerçekleşti’

“Ağır ticari araç, hafif ticari araç ve otomobile baktığımızda, son üç yıldır bir ilahi adaletten söz edebiliriz. Krizin ilk yılında otobüsler çok etkilenmedi, kamyonlar “sıfır” sattı, hafif ticariler durdu özellikle Almanya’daki hurda teşviklerinin de etkisiyle otomobiller sattı. Bu yıl işler tersine döndü ve otomobiller Avrupa’da pek fazla satmaz oldu, hafif ticariyse nispeten satıyor. Geçen yıl ihaleler sayesinde belediye otobüsleri iyi gitmişti, bu yıl ise yolcu otobüsleri iyi.
Kısacası herkes krizden nasibini aldı. Türkiye’de otomotiv ileri gittiyse, bunu Türk pazarının gücüyle başardı. Satmadan üretimde büyümek mümkün değil. Onun için önce satacağız ve ülkemizin pazarını büyüteceğiz. Ondan sonra da satılandan fazlasını üreteceğiz ve ihraç edeceğiz.”

SÜER SÜLÜN Mercedes Benz Türk-Pazarlama ve Satış Direktörü

‘2011’den ümitliyiz’


“Otobüs pazarını şehirlararası ve şehir içi diye bölmek gerekiyor. 2008-2009 döneminde şehirlerarası otobüs pazarı biraz düşerken, belediye otobüsleri yerel seçimlerin de etkisiyle satışlarını artırdı. Bu yıl ise, belediye otobüsü pazarında 2009’a göre yüzde 80’lik düşüş var.
Belediye otobüsünde pazar tamamen ölü durumda. Bununla birlikte gelecek yıldan ümitliyiz elbette. Şehirlararası otobüsteyse durum gayet iyi. Bundan da son derece mutluyuz.”


İKİNCİ EL PİYASASI

YÜKSEL MERMER Mermerler Yön. Krl. Bşk.
‘Kurumsal yapı gerek’

“Bugün bizlerin “0” km otomobil satışlarında 700-800 bin olarak telaffuz ettiğimiz rakamlar, ikinci elde 2 milyon civarındadır. İkinci el olmadığı taktirde, birinci elde de hareketliliğin olmayacağı aşikardır. TOBB Türkiye Otomotiv Ticaret Meclisi olarak ikinci elin kayıt içine alınmasına çabalıyoruz. İkinci el satanların tam olarak kurumsallaşmasını, sattıkları araçlar için garantiler vermesini arzu ediyoruz. Tüm bu çalışmaların meyvesini alabilirsek, ikinci elin de, yeni otomobil satışlarına büyük katkı sağlayacağına eminiz.”


İLHAMİ EKSİN DOD-Genel Müdür

‘Dönüşüm yaşanıyor’

“İkinci elde yapısal bir dönüşüm yaşanıyor şu sıralarda. Özellikle devletin yapmaya çalıştığı düzenlemeler, kurumsal yapıyı destekler nitelikte. Finansal kiralama yapan şirketlerin de, dönen araçlarını halka kurumsal bir yapıyla arzetmesi sektörü büyütmeye başladı. Bununla birlikte müşterilerin beklentilerinin değiştiğini de söylemek mümkün. Pek çok markanın yeni otomobil satışında ve satış sonrasında müşterilere gösterdiği ihtimamın, ikinci elde de devamı gerekiyordu. Bu da kurumsal markaların bir dönüşümü oldu.”


LÜKSE RAĞBET
GİNO BOTTARO Audi-Genel Müdür
‘Lüks de artık ulaşılabilir oldu’

“Lüks otolar her geçen gün yelpazesini genişletiyor. Lüksün artık daha ulaşılabilir bir hale geldiğini de söylememiz gerekiyor. Eriştiği tüketici kitlesine daha fazla ürün sunmaya başlıyor. Türkiye’nin de her geçen gün geliştiğini düşünürsek, lüks tüketimin artmasının doğal olacağını söylemek mümkün.”

AYHAN ÖLÇER Land Rover-Genel Müdür
‘Günah keçileri yeniden favori’


“Bu yıl 4x4’lerin satışında da büyük artış var. 4x4 araç satan hemen hemen tüm markalar, bu yıl araç bulmakta zorluk yaşıyor.
Aracın motorunun 2.0 litrenin altında ya da üzerinde olması farketmedi. Genelde tüketicilerin yeniden 4x4’lere yönelmesi söz konusu. Bilindiği gibi kriz döneminde 4x4’ler günah keçisi durumuna gelmişlerdi. Ama şimdi tekrardan favori haline geldiler. Bu yükseliş trendinin bir parçası olduklarını düşünüyorum.”

ELEKTRİKLİ ARAÇLAR

JEAN PIERRE VIEUX Peugeot Otomotiv-Genel Müdür
‘Tahminlerde gerçekçi olalım’

“Elektrikli araçlar konusunda yapılan tahminlerde gerçekçi olmak gerekiyor. Çünkü bu tip araçların payının, tüm dünyada toplam otomotiv pazarının yüzde 20’sinden fazla olmayacağı görünüyor. Hibrit araçların, daha ağırlıkta olacağı kesin. Ancak Türkiye’de sürekli gündeme geldiği için söylemeliyim ki, elektrikli araçların Türk pazarında efektif rol oynayabilmesi için adil vergilendirmeye ihtiyaç var. Bu tip otomobillerin, çocuklarınızın ve çocuklarımızın geleceği için teşvik edilmesi gerekiyor. Türkiye’de faaliyet gösteren bir çok markanın elektrikli araç planları var. Türkiye’de elektrikli araç üretimi yapılacağını da unutmamak gerek. Çevreci araçlara destek verilirse, başka firmalar da Türkiye’de üretim için özendirilmiş olur.”


AR-GE DEVRİMİ

OKAN BAŞ Fiat Marka Direktörü
‘Herkes gurur duymalı’

“Türkiye’de Ar-ge konusu, devletin de teşvikleriyle özellikle son yıllarda süratle gelişti. Otomotivde bu ilerleme daha hızlı oldu.
Şu anda ülkemizde belirli modellerin tüm fikri mülkiyet haklarına sahip olduğumuz bir döneme bile geldik. Bundan neredeyse 15 yıl önce, ilk Gümrük Birliği’ne geçtiğimiz dönemde otomotiv sektörünün büyük darbe yiyeceği söyleniyordu. Tamamen montaj sanayine dönülecek, fabrikalar kapanacak diye düşünürken bu noktalara gelindi. Artık sektör bir milyonun üzerinde üretim yapabiliyor. Gerçekten büyük bir gelişme ve herkesin bununla gurur duyması gerektiğini düşünüyorum. Gelecekte daha iyi şeyler olacağına inanıyorum.”