Otomobil Sıra benzinli motoru dizelleştirmeye geldi

Sıra benzinli motoru dizelleştirmeye geldi

31.12.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

Bir yanda çevre baskısı diğer yanda dizelin yükselişi nedeniyle gözden düşen benzinli motorlar... Araştırmacılar, bu ikiliyi yeni bir konsept ile birleştirmeyi planlıyor

Sıra benzinli motoru dizelleştirmeye geldi
Levent Köprülü

Küresel ısınma nedeniyle sürekli olarak suçlanan ve çeşitli kurallar içine sokulmaya çalışılan otomotiv üreticileri, son dönemde mesailerinin büyük kısmını çevreci motor teknolojileri üzerine yoğunlaştırdı. Bunda en büyük pay da, kuşkusuz motor geliştirmeyle ilgilenen mühendislere düştü!
Son dönemde karbon emisyonları konusunda iyiden iyiye sıkışan üreticiler, hem kendilerine verilen değerleri karşılayacak düşük emisyonlu motorlar için, hem de giderek ağırlığı artan dizel motorlar karşısında benzinli motorları harcatmamaya çalışıyorlar. Nitekim gerek uzmanlar, gerekse de üreticiler benzinli motorların modasının kolay kolay geçmeyeceğini söylüyorlar. Bir bildikleri mi var acaba?

Mühendisler işbaşında
Elbette ki var. Ancak tam olarak geliştirme aşamasında. Kısaca HCCI olarak adlandırılan sistemle donatılması düşünülen geleceğin benzinli motorlar, August Otto’nun içten yanmalı ve buji ateşlemeli benzinli motoruyla Rudolf Diesel’in kendi kendine ateşleme yapabilen dizel motorlarının özelliklerini bir yerde toplamayı amaçlıyor.
Daha önceden de defalarca denenen bu yöntem, geliştirme ve üretim masraflarının yüksekliği, teknik elverişsizlikler gibi faktörlerle hep ertelenmişti. Ancak baskılar, bu sistemi  yeniden laboratuvarlara döndürdü. Nitekim başta General Motors olmak üzere bazı büyük üreticiler, bu teknolojiyi daha ileri götürmek için mesai harcayıp, konseptler üretiyor.
Sistemin esas amacıysa, benzinli motorlara dizelin sunduğu düşük tüketim ve karbondioksit salınımı özelliği katmak. Bu geliştirilecek motorun, metan ve bioyakıtlar gibi farklı yakıtlarla da çalışabilmesi amaçlanıyor.
HCCI motorda yakıt, homojen olarak önceden yüksek oranda havayla karıştırılıyor. Piston en yüksek noktasına ulaştığında da, bu yakıt basıncın etkisiyle yanmaya başlıyor. Bu tip bir motorda yakıt buji gibi tek bir noktadan değil, pek çok noktadan ateşlenmiş olacak.
Şimdilik bir dizel motorun benzinli bir motora döndürülmesi şeklinde ilerleyen çalışmalar, çeşitli elektronik  kontrol üniteleri eklenerek sürüyor. Sistemin hala pahalı ve karmaşık bir teknik gerektirdiğini belirtiyorlar.
Yazarlar