Pazar Cem Yılmaz GİTT'i kapıp gelsin

Cem Yılmaz GİTT'i kapıp gelsin

09.10.2005 - 00:00 | Son Güncellenme:

Bugün Murat 124'ler yarışıyor. Pilotlar "Nostaljik bir arabayı ayağa kaldırıp yarıştırmak büyük keyif" diyor

Cem Yılmaz GİTTi kapıp gelsin

Çoğu, yaşıtı bir arabayla yarışmanın keyfine doyum olmadığını söylüyor. Erol Hülagü 46 yaşında ve "Hepimiz, 'Bir Murat daha' reklamıyla büyüdük" diyor. Bunca yıl sonra Murat 124 yine bir reklam filmiyle bugünün çocuklarına ulaşıyor. Cem Yılmaz'ın kapkara 124'ü GİTT'ini tanımayan kalmadı. Rengarenk otomobiller İzmir Yarış Pisti'nde tozu dumana katıyor. Nefes nefese yapılan yarışlardaki o lastik, o motor sesi; ne bir Ferrari, ne bir Mercedes ne de bir BMW'ye ait. Bunlar en son 1984'te üretilen Tofaş'ın Murat 124'leri... İzmir Otomobil Kulübü Başkanı Erol Hülagü, otomobil hobisini yayabilmek için ekonomik ve sağlam olmalarını göz önüne alıp Murat 124'lerin yarıştığı bu organizasyonu düzenlediklerini anlatıyor. İzmir'de 24 yarışçı, yılda 6 kez yapılan 1.24 Cup'ta yarışıyor. Aralarında iki de kadın var. Hepimizin geçmişinde Murat 124'ün yeri vardır. Biz "Bir Murat daha" reklamıyla büyüdük. Herkesin bir otomobil hobisi olmalı ve geliştirmesi lazım diye düşünüyorum. Otomobil sporları ülkemizde geliri yüksek kişiler tarafından yapılıyor. Discovery Channel'da hurdalıktan alınan otomobil ve malzemeler ile üretilen yeni araçların yarışı benim ilham kaynağımdı. Hurda yasası da çıkınca yarışabilecek en ekonomik otomobil ortaya çıkmış oldu. Murat 124'ün umduğumuzdan daha sağlam ve güçlü olduğunu gördük. Herhangi bir yerini kırdığınız, döktüğünüz zaman ekonomik çözümü var. Her parçası kolay bulunuyor. Motoru da sağlam... Ferrari, Porsche, Mercedes, BMW merakını anlamak mümkün. Hatta Türk yapımı ilk araba olduğu için Anadol tutkusunu bile... Ama Murat 124 ilginç geliyor. Bu arabanın yarışlarını düzenleme düşüncesi sizden mi çıktı? Tüm arabalar orijinal motoruyla yarışır. Modifiye etmek yasak. Yarışı ilk üç sırada bitiren arabaların motoru kontrol edilir. Kurallara göre çok fazla hız yapmaları yasak. 850 metrelik parkurda 6'şar pilot çıkıyor. Toplam 24 araba halinde yarışıyorlar. Birbirlerine zarar vermeleri yasak. Doğrudan çarpmak yasak. Ama "defanslamak" dediğimiz, itmek ve sürtmek gibi şeyler serbest. Kaportası, motoru modifiye ediliyor mu? Piste çıkmadan önce nasıl bir işlem görüyorlar? "Her şey kurallara uygun" Ben koydum. Organizasyon iyi niyet, doğruluk, saygı üzerine kurulu. Arabaların sürati saatte 80 kilometreyi geçmez. Ancak hafif olduklarından amatörlere yönelik yarışlarda dört çekerli Subaru'ları bile geçtiler. İçinde güvenlik kafesleri var. Sürücülerin koltukları da İngiliz tasarımı. Her şey uluslararası güvenlik kurallarına göre tasarlandı. Dört nokta emniyet kemeri mecburi. Tüm kilitler sökülmüş durumda yani kapı dışarıdan açılabilir. Organizasyona federasyon lisans verdi. Bir de Formula 3 Bridgestone'un kullanılmış lastikleri daha önce atılıyordu. Şimdi biz bu arabalarda kullanıyoruz. Bu kuralları kim koydu? Bunların hepsi 20 yılı geçmiş arabalar. En genci 1984 model... Diğerleri birbirleriyle hemen hemen yaşıt. En eski model kaç yaşında? Oldukça fazla seyircimiz var. Cem Yılmaz da bir yarışı seyretmeye gelecekmiş. Eskişehir ve Gaziantep'te de yapmak istiyorlar, teklif aldık. Hatta Eskişehir'dekiler arabalarını bile almış. Şimdilik bir tek İzmir'de yapılıyor. Önümüzdeki sene gelen talepleri değerlendirip bir 24'lü yarışçı grup daha oluşturacağız. Burada bizim avantajımız pist ve garajın, yani altyapının olması. Yarış için her şey var: Hakem, servis... Yılda altı yarış düzenliyoruz, keşke bir lig yapabilsek. Çok seyirciniz var mı? Başka şehirlerde de yarış düzenlemek isteyenler oluyor mu? "1975'te ilk yarıştığım araba 124'le yeniden buluşmanın keyfini yaşıyorum. 2 yıldır 1.24 Cup'tayım. Bu arabaları kullananlar arasında çok güzel bir dostluk var. Birimizin arabasına bir şey olsun, hemen yardım ederiz. Ama pistte yarışırken, babam mezardan kalksa yol vermem" diyor Levent Baykal ve ekliyor: "Tek rakibimiz ancak GİTT olabilir. Cem Yılmaz da GİTT'i kapıp gelsin, yarışalım." "Yarışırken babama bile yol vermem" 1.24 Cup pilotlarının arasında Formula 3 yarışçısı bile var. Bankacılık yapan Mustafa Biroğul iki sezondur aynı zamanda Murat 124'le de yarışıyor. Biroğul "Nostaljik bir arabayı ayağa kaldırıp yarışır hale getirmek, uğraşmak çok büyük keyif. 1.24 Cup'ta yarışmanın avantajı daha fazla rekabet olması; ayrıca güvenliğin ön planda tutulup maliyetlerin daha düşük olması" diyor. Formula 3 pilotu da var 1.24 Cup'ta iki de kadın yarışçı var. Funda Çavuşoğlu ve Berfu Turan... İkisi de reklam ve pazarlamayla uğraşıyor. Çavuşoğlu, Dunlop Bayanlar Güvenli Sürüş Kupası'nda şampiyon olmuş. 18 yaşından bu yana araba tutkusu olduğunu anlatıyor: "Kolay gibi görünüyor ama zor bir araba. Özellikle virajlarda. Ama çok zevk alıyorum. Acayip bir heyecanı var. Piste bu arabayla çıkınca tüylerim diken diken oluyor. 124'le yarışmak değişik bir duygu." Berfu Turan ise 1995-98 arasında dört defa üst üste İzmir karting şampiyonu olduğunu ve Shell Helix Cup, Uno Cup gibi çeşitli kupalara katıldığını ama son tutkusunun Murat 124 olduğunu söylüyor: "Öyle zevkli ki... Bugüne kadar beni destekleyen ama yarışmayan erkek arkadaşımı da yarışlara girmesi için zorladım ve başardım. Önümüzdeki yarışlara birlikte katılacağız." Erkek arkadaşı da katılacak