Pazar "Buket taşımaktan utanıyoruz"

"Buket taşımaktan utanıyoruz"

08.05.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:

"Çiçeğe yılda sadece 1 dolar harcıyoruz" diyen Çiçek Tanıtım Grubu üyesi Osman Bağdatlıoğlu: "Türk erkeği buket taşımaktan utanır. Çiçek kültürünün ne olduğunu öğretmek için seminerler düzenleyeceğiz"

Buket taşımaktan utanıyoruz

Bugün Dünya Çiçekçiler Günü Kutlu Doğum Haftası'nda dağıtılan 100 bin çiçek ise, Kesme Çiçek İhracatçıları Birliği'nin projesi. Diyanet İşleri Başkanlığı'nın cenaze törenlerine çiçek gönderilmemesi yönündeki çağrıları üzerine, sektörün bundan olumsuz etkilenmesini önlemek için başlatılmış bir hareket bu. Birlik başkanı Osman Bağdatlıoğlu Türkiye'de çiçek kültürünün gelişmediğini, çiçeğin hâlâ bir lüks gibi algılandığını ve bilhassa erkeklerin sevgillilerine ve annelerine çiçek almaktan çekindiğini söylüyor. Maçlarda güller ve karanfiller dağıtılıyor, İstanbul'un dört bir yanını laleler sarıyor... Gelen haberlere göre mevsim çiçekleri İzmir'i de donatacakmış. Ankara Çiçekçiler Odası ise Dünya Çiçekçiler Günü olan bugünü, hastanelerde 50 bin gül ve karanfil dağıtarak kutluyor. Fener-BJK maçında 70 bin çiçek dağıtıldı Evet. "Koltuk atma, çiçek at" sloganıyla hem stada girişte taraftara dağıttık hem de koltukların üzerine bıraktık. Böylece çiçeğin sevgi ve barış simgesi olduğunu göstermeye çalıştık. Bakan Mehmet Ali Şahin'in de desteğiyle büyük bir seremoni yapıldı. Sesimizi duyurmayı başardık. Birçok ilden benzer teklifler aldık. Özel günlerde çiçek dağıtmaya devam edeceğiz. Bir de Antalya Kepez Belediyesi'yle birlikte 26-27 Mayıs'ta büyük bir festival düzenliyoruz. İtalya'daki San Remo gibi Antalya'yı da çiçek ve turizmle özdeşleşmiş bir şehir haline getirmek istiyoruz. Fenerbahçe-Beşiktaş maçında taraftarlara dağıtılan çiçekler Çiçek Tanıtım Grubu'nun projesi, değil mi? Diyanet, çiçeklerin cenazelerde kullanılmasının günah olduğunu belirten beyanlar vermeye başladı. Bu da iç pazardaki çiçek tüketimi düşüşünü daha da etkiledi. Diyanet bir sektörün hakkı olan noktadan, kolay yolla para kazanma yolunu seçti. Vakıfların cenazelerde bağışla çelenk yerleştirmesi ile çiçeğin yerine geçen paraları da ister istemez aldı. Bu hoşuna gitti. Diyanet İşleri Başkanlığı ile aranızdaki sorun nasıl başladı? Diyanet'le ve sorumlu bakan Mehmet Aydın'la görüştük. Neticede Kutlu Doğum Haftası'nda 100 bin tane çiçek dağıtıldı. Orada çok başarılı olduk. Çiçeğin lüks tüketim malzemesi olmadığını, 300 bin kişilik istihdam yarattığını ve ülkeye katma değerinin yüzde 95 civarında seyrettiğini anlatmaya başladık. Bu amaçla da Çiçek Tanıtım Grubu'nu kurduk. Aranızdaki buzlar eridi mi? Çiçek yerine kolonya Öncelikle yıllık 50 milyon dolar olan ihracatımızı bu yılın sonuna kadar en az yüzde 20 artırmak istiyoruz. İkincisi, Türkiye'deki kişi başı yıllık 1 dolarlık bir çiçek tüketimini en azından 2 dolara çıkarmayı amaçlıyoruz. Çünkü Avrupa'da bu rakam 90 dolar civarlarında. Çiçek Tanıtım Grubu'nun amacı nedir? Çiçek kültürü Türkiye'de yeni gelişiyor. Hastaneye giderken çiçek yerine kolonya tercih edilir. Ama örneğin Rusya yıllık 2 milyar dolarlık taze çiçek alımı yapıyor. Bizim insanımızsa çiçeği lüks olarak görüyor. Halbuki bu bir kültür ve görgü göstergesi. Geçtiğimiz Sevgililer Günü'nde konuk olduğum bir programda Türk erkeklerinin sevgililerine ve annelerine çiçek almadığını, çiçek buketi taşımaktan utandıklarını anlattım. Eve döndüğümde karım "Senin buketin nerede?" diye sordu. Anlayacağınız çiçek üreticisi de olsak, Türkler bu kültüre sahip değil. Çiçek tüketimindeki bu inanılmaz uçurumun sebebi nedir? "Lale talebi arttı" Çiçek dükkanlarının imajının ve çiçekçilerin görgüsünün geliştirilmesi gerekiyor. Zaten bu amaçla da seminerlere başladık. Çiçek sunumumu nasıl olmalı, çiçek kültürü nedir gibi konular anlatılıyor. 18 Mayıs'ta yurtdışından gelecek eğitmenler seminer verecek. Çiçek tüketimindeki düşüşün başka ne gibi nedenleri var? Son dört yıldır yüzde 30-40 oranında büyüme yaşıyoruz. Ama sadece gerbera ve karanfil ihracatı yapabiliyoruz. Tanıtım grubu olarak üreticilere seminerler vererek ülkeye yeni çiçek çeşitleri katmaya çalışıyoruz. Örneğin lale, bu topraklardan çıkmadır ama şu anda lale ihracatımız sıfır. Ve dünyada gülden sonra en çok satılan çiçek laledir. Laleyi tekrar Türk imajıyla birleştirmeliyiz. Dünya pazarındaki durumumuz nasıl? Türkiye'de en çok gül ve gerbenya satılıyor. Çiçek denince pahalı bir çiçek olan gül akla geliyor. Çiçek demek gül demek değildir. Biz de daha fazla çeşidin satılmasını sağlayarak ucuz çiçekleri yaygınlaştıracağız. En çok satılan çiçek hangisi? Tanıtım ve tüketime önemli bir ivme kazandırdı. Türkiye'de lale üretimi çok az ama taleplerde çok büyük bir artış oldu. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin lale kampanyasının çiçekçilik sektörüne ne gibi katkıları oldu? "Türkiye'de en çok çiçek Anneler Günü'nde satılıyor" Anneler Günü, Sevgililer Günü ve yılbaşlarında çiçek satışları tüm dünyada üç-beş kat artar. Bu yıl da yoğun geçecek. Satışlar şimdiden başladı. Anneler Günü'nde Sevgililer Günü'nden de çok çiçek satılır. Ülkemizde en yoğun talep karanfil ve gerberaya olur. Ama dünya laleyi tercih eder. Anneler Günü'nde çiçek satışlarında ne kadar artış oluyor? İnanır mısınız, dünyada Türkiye'den başka yerde düğüne çelenk yollanmaz. Çünkü çelenk günü geçmiş çiçeklerden, ikinci sınıf malzemeden yapılır. Başka hiçbir ülkede açılış veya düğünlerde çelenk göremezsiniz. Göze daha çok hitap eden ve sanatsal bir yanı da olan aranjmanlar kullanılır. Bu da zaten bizim kalite anlayışımızda yaptığımız büyük bir hata. Düğünlerde ise daha çok çelenk tercih ediliyor...

Yazarlar