Pazar
23.08.2015 - 02:30 | Son Güncelleme: 23.08.2015-2:30

Paralar da yollara dökülecek

Erken seçim göründü. 7 Haziran’ı daha yeni atlatmış adaylar, hiçbir şey olmamış gibi alana çıkma hazırlığında. Ortalık hoparlörlerden yayılan şarkılarla, vaatlerle yıkılacak, sokaklar afişlerle, adayların fotoğraflarıyla, bayraklarla dolacak. Ve bu işin bize faturası 300 milyon lirayı bulacak...

Sitene Ekle

Duygu Erdoğan-duygu.erdogan@milliyet.com.tr

Belki çoğunluk için sonuç belliydi ama cuma günü Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın “Seçim sürecine giriyoruz... Cumhurbaşkanı seçime götürebilir mi? Götürebilir. Pazartesi 45 günün sonu. Meclis başkanımla bir görüşme daha yapacağım, sonra da hayırlısıyla ülkemizi erken seçime götüreceğiz... YSK bütün hazırlıklarını yaptı. Şu an açıklanan tarih 1 Kasım. 1 Kasım’da inşallah Türkiye seçimi yaşayacaktır” açıklamasıyla daha da kesinlik kazandı. Erdoğan’ın deyişiyle “tekrar seçim” yani erken seçim. Bu da demektir ki, 45 günlük hükümet kurma sürecinin yarın bitmesiyle birlikte tüm o gürültülü dönemi aşama aşama en baştan, tekrar yaşayacağız.

VE KLASİKLER BAŞLIYOR...

Her yer yeniden bayraklarla donatılacak. Seçim arabaları her sokakta günde en az 20 kez turlayacak. Bu “seçim klasikleri”
aday adayları ve adaylara kötü
anıları sil baştan yaşatacak.
7 Haziran seçimlerinde aday adayları ve adayların 500 milyon liraya yakın harcama yaptığını hatırlatırsak, bu anıların değerini daha net ortaya koymuş oluruz. Afişler, bayraklar, seçim otobüsleri, toplantılar, şarkılar tüm o curcuna, adaylara gerçekten de bir hayli pahalıya mal olmuştu. Şimdi hesaplar yapılacak, her şey baştan planlanacak, sadece adaylar değil paralar da yollara dökülecek.

Kağıtlar slovenya’daN

Gelelim bu işin ekonomisine... Bayrakçılarla, danışman şirketlerle, araç kiralama firmalarıyla, adaylar için toplantı ve gösteri düzenleyenlerle konuştuk. “Bu sefer süre kısa ama yaklaşık 300 milyon lira harcanır” diyorlar. Çünkü çoğu aday bu kısa sürede bayrak, broşürle uğraşmak yerine daha etkin kanalları tercih edecek. Daha çok araç giydirme, toplantı, yemek derken kısa sürede harcamanın boyutu 7 Haziran seçimini aratmayacak.

Bir de işin kamu boyutu var. Yüksek Seçim Kurulu (YSK) Maliye’den ödenek bekliyor. Seçim için alınacak kağıtlar Slovenya’da üretilerek getirilecek. YSK’nın yaklaşık 200 milyon liralık bütçeye ihtiyacı var.

Ne şarkı ne afiş... Önce teknoloji

Bir seçimi geride bırakmış ve az çok hangi faaliyetten nasıl bir geri dönüş aldığını görmüş adaylar kısa zamanları olacağı için bu tutan işlere yüklenecek. Evet yine bayraklar ve şarkılı geçişler olacak ama üç seçimdir olduğu gibi “teknoloji” hepsinin pabucunu dama atacak.

Proje Yapım’dan Gökhan Şen, 7 Haziran’da kullanılmaya başlanan mobil led TV araçlara gelen taleplere yetişemediklerini söylüyor. Aylık kirası 50 bin liranın üzerinde olan bu mobil araçlar için onlarca isim sıradaymış. Şen, “Kaç gündür bu toplantılara gidip geliyorum. İnanılmaz bir talep var. Çünkü zaman kısıtlı. Bu araçlar hem görüntü hem sesle adayı insanlara götürüyor. Yani öyle bayrak dağıtıp dönüş beklenecek zaman değil” diyor.

Araçların üzerindeki koca led TV’ler güneşin altında bile çok iyi çözünürlükle görüntü sunuyor. Kimi adaylar gidemediği yere gönderip sanki oradaymış gibi vaatlerini anlatıyor

ESKİ bayraklar solDU

Seçim deyip geçmeyin! Ülkede seçimle birlikte “geçinen” binlerce insan var. Bunların başında da grafikerler, bayrakçılar geliyor. İşi büyütüp araba kiralama, danışmanlık hatta hitabet eğitimi veren firmalar da var. Elbette her birinin fiyatı ayrı ve erken seçimden “faydalanmak” isteyenler için biraz daha tuzlu olacak gibi. Partiler her şeye rağmen bolca bayrak alıyor. 7 Haziran’dan kalanlar fazlasıyla kirlenip güneş altında renk kaybettiği için yenileri yaptırılacak.

Sokakta kullanılan bayrakların ölçüsü genel olarak 50’ye 75 santim. Bayrakların fiyatı kullanılan kumaşa göre artıyor. Tanesi
55 kuruşla 1 lira 85 kuruş arasında değişiyor. Bir aday ortalama olarak 3 bin afiş yaptırıyor. Ortalama beş-sekiz arasında araç giydirip onları dolaştırıyor.

Parti bayrakları için Bursa tercih ediliyor

Parti bayrakları için öncelikle Bursa tercih ediliyor ancak artık üretim hattı İstanbul ve Ankara’ya da kaymış durumda. 

Albayrak Bayrak İmalat yetkilisi Alaattin Adar, firma olarak seçim döneminde büyük çaplı işler yaptıklarını anlatarak, “Daha ağırlıklı parti bayrağı için çalışıyoruz. Mesela bir sokak için bir parti ortalama bin metre alan kuşatıyor. Bu da binle 2 bin arası bayrak demek” diyor.

7 Haziran’a birkaç hafta kala, en çok “kritik” sıralardaki adayların para harcayacağı sonucu çıkmıştı. Şimdi adaylar buna bakıp, 7 Haziran sonuçlarına göre davranıp bütçe çıkaracak. Yeri sağlamsa elbette bildiği tanıtımdan çok şaşmayacak. Ancak oylarla sınırda seçilmiş ya da birkaç bin oyla kaybetmişse her şeyi yapacak.

“SOSYALLEŞMEK” önemli

Adaylar sosyal medyanın gücünün de farkında. Pek çok parti 7 Haziran’da gençlere daha fazla ulaşmaya çalıştı. Yine sosyal medya kanallarından çoğu partilerin gençlik kollarında olan çalışanlarıyla bu kanalları da kullanmaya başladı.

“Seçim yükünü HDP çekecek”

7 Haziran seçiminin sürprizi barajı aşan HDP olmuştu. Elbette bu gücü kaybetmek istemiyorlar. Hatta barajı geçebildiklerini görmek HDP adaylarını da artık daha fazla harcama yapmaya itecek gibi görünüyor. Proje Yapım’dan Gökhan Şen partilerin bir şekilde “kaynak yaratarak” ellerinden ne geliyorsa yapacaklarını vurgulayarak, “7 Haziran’dan daha kritik bir durum. Maliyetler daha da artacak diyebilirim. Çünkü üç parti diyorduk, dört parti oldu. Yarış hızlandı. Bu seçimde yükü daha çok HDP çekecek gibi” diye konuşuyor.

 

 


©Copyright 2015 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.